Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 10. 09:47 Élet, Pénz

Egyre kisebbek a WC-k a repülőgépeken, hogy még több ülés férjen be

Már most is alig lehet elférni egy repülőgép mosdójában, az Egyesült Államokban a légitársaságok azonban azt tervezik, hogy tovább szűkítik a teret. A WC-ben nem utazik senki, vagyis a légitársaságok számára ez nem hoz pénzt.

Az viszont nagyon is jövedelmező lenne, ha a WC-ket sikerülne olyan méretre zsugorítani, hogy lehetővé tegye még egy üléssor elhelyezését a fedélzeten. Plusz három fizetős utas járatonként, felszorozva a cég gépeinek számával már kimutatható bevételnövekedést jelentene a légitársaságoknak.

Légiutas-kísérők a Bloomberg hírügynökségnek aggodalmukat fejezték ki az ötlet miatt. Szerintük már így is igen kicsi a hely a mosdókban. Ha tovább csökkentik a mellékhelyiségek méretét, az utasok még frusztráltabbak lesznek.

A légitársaságok így is extrém módon kihasználnak minden helyet a gépeken.

Egyre szűkítik a lábteret, hogy minél több üléssort tudjanak a fedélzeten kialakítani.

Emiatt éppen múlt hónapban jelezte az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), hogy biztonsági okokra hivatkozva minimum értéket szab a két ülés közti távolságra. A légitársaságoknak ez nem tetszik. Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója szerint a légügyi hatóságoknak semmi köze nincs ahhoz, hogy a repülőgépeken mekkora a székek közti távolság, ezért az szeretné, hogy a hatóságok ne szabályozzák azt.

Akbar Al Baker, a szövetség igazgatóságának elnöke, a Qatar Airways vezérigazgatója ehhez hozzátette: ha mindenképpen szabályozni kell a területet, akkor azt az IATA-nak, mint a légitársaságokat összefogó szervezetnek kellene megtennie. Szerinte egyébként is teljesen mindegy, hogy mekkora a széktávolság, az utas a világ legbiztonságosabb eszközében, egy repülőgép ülésében fog utazni, amely akár 6G-s erőhatásnak is képes ellenállni.

Alan Joyce, az ausztrál Qantas légitársaság vezetője ezt kiegészítve úgy foglalt állást, hogy sem az Airbus, sem a Boeing nem fog olyan ülést beszerelni a repülőgépekbe, amely nem felel meg az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak.

Pedig a széksorok közötti távolságnak nemcsak kényelmi, hanem biztonsági funkciói is vannak. Egy esetleges vészhelyzet esetén sok ember már ma sem tudná az ölébe hajtani a fejét. Ha pedig gyorsan kell elhagyni a repülőt, akkor nem mindegy, hogy mennyi ideig tart kikászálódni a széksorok közül.

Ez azonban egyáltalán nem zavarja a légitársaságokat. A repülőgépüléseket gyártó olasz Aviointeriors nevű cég áprilisban a hamburgi nemzetközi repülőexpón rukkolt elő az új üléskoncepciójával. A Skyrider 2.0-t nem is igazán lehet ülésnek nevezni, a low-cost légitársaságok azonban a sortávolság csökkentésével még több utast zsúfolhatnának be egy ugyanakkora repülőgépbe ezekkel az ülőalkalmatosságokkal, ahol szinte már állnak az utasok.

Forrás: Aviointeriors

Az új székben az utasok sokkal inkább a lovagláshoz vagy a kerékpározáshoz hasonló, félig álló testhelyzetben utaznának, mintsem ülnének. Ezzel a berendezéssel a jelenlegi 28-32 hüvelyk közötti (71-81 cm) sortávolságot akár 23 hüvelykre (58 cm) csökkenthetnék a légitársaságok.

A gyártó közlése szerint az üzemeltetők akár 20 százalékkal több utast zsúfolhatnának be ugyanarra a helyre.

Élet Pénz légitársaság mellékhelyiség repülőgép széksor Olvasson tovább a kategóriában

Élet

2018. szeptember 17. 09:04 Élet

Reklámok nélkül mindenki boldogabb lenne

A reklámok miatt többet vásárolunk, de ez jóléti értelemben nem ellensúlyozza az ennek érdekében vállalt többletmunka által okozott károkat.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 16:10 Élet, Piac

Politikai támogatást kapott, hogy a kelet-európai halrúd és chips legyen olyan, mint a nyugati

Őrületesen egyet tudnak érteni az európai parlamenti képviselők egy populista kérdésben.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 11:48 Élet, Világ

Nem csak Budapesten kínálnak albérletet szexért cserébe

Prágában is egyre több az olyan hirdetés, amelyben szexért cserébe kínálnak albérletet.

Fontos

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.

Bucsky Péter
2018. szeptember 13. 07:21 Állam, Pénz

23-szor keres többet a Magyar Posta vezére, mint egy átlagos postás

Az állami vállalatok közül a Magyar Postánál a legnagyobb a különbség az átlagdolgozók és a vezető fizetése között. Itt 23-szoros az eltérés, míg az átlag 12.