Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. október 25. 14:54 Világ

Az életkori korlátozás eltörlésével kezelnék a súlyos kamionoshiányt Amerikában

Többször írtunk korábban arról, hogy milyen problémákat okoz a teherautó-sofőrök hiánya Európa egyes országaiban, de nem jobb a helyzet az Egyesült Államokban sem. Az országban jelenleg 80 ezer állás betöltetlen az ágazatban, ilyen magas számra még sosem volt példa.

Chris Spear, az amerikai fuvarozók legnagyobb szakmai szervezete, az American Trucking Association (ATA) elnök-vezérigazgatója arról beszélt múlt héten a CNN-nek, hogy a koronavírus-járvány előtt ez a szám még 61,5 ezer volt, ehhez képest tehát a növekedés 30 százalékos.

A kérdés – Nagy-Britanniához hasonlóan – azért kap most nagy figyelmet a tengerentúlon, mert az ellátási láncok működése akadozik. Az ország legnagyobb kikötői, Los Angeles és Long Beach előtt már nem kevesebb, mint 80 konténerszállító hajó várakozik arra, hogy lerakodhasson, a Bloomberg adatgyűjtése szerint ez is rekordnak számít. A probléma már olyannyira elérte a kormány ingerküszöbét is, hogy Joe Biden elnök 0-24-es működésre utasította a két kikötőt.

A gond csak az, hogy nincs elég sofőr ennek kivitelezéséhez, azaz hiába dolgoznának például a darukezelők éjt nappallá téve, ha nincs, aki a lerakott konténert teherautón továbbítsa. De ez persze nem csak a kikötőkben van így, hiszen az áruk 71 százalékát közúton fuvarozzák az országban.

Az Egyesült Államokban a hiány súlyosbodását az okozta, hogy a járvány alatt a vezetői tanfolyamok és vizsgák elmaradtak, sokan elhagyták a szakmát, és a szigorúbb drog- és alkoholtesztelési szabályok következtében is 60 ezer embert bocsátottak el, mondta az ATA vezető közgazdásza, Bob Costello a Financial Timesnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiányAmerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.

A kilátások meglehetősen kedvezőtlenek, Chris Spear szerint, ha nem történik semmi, akkor a mostani 80 ezres sofőrhiány a kétszeresére emelkedik 2030-ra. Bizakodásra ad viszont okot a – még elfogadás előtt álló – infrastruktúrafejlesztési törvénycsomag, amely leszállítaná a tagállamok között közlekedő nyerges vontatók sofőrjeire jelenleg vonatkozó 21 éves korhatárt 18 évre. Emellett pedig 3 ezer fiatal sofőr képzésének támogatását is tartalmazza a tervezet.

A hazai helyzet egyébként hasonló az amerikaihoz, mert a teherautóra érvényes jogosítvánnyal a 21. életév betöltéséig csak belföldön lehet vezetni. A hazai tapasztalatok alapján viszont az is tudható, hogy a háromezres létszámkeret csepp a tengerben, hiszen a magyar kormányzat több körben ennél nagyobb számú hivatásos járművezető képzését támogatta, mégsem sikerült érdemben enyhíteni a sofőrhiányt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMégis kinek kellene elvinni az árut, ha nincs elég kamionos?A sofőrhiány miatt kialakult áruhiány mögött sokkal mélyebb okok húzódnak meg, ezért a megoldás sem olyan egyszerű, mint elsőre látszik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz angolok már havi 2 millió forintot is megadnak egy kamionsofőrnek, a magyar átlag még kelet-európai szinten is alacsonyAngol nyomásra emelkednek a bérek a nyugat-európai országokban, a magyar szint tarthatatlanul versenyképtelen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAnglia után egyszer idehaza is előfordulhat, hogy nem lesz, aki elvigye a benzint a kutakraHosszú évek óta nincs érdemi megoldása a sofőrhiánynak sehol Európában, így Magyarországon sem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ egyesült államok fuvarozás fuvarozó kamionos kamionsofőr közúti árufuvarozás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.