Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 10. 09:47 Élet, Pénz

Egyre kisebbek a WC-k a repülőgépeken, hogy még több ülés férjen be

Már most is alig lehet elférni egy repülőgép mosdójában, az Egyesült Államokban a légitársaságok azonban azt tervezik, hogy tovább szűkítik a teret. A WC-ben nem utazik senki, vagyis a légitársaságok számára ez nem hoz pénzt.

Az viszont nagyon is jövedelmező lenne, ha a WC-ket sikerülne olyan méretre zsugorítani, hogy lehetővé tegye még egy üléssor elhelyezését a fedélzeten. Plusz három fizetős utas járatonként, felszorozva a cég gépeinek számával már kimutatható bevételnövekedést jelentene a légitársaságoknak.

Légiutas-kísérők a Bloomberg hírügynökségnek aggodalmukat fejezték ki az ötlet miatt. Szerintük már így is igen kicsi a hely a mosdókban. Ha tovább csökkentik a mellékhelyiségek méretét, az utasok még frusztráltabbak lesznek.

A légitársaságok így is extrém módon kihasználnak minden helyet a gépeken.

Egyre szűkítik a lábteret, hogy minél több üléssort tudjanak a fedélzeten kialakítani.

Emiatt éppen múlt hónapban jelezte az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), hogy biztonsági okokra hivatkozva minimum értéket szab a két ülés közti távolságra. A légitársaságoknak ez nem tetszik. Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója szerint a légügyi hatóságoknak semmi köze nincs ahhoz, hogy a repülőgépeken mekkora a székek közti távolság, ezért az szeretné, hogy a hatóságok ne szabályozzák azt.

Akbar Al Baker, a szövetség igazgatóságának elnöke, a Qatar Airways vezérigazgatója ehhez hozzátette: ha mindenképpen szabályozni kell a területet, akkor azt az IATA-nak, mint a légitársaságokat összefogó szervezetnek kellene megtennie. Szerinte egyébként is teljesen mindegy, hogy mekkora a széktávolság, az utas a világ legbiztonságosabb eszközében, egy repülőgép ülésében fog utazni, amely akár 6G-s erőhatásnak is képes ellenállni.

Alan Joyce, az ausztrál Qantas légitársaság vezetője ezt kiegészítve úgy foglalt állást, hogy sem az Airbus, sem a Boeing nem fog olyan ülést beszerelni a repülőgépekbe, amely nem felel meg az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak.

Pedig a széksorok közötti távolságnak nemcsak kényelmi, hanem biztonsági funkciói is vannak. Egy esetleges vészhelyzet esetén sok ember már ma sem tudná az ölébe hajtani a fejét. Ha pedig gyorsan kell elhagyni a repülőt, akkor nem mindegy, hogy mennyi ideig tart kikászálódni a széksorok közül.

Ez azonban egyáltalán nem zavarja a légitársaságokat. A repülőgépüléseket gyártó olasz Aviointeriors nevű cég áprilisban a hamburgi nemzetközi repülőexpón rukkolt elő az új üléskoncepciójával. A Skyrider 2.0-t nem is igazán lehet ülésnek nevezni, a low-cost légitársaságok azonban a sortávolság csökkentésével még több utast zsúfolhatnának be egy ugyanakkora repülőgépbe ezekkel az ülőalkalmatosságokkal, ahol szinte már állnak az utasok.

Forrás: Aviointeriors

Az új székben az utasok sokkal inkább a lovagláshoz vagy a kerékpározáshoz hasonló, félig álló testhelyzetben utaznának, mintsem ülnének. Ezzel a berendezéssel a jelenlegi 28-32 hüvelyk közötti (71-81 cm) sortávolságot akár 23 hüvelykre (58 cm) csökkenthetnék a légitársaságok.

A gyártó közlése szerint az üzemeltetők akár 20 százalékkal több utast zsúfolhatnának be ugyanarra a helyre.

Élet Pénz légitársaság mellékhelyiség repülőgép széksor Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 19. 15:13 Élet, Pénz

Kiszámoltuk, mennyit nyerhetsz a kaparós sorsjegyekkel

Hosszú távon még a legjobban fizető sorsjegyeknél is elveszítjük a vásárlásra költött pénzünk közel harmadát. A drágább szelvényekkel nagyobb eséllyel nyerhetünk.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 14:55 Élet, Vállalat

A sorsjegy, amin 186 forintot nyersz, 111-et hoz az államnak

Még a legigényesebb sorsjegyre is az eladási ár mindössze 6 százalékát költi a Szerencsejáték Zrt., a jellemző arány azonban inkább 1-2 százalék.

Váczi István
2019. február 18. 12:01 Élet

Élőben lehet megnézni, hogyan készül egy 75 milliós aranytömb

A perth-i pénzverdében naponta hétszer az érdeklődők szeme előtt öntenek újra egy 6,35 kilós, jelenleg körülbelül 75 millió forintot érő aranytömböt.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.