Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. június 10. 16:30 Élet, Világ

Még több füsthányó használt dízel lesz a magyar utakon, miután a németek megtolják az új e-autókat?

Mivel a magyar használtautó-piacon jelentős a német autók importja, a magyar piacon meghatározó lehet minden, ami a német piacon történik. Most azonban úgy tűnik, hogy a múlt csütörtökön bejelentett gigantikus, 130 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomag egyik intézkedéseként bejelentett elektromos autó vásárlási támogatásnak nem lesz jelentős hatása arra, hogy a magyarok milyen használt autókat vesznek.

A bejelentés potenciális hatásainak mérlegelésekor fontos figyelembe venni azt a részletet, hogy a 40 ezer euró alatti modelleknél emelik az eddig 6 ezer eurós támogatást 9 ezer euróra. Tehát a gyakorlatban a 30-40 ezer eurós elektromos autókra vonatkozik a támogatás. “Ez az új autók piacán belül is a felső kategória, és mivel a plusz 3 ezres állami támogatás miatt a tehetősebb réteg vált majd Németországban elektromos autóra, ők valószínűleg fiatalabb, felsőkategóriás és magasabb környezetvédelmi besorolású autókat cserélnek majd le, tehát ezek válnak elérhetővé a használt piacon” – mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a kérdésünkre.

Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője kérdésünkre elmondta, ő sem számít a rosszabb környezetvédelmi besorolású német autók importjának megugrására a német csomag hatására.

Az intézkedés hatására tehát aligha fognak tömegével Kelet-Európára zúdulni a nagy károsanyagkibocsátású Euro 4-es vagy 5-ös dízelek.

Sőt valójában még az sem biztos, hogy exportálják a lecserélt autókat, hiszen a fiatalabb autókra Németországban is van kereslet.

Katona szerint zömében eddig is 10 év feletti, rosszabb környezetvédelmi besorolású, Euro 3-as, Euro 4-es import autók érkeztek Magyarországra, ugyanakkor tavaly trendfordulót láthattunk, ugyanis 10 év után először csökkent az import mértéke, ami a 2009-es mélypont óta megnégyszereződött. 2018-ban aztán már több hónap is volt, amikor már több új autót helyeztek forgalomban, mint használtat, és 2019-ben már éves összesítésben is ez volt a trend, mindez pedig még 2020 első negyedévére is jellemző volt a KSH adatai alapján.

Az import visszaesésének oka Katona szerint egyrészt az euró árfolyama, másrészt az is, hogy a javuló gazdasági környezetben, a szerény kamatok mellett egyre többek számára lett megengedhető az új autó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIdén végre megtörhet a használt kocsik uralmaHosszú évek óta először helyezhetnek forgalomba kevesebb használt importkocsit, mint új autót. A trend eddigi nyertesének a Suzuki tűnik.

A járvány okozta helyzetre adott német gazdaságpolitikai intézkedések tehát várhatóan nem befolyásolják a magyarországi autókereskedelmet, azonban maga a járvány jelentősen felforgatta a trendeket. Bár a KSH-nak az április utáni időszakról nincsenek még nyilvános adatai, Halász Bertalan az új autók, illetve az import használt autók forgalomba helyezési adatai alapján arra következtet, hogy a második negyedévben szinte biztosan több használtautót helyeztek forgalomba, mint ahány újat. Ennek több oka is van, egyrészt a járvány miatt a vásárlók elővigyázatosabbak, és óvatosabban nyúlnak csak hozzá a megtakarításaikhoz, ami az új helyett a használt szegmensnek kedvez, másrészt pedig kínálati korlátot jelent, hogy a járvány miatt leálló autógyárak miatt a választék is kisebb új autókból.

A Használtautó.hu keresési adatai alapján is az látszik, hogy márciusban és áprilisban erősen lassult piac májusban már erős ébredezést mutatott, és Katona azt is megjegyezte, hogy a júniusi adatok pedig még inkább bíztatóak. A Használtautó.hu-n az egyes árkategóriák százalékos kereslete alig változott, a vevők zöme – csaknem harmada – továbbra is a 1,5-3 millió forint közötti ársávból keres autót. Minimálisan (8,4-ről 9,4%-ra) nőtt az 500 ezer forint alatti autót keresők aránya, ami vélhetően annak a hatása, hogy most aki teheti, egyéni közlekedési módot kíván választani.

Katona szerint egyelőre nehéz megmondani, hogy mit hoz az év második fele. Amennyiben nem lesz a koronavírusnak második hulláma és így újabb utazási korlátozások, az mindenképp élénkítheti a piacot, amit természetesen az euró árfolyama is meghatároz. A forint erősödése esetén az import ismét erőre kaphat, gyengülése esetén lassulhat. Utóbbi tényezők sokkal inkább meghatározóak lesznek, mint a Németországban meghirdetett villanyautó-támogatás.

“A hazai, a legfeljebb 11 millió forintos villanyautókat 2,5 millió forinttal dotáló új ártámogatási rendszer hatása is érezhető már: több forgalmazó a 11 milliós küszöbre csökkentette villanyautóinak árát, ez pedig a használt példányok árát is lejjebb vitte. Ez a szegmens ugyanakkor az autópiacon csupán 1 százalék körüli részesedéssel bír” – mondta.

Ahogy arról korábban részletesebben is írtunk, hogy az öreg, környezetszennyező német autók importja a magyar utakon tapasztalható károsanyag-kibocsátás szempontjából nem kedvező, ugyanakkor globálisan nézve környezetvédelmi szempontból egyértelműen inkább pozitív, hiszen a gyártáshoz kapcsolódó környezetszennyezés miatt egyáltalán nem mindegy, hogy egy autót mennyi ideig használnak, és összességében nem jó, ha ezek a nagyobb kibocsátású autók nem jutnak valahol 10-15 évig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRossz levegőjű roncsteleppé válunk, de akkor is kell egy hely, ahol az öregebb autók 20 éves korukig mehetnekMegmentjük Nyugat-Európát, amikor a levetett öreg autóit megvesszük. A Földnek az a jó, ha nem vesz mindenki új autót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ autó károsanyag-kibocsátás közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 06:06 Élet

Szinte az egész országot letarolták a hajnali fagyok, óriási a kár a gyümölcsösökben

Csak a Nyugat-Dunántúl úszta meg, máshol a gyümölcsfák virágai nem bírták a fagyokat. Olyan gazdával is beszéltünk, akinél 60-80 százalékos a kár.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 10. 13:34 Világ

Ezek az országok nyerik a legtöbbet azzal, hogy Trump visszavonulót fújt

Szegény, fejlődő országok lettek volna a „kölcsönös" vámok legnagyobb vesztesei, számukra nagyon nem mindegy, mi lesz a 90 napos felfüggesztés után.

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 14:35 Világ

Tovább durvul a kereskedelmi háború, és még kész sincs az EU válasza

Kína visszalőtt az 50 százalékos emelésre, az EU számára az a kérdés, hogy keménységgel vagy kompromisszumkészséggel kerülhet-e közelebb a céljához.