Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. szeptember 1. 07:54 Vállalat

A magyar autósok tavaly 55 milliárd forintot buktak egy legális átverés miatt

Régóta ismert probléma, hogy amit az autógyártók üzemanyag-fogyasztási adatként feltüntetnek a katalógusokban és a hirdetéseken, többnyire köszönőviszonyban sincs a valós felhasználás során mérhető értékkel. Az utóbbi 20 évben a gyárak egyre kifinomultabb módon készítették fel a gépkocsikat a hivatalos próbamérésekre, aminek köszönhetően a típusbizonyítványokban szereplő fogyasztási értékek folyamatosan csökkentek, a valóságtól pedig egyre inkább elmaradtak. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) egy új tanulmányban foglalta össze, hogy a tulajdonképpen legális keretek között zajló átverés milyen károkat okozott 2000 óta a fogyasztóknak és a környezetnek.

Az elmúlt 18 év során az Európai Unióban 149,6 milliárd euróval kevesebbet hagytak volna az autósok a benzinkutak kasszáinál, ha az autóik hozták volna a katalógusadatok szerinti fogyasztást.

Magyarországon ez az érték 1 milliárd euróra tehető, ami forintra átszámolva legalább 250-300 milliárdnyi veszteséget jelent. Az alábbi térképen jól látszik, hogy az unión belül Németországot sújtja leginkább a probléma, ami a lakosság és autók számát tekintve persze nem meglepő.

 


A tanulmány szerint ráadásul a hivatalos mérések és a valós felhasználás során tapasztalt fogyasztási értékek közötti különbségek drámaian nőttek 2000 és 2017 között. Az ezredfordulón átlagosan még csak 9 százalék körüli többletet tapasztalhattak az autósok a katalógusadatokhoz képest. Ez az eltérés azonban 2008-ban már 17, tavaly pedig 42 százalék volt! Mindez arra utal, hogy a gyárak az évek során egyre jobban kiaknázták a próbamérésekre vonatkozó szabályok hiányosságait. Az elmúlt 18 évre kiszámított többletfogyasztás mintegy 16 százaléka ennek következtében tavaly keletkezett az unióban. Magyarországra 170 millió euró, azaz mintegy 55 milliárd forint jutott.

 

 
Az Európai Unió döntéshozói szerint a helyzeten pár év múlva javítani fog az egész világra kiterjedő új fogyasztásmérési rendszer (WLTP*Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) bevezetése, amitől a tesztek során sokkal valósághűbb méréseket várnak. Szeptembertől már csak a WLTP alapján kiállított fogyasztásmérési bizonyítvánnyal rendelkező új autókat lehet eladni az unióban, míg az új fejlesztésű modellek bevezetésének már tavaly szeptember óta ez a feltétele. Az átállás felforgatta az autógyárak életét, a Volkswagen például bizonyos típusait 2019 elejéig nem értékesíti, ugyanis nincs elég kapacitása az új típusengedélyek kiváltásához.

A fentebb idézett tanulmány szerint azonban a WLTP még mindig túl sok mozgásteret ad a félrevezető mérések lebonyolítására az autógyáraknak, amelyek egymással összefogva teszik ezt meg. A hamis adatokkal ráadásul nemcsak a vásárlóikat verik át, hanem a jogalkotókat is, akik a hivatalos fogyasztási adatok figyelembevételével szabják meg a környezetvédelmi határértékeket. Sőt, szakértők szerint az is elképzelhető, hogy a gyártók egymással összebeszélve a régi teszteken leszorították, majd a WLTP-méréskor megemelték a vizsgált gépkocsik fogyasztását. Így a későbbiekben, amikor már a WLTP-mérés alapján adják ki a típusbizonyítványt, technikai újítás nélkül tudnak majd csökkenteni autóik hivatalos fogyasztási adatain.

Számítások szerint az új mérési rendszer 2020-ban 23 százalékkal fogja alulbecsülni a valós fogyasztási adatokat, míg ugyanez az arány 49 százalék lenne, ha a régi eljárást alkalmazhatnák tovább a gyárak. A Peugeot-Citroen és a T&E együttműködésével lebonyolított kutatások pedig arra utalnak, hogy a WLTP kombinált mérési ciklusában*Ez adja az országúti, a városi és az autópályás közlekedésre vonatkozó összesített adatot.  felülsúlyozták az országúti és az autópályás nagy sebességű tesztutakat a városi araszolás rovására. Várhatóan tehát az új tesztadatok közelebb lesznek a realitáshoz, de a fogyasztás iránt valóban érdeklődő autósoknak továbbra is érdemes lesz utánanézniük a valós tapasztalatoknak az olyan oldalakon, mint például a Spritmonitor.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó fogyasztás nedc wltp Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.