Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 11. 12:28 Világ

Eddig a túl kevés pilóta volt a baj, most már a túl sok

Szinte az összes járatát törölnie kellett a British Airwaysnek a pilóták hétfői és keddi sztrájkja miatt, Budapest és London között 17 járat nem közlekedett. Ma már ismét dolgoznak a pilóták, de ez nem jelenti azt, hogy rögtön helyre is áll a menetrend, hiszen a 300 darabos repülőgépflotta majdnem fele nem ott volt reggel, ahol egyébként lennie kellett volna, és ugyanez mondható el több mint 700 pilótáról.

Ez tehát további kellemetlenségeket jelent az utasok számára, ráadásul nincs messze a szakszervezet által – megegyezés hiányában – megjelölt következő sztrájkidőpont sem, amely szeptember 27. Márpedig egyelőre nincs jele annak, hogy bármelyik fél is meghátrálna. A szakszervezet erőt meríthet a sztrájk szinte teljes sikeréből, a menedzsment viszont továbbra is azt mondja, hogy a három évre szóló 11,5 százalékos fizetésemelési ajánlata „tisztességes és nagyvonalú”, miközben pilótái már most is világszínvonalú kereseteket élvezhetnek.

Az elkeseredett szembenállás megértéséhez az előző válságig érdemes visszamenni, amikor a szakszervezet – hogy segítse a nehéz helyzetben lévő légitársaságot – beleegyezett egy 2,6 százalékos fizetéscsökkentése, és emellett bizonyos különjuttatásokat is megvágtak. A vállalatnak valóban sikerült talpra állnia: 2010-ben még 531 millió fontos veszteséget kellett elkönyvelnie, tavaly viszont – az időközben felvásárolt ír Aer Lingusszal, valamint spanyol Iberiával és Vuelinggel kiegészült IAG holding, amely a British anyacége – 2,9 milliárd eurós profitot termelt. Ez jelentősen meghaladja az egyaránt 30 millióval több utast szállító Lufthansa és Ryanair nyereségét is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJó hír az utasoknak, amire Európa legnagyobb légitársasága panaszkodikA magas üzemanyagárak mellett a piaci versenyből fakadó árháborúval indokolja a Lufthansa a vártnál kisebb profitot és kapacitásnövelést.

A szakszervezet – a korábbi áldozatvállalásra hivatkozva – azt követeli, hogy tagjai részesedjenek a csoport nyereségéből. Ez nem jelentene elviselhetetlen terhet, igaz, míg a szakszervezet szerint csak évi 5 millió font lenne a többletköltség, a British szerint ennek a tízszerese. Ám még az utóbbi is alig több annál, mint amennyit egyetlen sztrájknap eltüntet a csoport nyereségéből, nem is beszélve az utasok bizalomvesztésének anyagi vonzatairól.

Az Economist azzal magyarázza a menedzsment első pillanatra nehezen érthető makacsságát, hogy az utóbbi évek pilótahiánya Európában megszűnt, most már sokkal könnyebb repülőgép-vezetőket találni. Ennek alapvetően két oka van: a csődbe ment légitársaságok (mint az izlandi Wow Air) pilótái el akarnak helyezkedni, miközben az európai légi közlekedés utóbbi négy évre jellemző évi 7 százalékos növekedése az idei első félévben a felére csökkent. Ennek hatására a Ryanair és a Norwegian több száz, eddig Nagy-Britanniában foglalkoztatott pilóta elbocsátására készül. Ilyen körülmények között a British menedzsmentje nem érzi úgy, hogy engednie kellene a szakszervezet követelésének.

Különösen azért, mert ha megteszi, akkor könnyen hasonló követelésekkel léphetnének fel a légiutas-kísérők és a földi kiszolgálók érdekképviseletei is. Közben ráadásul nemcsak az európai gazdaság vánszorgása fenyegeti a British eredményeit, hanem a rendezetlen brexit rémképe is, mindez együtt pedig alaposan lefaraghatja a tavalyi, irigylésre méltó profitot. Ha viszont egyik fél sem enged, akkor a Britishre olyan sztrájksorozat várhat, mint amilyen pár éve megkeserítette az Air France, valamint a Lufthansa utasainak életét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIzland sokkot kapott a Malév-szindróma miattNagyon ritka, hogy egyetlen cég bedőlése magával rántsa egy egész ország gazdaságát, de mintha éppen ez történne Izlandon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ British Airways légi közlekedés pilóta sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.