Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. szeptember 14. 12:30 Vállalat

Megtilthatják a Mercedesek eladását az eldurvult jogviták miatt Németországban

Szabadalmi háború robbant ki Németországban autóipari vállalatok és telekommunikációs cégek között, amely idővel akár a háztartási elektronikai eszközök területére is átterjedhet.

Az ügy egyik főszereplője a Nokia, amely ugyan mobiltelefonokat már régóta nem gyárt – az ilyen márkájú készülékeket másik vállalat dobja piacra –, de sok értékes telekommunikációs szabadalommal rendelkezik. Felsorakozott mellette a japán Sharp, amely szintén régóta hanyatlik, ám sikeres korszakából ugyancsak értékes szellemi tulajdonjogokat mondhat magáénak.

A másik oldalon áll a Mercedeseket gyártó Daimler, valamint olyan nagy beszállítói, mint a Bosch, a Continental és a Tomtom. A vita tétje, hogy a járműipari gyártók, beszállítók milyen feltételekkel használhatják a telekommunikációs vállalatok által kidolgozott, szabvánnyá vált technológiákat, amelyek nélkül egyre inkább elképzelhetetlenek a járművek, elég csak a navigációra, a telefonok kihangosítására vagy a zenelejátszásra gondolni.

Az autógyártók hagyományosan a beszállítóiktól várják el, hogy ezeket a szabadalmi kérdéseket kezeljék. A telekommunikációs cégek közül jó néhány viszont összefogott, hogy közösen érvényesítsék érdekeiket. Ebből született az Avanci, amelynek tagja például a Nokia, a Sharp, valamint a Qualcomm, és a 4G működését lehetővé tévő technológiákért autónként 15 dollár (4500 forint) jogdíjat kér, ami sokkal nagyobb a korábban megszokott összegeknél.

Mivel a felek nem tudtak megállapodni, a Nokia és a Sharp is bírósághoz fordult, és az utóbbi hetekben meghozott ítéletek nekik kedveztek.

Ezek még azt is lehetővé teszik, hogy megtiltsák a Daimler járműveinek értékesítését Németországban.

Ezzel azonban egyelőre nem éltek a cégek, nem véletlenül: a Nokiának hét milliárd eurót (2500 milliárd forint), a Sharpnak pedig 5,5 milliárdot kellene ehhez letétbe helyeznie, hogy ha végül az ítéletek ellen fellebbező Daimler nyer, akkor ebből kaphasson kárpótlást.

Az álláspontok egyelőre meglehetősen távoliak, a Nokia szerint a Daimler és beszállítói engedély és ellentételezés nélkül használják a technológiáját, pedig tisztességes és észszerű ajánlatot adott számukra. A Daimler viszont fair és diszkriminációmentes hozzáférést akar a mára már szabvánnyá vált technológiák szabadalmaihoz. A jogi ellentámadást is indító Continental azzal érvel, hogy a 15 dollár elvinné az adott részegységek teljes profitját, ráadásul nem minden szabadalomtulajdonos Avanci-tag.

A végső szót minden bizonnyal az Európai Bíróságnak kell kimondania, egy düsseldorfi bíróság ugyanis a luxemburgi testülethez fordult, hogy döntsön egyebek mellett abban, kiválaszthatja-e a Nokia, kitől követeli a szabadalmi díjat.

Bár a mostani vita tétje is hatalmas, ahogy a Bloomberg írja, közel sem az autóipar az egyetlen, amely a telekommunikációs cégek célkeresztjébe kerülhet. Vezeték nélküli hálózat van már például a kombájnokban, egészségügyi gépekben, sok hűtőben, nem is beszélve az egyre többféle okosotthon-megoldásról. Így a mostani perek kimenetele sok iparág szempontjából lehet meghatározó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Volkswagen kirúgja a vezérigazgatóját, de hazai pályán legalább nyeri a dízelperek nagyjátNem csak amerikaiak vagy németek, de szlovének is perlik a dízelcsalós autógyártót. Magyarországon egyetlen per sem indult.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat 4G Daimler mercedes Nokia per szabadalom Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.