Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. december 13. 08:58 Élet, Pénz

Még mindig több mint 12 milliárd márka maradt a németek párnacihájában

Éppen tizenhét évvel ezelőtt vezették be az eurót Németországban. Ennek ellenére még mindig 12,5 milliárd német márka van még a lakosság kezében – írta a Tagesschau. A német jegybank adatai szerint ebből 5,9 milliárd a papírpénz, míg 6,6 a pénzérmék – a márka és a pfennig – összege.

A legtöbb márkát az euró bevezetésének évében, azaz 2002-ben cserélték be. Ezt követően még néhány évig bármelyik kereskedelmi pénzintézeteben be lehetett váltani a márkát euróra (az átváltási árfolyam nem változott, egy euró 1,95 német márkát ér). 

Napjainkban azonban már csak a német jegybankban lehet beváltani a párnacihából, a padlásról, vagy a szekrényből előkerülő régi márkát. A jegybank adatai szerint éves szinten 70-100 millió márkát váltanak be Németországban.

Idén, december elejéig 86 millió márkát váltottak be. A legnépszerűbbek papírpénzek a száz márkások, ezt az ötszáz- és az ezer márkás követi. Érdekesség, hogy a legtöbb eurót használó országgal ellentétben Németországban nincs határideje a márka beváltásának.

Németországban a második világháborút követő felemelkedés, a „Wirtschaftswunder” (gazdasági csoda) szimbóluma volt, legalábbis a nyugat-német állampolgárok számára. A kelet-németek számára eközben a szabadság jelképe volt – mondta a jegybank elnöke, Johannes Beermann.

Az újraegyesítésben is fontos szerepe volt a márkának. 1990. július 1-jén életbe lépett határozat szerint a keleti- és a nyugat német márkát 1:1 arányban kellett átváltani.*Az újraegyesítés októberben volt.

A német márka a mai napig nem vesztette el szerepét fizetőeszközként teljes mértékben. A C&A divatmárka egyes üzleteiben például még mindig elfogadják. Igaz, ez inkább egyfajta marketing trükknek tűnik. A cég egyik szóvivője azt mondta, hogy november eleje óta, naponta 15-70 ezer márkát hagynak ott a vásárlók. A visszajárót euróban fizetik ki a vásárlóknak. A baden-würtenbergi Baiberg üdülőfaluban már régi hagyománya van a márkás fizetésnek, minden májusban az odalátogató turisták márkával is fizethetnek a boltokban és az éttermekben.

Az Európai Bizottság tavaly novemberi felmérése szerint egyébként a németek megbarátkoztak az euróval. A bevezetéskor hiába csúfolták „teurónak” (drága euró), a megkérdezett németek 81 százaléka ma már elégedett az közös uniós pénzzel.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz jegybank német márka németország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 5. 05:32 Élet, Világ

Már egészen messziről is átjárnak a magyarok Szlovákiába élelmiszerért

Tényleg megéri 80-100 kilométerről rendszeresen kijárni cigiért, sörért, sajtért és sok minden másért? Egyre többen gondolják úgy, hogy igen.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.