Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. március 3. 13:52 Világ

Kína nem megmenteni, hanem kihasználni fogja Oroszországot

Elég nagy ostobaság – így lehetne a legfinomabban lefordítani, amit Iikka Korhonen mondott az újságírónak, amikor arról kérdezték, hogy Kína megmenti-e gazdasági értelemben a szankciók sokaságával sújtott Oroszországot. Korhonen a Finn Jegybanknak azt az intézetét vezeti, amely a fejlődő gazdaságok elemzésével foglalkozik, és épp nemrég térképezte fel az orosz-kínai gazdasági kapcsolatokat.

Miért ostobaság a kínai mentőöv?

Korhonen magyarázata, amelyet a finn Helsingin Sanomat lapnak adott itt olvasható részletesen, a főbb megállapításai pedig az alábbiak:

  • Kína ugyan Oroszország legnagyobb üzleti partnere, a kapcsolat azonban nagyon aszimmetrikus: a hatalmas Kínának Oroszország nem nagy szereplő – kivéve az energiakereskedelmet. De még ott sem nagy a szerepe, a kínai importon belül ugyanis az orosz kőolaj 15, a gáz 8, a szén pedig 20 százalékot képviselt tavaly.
  • Oroszországnak nincsenek olyan termékei az energiahordozókon kívül, amit Kína érdemi mennyiségben fel tudna venni, a Kínába irányuló orosz export értékének kétharmada az energiahordozók kiviteléből származik. Ahhoz, hogy ezt növelni lehessen, újabb vezetékeket kellene lefektetni, de ez éveket venne igénybe.
  • Kína kifejezetten kerüli, hogy bármelyik országtól energiafüggőségbe kerüljön, és nem valószínű, hogy ezen a stratégián változtatna, azaz növelni szeretné az orosz import arányát.
  • Az orosz-kínai kereskedelemben az elszámolást ugyan elkezdték átállítani a kínai jüanra, ám az egyelőre csak a forgalom ötödét fedi le, a dollár és az euró alap pedig a szankciók következtében csak nehezen hozzáférhető az orosz fél számára.
  • Korhonen szerint teljesen elképzelhetetlen, hogy kínai bankok érdemben hitelezzék Oroszországot, mert óriási és számukra felesleges kockázatot futnának vele.
  • A fentiek miatt Kínának egyszerűen nincs mit nyernie Oroszország megsegítésével (vesztenivalója viszont annál több lehet).
  • Az viszont valószínű, hogy ha máshol eladhatatlanná válik az orosz olaj egy része, azt Kína megpróbálja olcsón megvenni és eltárolni, azaz kihasználja a gyengülő orosz tárgyalási pozíciókat (ahogy ezt megtette az Iránnal szembeni szankciók során is).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa túlélné az orosz gáz hiányát, Oroszország kevésbéAz orosz földgázszállítások lekapcsolása sokkal inkább Oroszország számára lenne katasztrófa, és az idő is ellene dolgozik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ export gáz import Kína orosz-ukrán konfliktus Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.