Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 14. 09:02 Vállalat

Lehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetet

Azok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek nemcsak korszerű repülőgépeket használnak, hanem a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre. A leírás a fapadosokra illik, amelyek adott távolságra a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával juttatják el az utasaikat.

A közlekedés környezetbarátabbá tételén dolgozó egyik nemzetközi szervezet (International Council on Clean Transportation, ICCT) tanulmánya 20 Európa és Észak-Amerika között közlekedő légitársaság adatait hasonlította össze. Az általuk használt mérőszám az egy liter kerozinra eső utaskilométer, vagyis hogy egy embert milyen messzire repítenek ezzel a mennyiséggel.

 

Szembetűnő, hogy mindössze két fapados található a 20 cég között, ám ezek végeztek a lista élén. Ez persze a már említett okok miatt nem meglepő, hiszen ennek az üzleti megközelítésnek a lényegéhez tartozik, hogy viszonylag új, kevés karbantartást igénylő, üzemanyag-takarékos gépeket használnak, valamint nincs üzleti és első osztály, ami növeli a fedélzeten elhelyezhető székek számát. Aki a magassága miatt nem fér el kényelmesen, kénytelen megfizetni a nagyobb lábterű helyekre szóló felárat.

A lista másik végén lévő Lufthansa és British Airways pedig nemcsak a szellősebb elrendezés miatt végzett hátul, hanem azért is, mert több négyhajtóműves típust (Airbus A-380, A-340, Boeing B-747) is üzemeltet. A fapadosok flottájában ilyen gépek nincsenek. Az iparági fogyasztási átlag egyébként 34 utaskilométer literenként.

A Bloomberg cikkében lévő második ábráról az is kiderül, hogy üzemanyag-hatékonyság szempontjából jól áll az idehaza piacvezető Wizz Air által repült A-321-es, ellenben a Ryanair B-737-800-asai valamelyest elmaradnak az iparági átlagtól. A legújabb B-787 Dreamlinerekkel és A-350-esekkel viszont nem versenyezhet az A321-es sem, legalábbis az új hajtóművek megérkezéséig. Igaz, az utóbbiakkal elég sok a probléma.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBaj van a repülőgép-hajtóművekkel, a Wizz Air-t egyelőre nem érintiAz új hajtóművek problémái miatt gépek tucatjai állnak az Airbus gyárainak udvarán, de a Wizz Air talán időben megkapja az új repülőit.

Az más kérdés, hogy bizonyos szempontból félrevezető az ICCT megközelítése. A fapadosok alacsony áraikkal ugyanis sikeresen stimulálják az igényeket, azaz sokkal többen repülnek ahhoz képest, mintha nem léteznének ezek a szolgáltatók. Demokratizálták a repülést, ám ez a környezetnek végső soron egyáltalán nem tesz jót. Manapság a légi közlekedés az éghajlatváltozásért felelős szén-dioxid kibocsátásának már körülbelül a 4 százalékáért felelős, ráadásul a kondenzcsíkok is erősítik a felmelegedést, mert szétterülve több hőt tartanak vissza, mint amennyi napsugárzást visszavernek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat klímaváltozás légi közlekedés repülés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.