Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 10. 09:47 Élet, Pénz

Egyre kisebbek a WC-k a repülőgépeken, hogy még több ülés férjen be

Már most is alig lehet elférni egy repülőgép mosdójában, az Egyesült Államokban a légitársaságok azonban azt tervezik, hogy tovább szűkítik a teret. A WC-ben nem utazik senki, vagyis a légitársaságok számára ez nem hoz pénzt.

Az viszont nagyon is jövedelmező lenne, ha a WC-ket sikerülne olyan méretre zsugorítani, hogy lehetővé tegye még egy üléssor elhelyezését a fedélzeten. Plusz három fizetős utas járatonként, felszorozva a cég gépeinek számával már kimutatható bevételnövekedést jelentene a légitársaságoknak.

Légiutas-kísérők a Bloomberg hírügynökségnek aggodalmukat fejezték ki az ötlet miatt. Szerintük már így is igen kicsi a hely a mosdókban. Ha tovább csökkentik a mellékhelyiségek méretét, az utasok még frusztráltabbak lesznek.

A légitársaságok így is extrém módon kihasználnak minden helyet a gépeken.

Egyre szűkítik a lábteret, hogy minél több üléssort tudjanak a fedélzeten kialakítani.

Emiatt éppen múlt hónapban jelezte az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), hogy biztonsági okokra hivatkozva minimum értéket szab a két ülés közti távolságra. A légitársaságoknak ez nem tetszik. Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója szerint a légügyi hatóságoknak semmi köze nincs ahhoz, hogy a repülőgépeken mekkora a székek közti távolság, ezért az szeretné, hogy a hatóságok ne szabályozzák azt.

Akbar Al Baker, a szövetség igazgatóságának elnöke, a Qatar Airways vezérigazgatója ehhez hozzátette: ha mindenképpen szabályozni kell a területet, akkor azt az IATA-nak, mint a légitársaságokat összefogó szervezetnek kellene megtennie. Szerinte egyébként is teljesen mindegy, hogy mekkora a széktávolság, az utas a világ legbiztonságosabb eszközében, egy repülőgép ülésében fog utazni, amely akár 6G-s erőhatásnak is képes ellenállni.

Alan Joyce, az ausztrál Qantas légitársaság vezetője ezt kiegészítve úgy foglalt állást, hogy sem az Airbus, sem a Boeing nem fog olyan ülést beszerelni a repülőgépekbe, amely nem felel meg az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak.

Pedig a széksorok közötti távolságnak nemcsak kényelmi, hanem biztonsági funkciói is vannak. Egy esetleges vészhelyzet esetén sok ember már ma sem tudná az ölébe hajtani a fejét. Ha pedig gyorsan kell elhagyni a repülőt, akkor nem mindegy, hogy mennyi ideig tart kikászálódni a széksorok közül.

Ez azonban egyáltalán nem zavarja a légitársaságokat. A repülőgépüléseket gyártó olasz Aviointeriors nevű cég áprilisban a hamburgi nemzetközi repülőexpón rukkolt elő az új üléskoncepciójával. A Skyrider 2.0-t nem is igazán lehet ülésnek nevezni, a low-cost légitársaságok azonban a sortávolság csökkentésével még több utast zsúfolhatnának be egy ugyanakkora repülőgépbe ezekkel az ülőalkalmatosságokkal, ahol szinte már állnak az utasok.

Forrás: Aviointeriors

Az új székben az utasok sokkal inkább a lovagláshoz vagy a kerékpározáshoz hasonló, félig álló testhelyzetben utaznának, mintsem ülnének. Ezzel a berendezéssel a jelenlegi 28-32 hüvelyk közötti (71-81 cm) sortávolságot akár 23 hüvelykre (58 cm) csökkenthetnék a légitársaságok.

A gyártó közlése szerint az üzemeltetők akár 20 százalékkal több utast zsúfolhatnának be ugyanarra a helyre.

Élet Pénz légitársaság mellékhelyiség repülőgép széksor Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2019. július 15. 14:48 Élet

Még Koppenhágát is megosztotta az e-roller invázió, pedig ott tényleg rengeteg bicikliút van

Nagyon sok a baleset és az ittas vezetés, az autósok és a gyalogosok sincsenek hozzászokva rollerekhez, mégis van egy réteg, amely szerint ez a legjobb közlekedési eszköz.

Torontáli Zoltán
2019. július 15. 11:17 Élet

Akaratlanul is mérgező elegyet sikerült gyúrni a YouTube ajánlórendszeréből

Amikor elkezdték fejleszteni a mesterséges intelligencia rendszereket, nem gondoltak a káros következményekre, pedig van belőle rendesen.

Torontáli Zoltán
2019. július 14. 12:42 Élet

Az első Holdra szállás után 50 évig csend volt, most hirtelen mindenki oda akar menni

A technológiai fejlődés elérte azt a szintet, hogy nem kell feltétlenül embert küldeni a Holdra, a végső cél mégis egy állandó bázis kialakítása lesz.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. július 10. 15:24 Vállalat

Kirakták Andy Vajna embereit a vezetésből, és költözik is a TV2 anyacége

Átvette a TV2 vezetését, és megvásárolta a Lánchíd Rádiót és a Heti Választ is Alcsútdoboz fideszes alpolgármestere. Utóbbi két cég a Mészáros-birodalom egyik központjába költözött.

Jandó Zoltán Fabók Bálint
2019. július 10. 06:43 Vállalat

A legmagasabb szinten dönthettek Mészáros Lőrincék 40 milliárdos üzletéről

Egyelőre az sem egyértelmű, honnan lesz pénz a mostani felvásárlásra, de a 4iG további akvizíciókat tervez Magyarországon és a régióban.

Avatar
2019. július 9. 16:00 Vállalat

Szegény rokon marad Magyarország Európában, ha ilyen munkát támogat az állam

A magyar átlagnál jobb, de európai összevetésben olcsó és egyszerű munkát hoznak Magyarországra az államilag támogatott külföldi cégek.