Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2019. december 30. 16:41 Vállalat

Az ukrán vendégmunkásokra építve hasít a Wizz Air

Gazdaságilag igencsak megszenvedi Ukrajna az Oroszországgal 2014 óta vívott, váltakozó intenzitású háborút. Az ország egy főre jutó GDP-je tavaly még mindig 23 százalékkal maradt el a 2013-as értékétől. Az EU a társulási szerződés 2014-es aláírásával próbálta segíteni Ukrajnát. A szerződés végül 2017-ben lépett életbe, de a gazdaság talpra állításában ez nem igazán tudott segíteni. Viszont megnyílt egy új kiskapu: az ukrán állampolgárok már vízummentesen utazhatnak az EU területére.

Ahogy sejteni lehetett, ezzel sokan éltek is, és bár továbbra is engedélyre van szükség a munkavállaláshoz, ez jóval egyszerűbben és olcsóbban intézhető, ha emellett nincsen szükség még vízumra is.

Arról nincs igazán megbízható adat, hogy mennyi ukrán él és dolgozik az EU-ban – az Eurostatnál sem tudtak kérésünkre ilyet adni. Az ENSZ és az ukrán statisztikai hivatal adatai is jelentősen eltérnek egymástól. Azt sok helyen lehetett olvasni, hogy ötmillió körül alakul a külföldön élő ukránok száma, ami sokkolóan magasnak tűnik a 44 milliós lakossághoz képest. Az ENSZ migrációs adatbázisa alapján azonban nincsen lényegi különbség az 1990-es évek óta, korábban is ilyen sok ukrán élt más országokban, csak az ezek közti arányok alakultak át az évek során.

Emellett az sem lényegtelen körülmény, hogy az ország népessége jelentősen csökkent, így már a lakosság 13 százaléka él külföldön. Ők pedig egyre több pénzt utalnak haza.

 

Ezzel összefüggésben egyre nagyobb a kereslet a repülés iránt: 2014 és 2018 között közel megduplázódott az ukrán légi utasok száma.

 

A Wizz Air a fapados és európai uniós társaságok közül elsőként ismerte fel az ukrán piac fontosságát. Még azelőtt, hogy Ukrajna az EU-val társulási megállapodást kötött volna, a Wizz önálló légitársaságot indított Ukrajnában. Ez kivételesnek számít, mert szinte az összes fapados az EU-ban, illetve az EU egységes légi piacához tartozó országokban működik. Egy külön jogi társaság létrehozása, más országok szabályozásának követése ugyanis jelentős költség.

A 2008-ban elindított Wizz Air Ukraine ugyan csak két repülővel működött, de jól bevezette a társaságot az ukrán piacra. A céget ugyan 2015-ben megszüntették – az EU-ukrán gazdasági nyitás után már nem volt rá szükség -, de a növekedés így is beindult: a Wizz Air 2017-es 4 százalékos piaci részesedése tavaly 6 százalékra nőtt a cég közlése szerint, bár pontos utasszámokat nem adott meg. Ezt a társaság idén 10, jövőre pedig 12 százalékra tervezi emelni.

A legnagyobb szereplő továbbra is a 2011-ben teljes mértékben privatizált UIA, amely 8 millió utast szállított 2018-ban, de két éve folyamatosan veszteséges. A nemzeti légitársaság 35,9 százalékos piaci részesedése után a második az orosz Aeroflot volt 8,2 százalékkal, de a Wizz Air hamarosan feljöhet a második helyre a 2019 áprilisban mért 7,8 százalékának szinte borítékolható növelésével.

A Wizz Air teljes forgalmának 2,3 százalékát tehették ki az ukrajnai járatok 2017-ben, 2018-ban pedig már 3,6 százalékát, és ha a tervek szerint nő a részesedésük az ukrán piacon, akkor számításaink szerint

2019-ben minden 20. Wizz Air-utast az ukrán járatok szállítanak majd, ami ugye 5 százalékos részesedést jelentene.

Egyelőre a nagy európai fapados konkurensek közül az Easyjet nincs még jelen az ukrán piacon, a Ryanair pedig csak kisebb erőkkel, így jó ütemben érzett rá a magyar cég a piacbővülés lehetőségére. Különösen, hogy alig van már olyan ország a térségben, ahol nem a fapadosok a piacvezetők: ezek a Lengyelországtól Bulgáriáig terjedő térségben már mindenhol átvették az uralmat. Az EU-hoz közelítő volt szovjet tagköztársaságokban*Ukrajna, Moldova és Georgia (Grúzia) ez még nincs így, de mindegyikben gyorsan nő a Wizz részesedése a hagyományos légitársaságok kárára.

Így talán a Wizz Air az egyetlen olyan magyar nagyvállalat, amelyik ebben az évtizedben valódi keleti nyitást tudott végrehajtani. De ehhez nem a magyar kormány politikája, hanem az Európai Unió keleti szomszédságpolitikája segítette hozzá.

Magyarországról is egyre több ukrán városba lehet közvetlenül repülni: Kijev és Lviv*A Ryanair jövő áprilistól, a Wizz Air júniustól repüli. turisztikailag is vonzó városok, illetve a hazai üzletembereknek is érdekesek lehetnek, és talán Odessza is ide tartozik. Harkivbe*Ide a Ryanair 2020. január közepétől, a Wizz Air június elejétől repül Budapestről. és Zaporozzsijába*2020 márciusától repül ide a Wizz Air. azonban valószínűleg még az elvetemültebb utazók közül is csak kevesen indulnak, ezek vendégmunkás járatoknak tűnnek.

