Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. december 22. 11:12 Világ

Nem megy az áruszállítás zöldítése a németeknek

Soha nem volt még olyan magas a kamionok, teherautók és furgonok részesedése a német áruszállításban, mint 2020-ban. Akármennyire egyértelmű, hogy a klímacélok elérése érdekében a közútról elsősorban vasútra kellene terelni az áruszállítás minél nagyobb részét, a számok azt mutatják, hogy ennek pont az ellenkezője történik.

A Verkehrs Rundschau a német közlekedési minisztérium friss statisztikai anyagára hivatkozva azt írja, hogy 2020-ban a közút részesedése az összesített forgalomból már 72,6 százalék volt, ami egyetlen év alatt majdnem másfél százalékos növekedést jelent. A vasút szerepe viszont csökkent, 18,6 százalékról 18-ra olvadt.

A lap emlékeztet, hogy a nemrég felállt új koalíciós kormány a programja szerint 2030-ra 25 százalékra emelné a vasút részesedését, ám a szakértők szerint ez borzasztóan nehéz feladat lesz, mert a jelek szerint piac egyértelműen az ellenkező irányba halad.

A 2020-as adatokban természetesen nagy szerepe van a koronavírus-járványnak is, de a trend a pandémia nélkül is ugyanez volt, az legfeljebb csak felerősítette a folyamatokat. A probléma tehát nem egyszeri és kivételes, hanem általános, és a piac szerkezetéből fakad.

A lap szerint Németország le van maradva számos más ország mögött, a fejlett nyugati államok közül Ausztriában, Svájcban, Svédországban és Finnországban például 25 százalék felett tudják tartani a vasút részesedését. Sőt, a balti államokban fordított a helyzet, Lettországban 70, Litvániában 67, Észtországban pedig 42 százalék a vasút részaránya a fuvarozásban, de Szlovénia, Szlovákia és Románia is a német célok felett teljesít.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áruszállítás kamion környezetvédelem közút üvegház vasút Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.