Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. június 10. 16:30 Élet, Világ

Még több füsthányó használt dízel lesz a magyar utakon, miután a németek megtolják az új e-autókat?

Mivel a magyar használtautó-piacon jelentős a német autók importja, a magyar piacon meghatározó lehet minden, ami a német piacon történik. Most azonban úgy tűnik, hogy a múlt csütörtökön bejelentett gigantikus, 130 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomag egyik intézkedéseként bejelentett elektromos autó vásárlási támogatásnak nem lesz jelentős hatása arra, hogy a magyarok milyen használt autókat vesznek.

A bejelentés potenciális hatásainak mérlegelésekor fontos figyelembe venni azt a részletet, hogy a 40 ezer euró alatti modelleknél emelik az eddig 6 ezer eurós támogatást 9 ezer euróra. Tehát a gyakorlatban a 30-40 ezer eurós elektromos autókra vonatkozik a támogatás. “Ez az új autók piacán belül is a felső kategória, és mivel a plusz 3 ezres állami támogatás miatt a tehetősebb réteg vált majd Németországban elektromos autóra, ők valószínűleg fiatalabb, felsőkategóriás és magasabb környezetvédelmi besorolású autókat cserélnek majd le, tehát ezek válnak elérhetővé a használt piacon” – mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a kérdésünkre.

Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője kérdésünkre elmondta, ő sem számít a rosszabb környezetvédelmi besorolású német autók importjának megugrására a német csomag hatására.

Az intézkedés hatására tehát aligha fognak tömegével Kelet-Európára zúdulni a nagy károsanyagkibocsátású Euro 4-es vagy 5-ös dízelek.

Sőt valójában még az sem biztos, hogy exportálják a lecserélt autókat, hiszen a fiatalabb autókra Németországban is van kereslet.

Katona szerint zömében eddig is 10 év feletti, rosszabb környezetvédelmi besorolású, Euro 3-as, Euro 4-es import autók érkeztek Magyarországra, ugyanakkor tavaly trendfordulót láthattunk, ugyanis 10 év után először csökkent az import mértéke, ami a 2009-es mélypont óta megnégyszereződött. 2018-ban aztán már több hónap is volt, amikor már több új autót helyeztek forgalomban, mint használtat, és 2019-ben már éves összesítésben is ez volt a trend, mindez pedig még 2020 első negyedévére is jellemző volt a KSH adatai alapján.

Az import visszaesésének oka Katona szerint egyrészt az euró árfolyama, másrészt az is, hogy a javuló gazdasági környezetben, a szerény kamatok mellett egyre többek számára lett megengedhető az új autó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIdén végre megtörhet a használt kocsik uralmaHosszú évek óta először helyezhetnek forgalomba kevesebb használt importkocsit, mint új autót. A trend eddigi nyertesének a Suzuki tűnik.

A járvány okozta helyzetre adott német gazdaságpolitikai intézkedések tehát várhatóan nem befolyásolják a magyarországi autókereskedelmet, azonban maga a járvány jelentősen felforgatta a trendeket. Bár a KSH-nak az április utáni időszakról nincsenek még nyilvános adatai, Halász Bertalan az új autók, illetve az import használt autók forgalomba helyezési adatai alapján arra következtet, hogy a második negyedévben szinte biztosan több használtautót helyeztek forgalomba, mint ahány újat. Ennek több oka is van, egyrészt a járvány miatt a vásárlók elővigyázatosabbak, és óvatosabban nyúlnak csak hozzá a megtakarításaikhoz, ami az új helyett a használt szegmensnek kedvez, másrészt pedig kínálati korlátot jelent, hogy a járvány miatt leálló autógyárak miatt a választék is kisebb új autókból.

A Használtautó.hu keresési adatai alapján is az látszik, hogy márciusban és áprilisban erősen lassult piac májusban már erős ébredezést mutatott, és Katona azt is megjegyezte, hogy a júniusi adatok pedig még inkább bíztatóak. A Használtautó.hu-n az egyes árkategóriák százalékos kereslete alig változott, a vevők zöme – csaknem harmada – továbbra is a 1,5-3 millió forint közötti ársávból keres autót. Minimálisan (8,4-ről 9,4%-ra) nőtt az 500 ezer forint alatti autót keresők aránya, ami vélhetően annak a hatása, hogy most aki teheti, egyéni közlekedési módot kíván választani.

Katona szerint egyelőre nehéz megmondani, hogy mit hoz az év második fele. Amennyiben nem lesz a koronavírusnak második hulláma és így újabb utazási korlátozások, az mindenképp élénkítheti a piacot, amit természetesen az euró árfolyama is meghatároz. A forint erősödése esetén az import ismét erőre kaphat, gyengülése esetén lassulhat. Utóbbi tényezők sokkal inkább meghatározóak lesznek, mint a Németországban meghirdetett villanyautó-támogatás.

“A hazai, a legfeljebb 11 millió forintos villanyautókat 2,5 millió forinttal dotáló új ártámogatási rendszer hatása is érezhető már: több forgalmazó a 11 milliós küszöbre csökkentette villanyautóinak árát, ez pedig a használt példányok árát is lejjebb vitte. Ez a szegmens ugyanakkor az autópiacon csupán 1 százalék körüli részesedéssel bír” – mondta.

Ahogy arról korábban részletesebben is írtunk, hogy az öreg, környezetszennyező német autók importja a magyar utakon tapasztalható károsanyag-kibocsátás szempontjából nem kedvező, ugyanakkor globálisan nézve környezetvédelmi szempontból egyértelműen inkább pozitív, hiszen a gyártáshoz kapcsolódó környezetszennyezés miatt egyáltalán nem mindegy, hogy egy autót mennyi ideig használnak, és összességében nem jó, ha ezek a nagyobb kibocsátású autók nem jutnak valahol 10-15 évig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRossz levegőjű roncsteleppé válunk, de akkor is kell egy hely, ahol az öregebb autók 20 éves korukig mehetnekMegmentjük Nyugat-Európát, amikor a levetett öreg autóit megvesszük. A Földnek az a jó, ha nem vesz mindenki új autót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ autó károsanyag-kibocsátás közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.