A KSH adatbázisából az látszik, hogy 2007 óta a Magyarország és Ukrajna közötti légi utasok száma hektikusan alakult. A Malév idején a kijevi mellett az odesszai forgalom is jelentős volt, de a többi ukrán városba szinte ki se lehetett mutatni az – átszálló – utasok számát. 2012-ben a Malév csődjével összeomlott a forgalom, és 2016-ig trendszerű maradt a csökkenés. A fordulatot az uniós vízummentesség említett bevezetése hozta meg, a turisták mellett az ukrajnai vendégmunkások megjelenésével növekedési trend indult.

 

Mivel az odesszai járatok csak idén ősszel indultak el, a Kijeven kívüliek pedig csak jövőre startolnak, a kínálat bővülése miatt biztosra lehet venni a forgalom további növekedését. Pár éven belül pedig az is kiderül, hogy ezek a járatok hosszú távon mennyire életképesek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat légiközlekedés Ukrajna wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 4. 11:21 Adat, Vállalat

Sikerülhet ellenszélben külpiacra lépniük a magyar vállalkozásoknak?

Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.

Váczi István
2025. április 2. 14:26 Vállalat

Újra azzal úszta meg a sokmilliárdos büntetést a Mercedes, hogy feldobta kartelltársait

Olcsóbban akarták letudni a roncsautókkal kapcsolatos kötelezettségeiket a gyártók, de lebuktak, mert a Mercedes kibeszélt a kartellből – nem először.

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Fontos

Fazekas Dóra
2025. április 6. 06:01 Közélet

Trump fúj ébresztőt a klímapolitikának?

A háborús gondolkodás, a kockázatok kiszámítása nagyobbat lendíthet a klímaváltozás elleni erőfeszítéseken, mint az összes eddigi próbálkozás együttvéve.

Al-Hilal István
2025. április 5. 06:05 Világ

Milyen világgazdasági hatásai lesznek Trump vámjainak?

Az amerikai vámok komoly fenyegetést jelentenek a globális növekedésre, de sok múlik majd az országok válaszreakcióin is.

Mészáros R. Tamás
2025. április 4. 06:03 Világ

Orbán ellenzi, de Európa tovább pénzelné a védvonalnak tekintett ukrán hadsereget

Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.

Többéves mélypont közelébe süllyedt az olaj ára az amerikai vámintézkedések nyomán bizonytalanná váló gazdasági környezetben, és az árcsökkenést a váratlanul intenzív olajkitermelés is fokozza. A benzinkutakon mégis drágulás következhet, ha az orosz energiahordozókat vásárló országokra vonatkozó 500 százalékos vámot elfogadja a kongresszus.

Tovább olvasom

Az üzemeiket jelentősen a kapacitásaik alatt működtető európai autógyártók a védelmi ipar felé nyitva keresnék a kiutat az iparágat érintő lassulásból. Egyelőre azonban inkább csak nyilatkozatokról és nem konkrét együttműködésekről van szó, raádásul még a nagyobb szereplők közül sem ért mindenki egyet azzal, hogy a védelmi ipar lehetne a járműipar megmentője.

Tovább olvasom

Nyolc százalékkal csökkent az ipari termelés volumene februárban az előző év azonos hónapjához képest, januárhoz hasonlítva továbbá 1,3 százalékos visszaesés történt, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az ágazat kibocsátása négy éve nem látott mélységbe süllyedt a szezonálisan és munkanappal kiigazított statisztika szerint.

Tovább olvasom

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Tovább olvasom

20 százalékos általános vámot vetett ki Donald Trump az Európai Unióból érkező termékekre szerdán. Az amerikai elnök korábban kivetett, autóipart érintő 25 százalékos vámja csütörtöktől lép érvénybe, míg az általános vám április 9-én. Egyes elemzések szerint komoly rövid távú piaci zavarokra lehet számítani.

Tovább olvasom

Hét éve nem regisztráltak annyi bűncselekményt Magyarországon, mint 2024-ben – derül ki a statisztikai hivatal múlt héten közzétett adataiból. A bűncselekmények száma 2021 óta több mint másfélszeresére nőtt, miközben a megelőző évtizedben látványos csökkenés volt jellemző.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán Váczi István
2025. április 3. 06:01 Közélet, Világ

Nagyon veszélyes vizekre tévedt a KSH a hamisnak tűnő szegénységi adatokkal

Manipulálhatták az elmúlt években a hazai szegénységi mutatókat, ez pedig megrengetheti a hivatalos hazai statisztikákba vetett, eddig is törékeny bizalmat.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 2. 17:00 Világ

Fosszilis reneszánszot hozhat az USA-ban, hogy a globális háború ijesztőbb lett a felmelegedésnél

Az új amerikai kormányzat úgy ítéli meg, az újraiparosítás fontosabb a klímavédelemnél. Trump céljai világosak, de semmi sem garantálja, hogy azok teljesülnek is.

Tovább olvasom

Rontania kellett a kormánynak egy sor fontos idei gazdasági előrejelzést az év első hónapjainak adatai és folyamatai miatt.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Tovább olvasom