Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. december 9. 10:43 Világ

Francia óriásszövetkezet dolgozik azon, hogy méltányos legyen a mindennapi élelmiszerek előállítása

Az élelmiszer-kereskedelmi láncok és a termelők között néha feszült a viszony, ebben nincs semmi meglepő. A boltok az alapvető termékek árát amennyire csak lehet, igyekeznek lenyomni, hogy hozzájuk térjenek be a mindennapi vásárlók. Ez az árnyomás azonban sokszor olyan mértékű, hogy végül már veszteséges az értékesítés a gazdáknak. Egy francia vállalkozó, Nicolas Chabanne ennek a gyakorlatnak próbál véget vetni egy új márka és üzleti modell bevezetésével.

A Guardiannak nyilatkozó üzletember tehenészekkel beszélgetve figyelt fel a problémára. A termelők ugyanis olyannyira reménytelen helyzetbe kerültek a kereskedők kíméletlen árpolitikája miatt, hogy az már az öngyilkossági statisztikákon is jól látszik. Pedig Chabanne számítása szerint egy liter tej árának mindössze 8 eurocentes, vagyis nem egészen 30 forintos emelésével már megnyílhat számukra a normális megélhetés lehetősége. Egy átlagos francia fogyasztó számára, aki évente 50 liter tejet fogyaszt, ez éves szinten négy euró többletköltség lenne, ami – főleg a nyugat-európai jövedelmek mellett – igazán elhanyagolható összeg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUgyanaz a tej van minden áruházlánc saját márkás dobozábanAz Aldi egyszerűen megvett egy magyar tejmárkát, hogy tudjon belőle túró rudit is csinálni. Elmentünk a tejüzembe, hogy megnézzük.

Chabanne 2016 novemberében piacra is vitte C’est qui le patron?! (vagyis Ki a főnök?!) néven a méltányosan, vagyis a gazdák számára is elfogadhatóan árazott tejtermékeket. A fogyasztók olyannyira jól fogadták az újdonságot, hogy a márka mögött álló, nagyjából 7500 termelőt számláló szövetkezet mostanra a méztől kezdve a steaken át egészen a csokoládéig több mint harmincféle árut készít. Ezek közül több is minden várakozást felülmúló sikereket elérve meghatározóvá vált a saját területén, alaposan megszorongatva a nyomott árú versenytársakat.

Pedig a szövetkezet nem költ hirdetésekre, sőt, a kiinduló ötlet sem kifejezetten eredeti, hiszen a fair trade termékeket is hasonló elgondolások hívták életre az elmúlt években. Igaz, a szövetkezet a termékek fejlesztésekor nagyban alapoz a fogyasztói visszajelzésekre, akik ráadásul egy hozzájuk földrajzilag közel lévő, több évtizedes probléma megoldásában vehetnek részt a vásárlásaikkal. Chabanne szerint ez a két dolog hatalmas versenyelőny, amikor a vásárlók tömegei válnak egyre tudatosabbá, és szeretnék tudni, hogy pontosan mire költenek, a fogyasztói döntéseik milyen környezeti, társadalmi és egészségügyi következményekkel járnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, akinek jó a fair trade kávé: a nagy kávéföld-birtokosoknakA kávé fair trade kereskedelme nem segít azokon, akiknek nincs földjük. Ők a nagy kávéültetvények tulajdonosainak dolgoznak, és nincsenek jó helyzetben.

C’est qui le patron?! hamarosan Franciaországon kívül is megjelenhet, a szövetkezet vezetői ugyanis a nemzetközi terjeszkedésen törik a fejüket. Az Egyesült Államokban, Belgiumban, Nagy-Britanniában és Spanyolországban már megkezdték a működésüket a helyi szervezetek, igaz, a termelés és az értékesítés még nem indult meg. A francia szövetkezet pedig az új termékek piacra dobásán túl az élelmiszeripar olyan nagy szereplőivel is tárgyal az együttműködés lehetőségéről, mint a Danone és a Nestlé, és persze a kereskedelmi láncokkal is igyekszik egyre több, a termékeik terjesztésével kapcsolatos megállapodást tető alá hozni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ agrárium fair trade Franciaország tejipar Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Gergely Péter
2024. november 24. 15:35 Pénz

Nem is olyan alacsony a munkáshitel négymilliós plafonja

Első látásra korlátozónak tűnik a munkáshitel négymilliós maximuma, ám így is messze veri a versenytárs személyi kölcsönök átlagát.

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.