Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. július 27. 15:06 Élet

Egyre fogy a hely a repülők ülései között, és még nincs vége

Ha azt gondoltad, hogy a fapados légitársaságok már nagyjából elérték a fizikai határokat, és nem lehet még több széket benyomorítani a fedélzetre, akkor tévedtél. Minden morgolódás ellenére az utasok lényegében elfogadták az eddigi változásokat, így tulajdonképpen az lenne meglepő, ha a vállalatok nem kísérleteznének tovább.

Európában ennek a folyamatnak a Ryanair volt a zászlóvivője, amikor 2014-ben a korábbinál nyolc székkel többet hordozó repülőgépeket rendelt a Boeingtól, de a legújabb ötletek ezúttal Ázsiából érkeznek. Ez több okból sem meglepő: a földrész légi közlekedése őrült ütemben nő, évente százmillió olyan ember ül repülőre, aki korábban sosem repült. Ennek hatására tulajdonképpen minden lényeges dologból hiány van: repülőkből, pilótákból és reptéri kapacitásból.

Erre a légitársaságok úgy reagálnak, hogy egyrészt nagyobb gépeket rendelnek, másrészt igyekeznek a lehető legtöbb embert a fedélzetre zsúfolni. Ezt valamivel könnyebben megtehetik, mint európai vagy amerikai társaik, mert az ázsiaiak általában kevésbé testesek, így kisebb a helyigényük. Ennek köszönhetően kisebb annak a veszélye is, hogy verekedésig fajuló konfliktusok alakuljanak ki a hátradöntött ülések miatt, amelyek már néhány járat kényszerleszállásához vezettek az Egyesült Államokban.

Nem véletlenül fogalmaz úgy a Bloomberg cikke, hogy

a repülés lassan a fizikai állóképességet tesztelő feladattá válik.

A Fülöp-szigetek vezető fapados légitársasága, a Cebu Air úgy döntött, hogy – a mosdók és a konyhai részleg rovására – 20-szal a gyártó Airbus által megadott elméleti maximum fölé, 460-ra növeli az európai cégtől rendelt A-330neo gépek ülőhely-kapacitását.*Igaz, a gyártó még nem igazolta vissza ezt az átalakítást. Ráadásul ez egy széles törzsű modell, amelyet tipikusan hosszú távú járatokon használnak, vagyis nem csak egy-két óráig kell elviselni a fedélzeten a körülményeket. Az ülések ráadásul csak 42 centi szélesek, miközben az Airbus szerint legalább 46 kellene a kényelemhez.

A jelenség azonban nem korlátozódik a fapadosokra. A hongkongi központú Cathay Pacific korábban híres volt az általa biztosított kényelemről, két éve azonban belevágott egy programba, amelynek keretében a – szintén hosszú távú járatokon használt – Boeing 777-300-asain plusz egy üléssort told be a turistaosztályra. Ez nagyjából 2,5 centi helyet vesz el az utasoktól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre kisebbek a WC-k a repülőgépeken, hogy még több ülés férjen beA légitársaságok a minél nagyobb profit érdekében már a fedélzeti mosdó méretét is lecsökkentenék. Ha nyernek pár centit, újabb ülséssort tudnak beszerelni.

Az amerikai légiutas-érdekvédelmi szervezet, a Flyer’s Rights gyűjtése szerint az előző évtized elején átlagosan 86-89 centiméter volt az üléssorok között a gépek turistaosztályán. Mára ez 76-79 centire csökkent, de rövid távú járatokon 71 centi is előfordul. Közben az ülések keskenyebbek is lettek, 47 centiről 43-ra zsugorodva.

Ami Európát illeti, a Seat Guru nevű oldal által figyelt légitársaságok közül egyedül a Budapestre is közlekedő brit Jet2 repül 71 centire lévő ülésekkel. Így aztán – nem csak náluk – a testesebb utasoknak nincs nagyon más választásuk, mint kifizetni a nagyobb lábtérrel rendelkező ülések utáni felárat.

A Wizz Air az – azóta már forgalomba is állított – Airbus A321neo típus érkezésének bejelentésekor azzal büszkélkedett, hogy noha a típus kilenccel több (összesen 239) utast tud a fedélzetére venni, mint az A321ceo, vagyis a korábbi változat, a lábtér mégis nagyobb lesz rajta 25 százalékkal.

Ehhez a G7 kérdésére azt tette hozzá egy éve a magyar alapítású társaság, hogy ergonomikus tervezéssel és kompozit anyagok használatával jelentősen sikerült a széksorok közötti teret növelni, így az átlagos széksortávolság*A Wizz Air meghatározása szerint: két egymás mögött lévő széksor azonos pontjainak a távolsága. az A321ceo kabinjához hasonlóan 71-73 centiméter marad. „Egy kritikus pontra vonatkoztatva – ülő helyzetben, térdmagasságban – a távolság a térd és az előtte lévő szék támlája között 2-2,5 centivel lesz nagyobb az A321neón az A321ceóhoz képest” – írta a Wizz Air.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetetAzok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek korszerű gépeket használnak és a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Airbus Boeing repülőgépkabin üléstávolság Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.