Hírlevél feliratkozás
Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

(A szerző a Concorde részvényelemzője. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.)

A kőolaj a 20. század és mindezidáig a 21. század egyik legfontosabb áruterméke, a földgáz szerepe is egyre nő. Felhasználásuk szerte a világon alapvető a gazdaságok működtetésében, a kitermelés döntő többsége azonban néhány szűk régióra koncentrálódik, így gyakran több ezer kilométert is szállítani kell.

Sokszor a legolcsóbb, leginkább rugalmas, bizonyos esetekben pedig az egyetlen lehetséges megoldás a tengeri szállítás, hatalmas mennyiségű olajat, finomított terméket és cseppfolyósított földgázt (LNG) visznek ilyen módon. Ennek köszönhetően pedig kulcsfontosságúvá váltak azok a tengerszorosok, csatornák, szűkületek, amelyeken ez a jelentős forgalom áthalad.

Cikksorozatunkban ezeket a szűkületeket vesszük végig. Az első részben részletesen bemutattuk a Malaka-szorost, második írásunkban a Hormuzi-szoros jelentőségét jártuk körül, majd a Szuezi-csatorna és a Báb el-Mandeb szerepét tekintettük át. Negyedik cikkünk a két török szorosról, valamint a dán szorosokról szólt. Sorozatunkat mai cikkünkben a Panama-csatornával és a Jóreménység fokával zárjuk. Utóbbi ugyan nem tengeri szűkület, jelentősége miatt mindenképpen ide kívánkozik.

Nőtt a jelentőségük

A Panama-csatorna építése 1914-ben fejeződött be, 8000 tengeri mérfölddel rövidítve le a szállítási útvonalat az Egyesült Államok keleti partja, Dél-Amerika nyugati partja, valamint Ázsia között, addig ugyanis meg kellett kerülni Dél-Amerikát.

A kőolaj és a földgáz szállítása szempontjából limitált szerepet játszott a közelmúltig két okból: csak 50-80 ezer tonnás hajók haladhattak át rajta, valamint az Egyesült Államok erősen kőolajimportra szorult a Közel-Kelet felől.

2016-ban azonban kibővítették a csatornát, most már a hajók 120 ezer tonnás rakománnyal is áthaladhatnak, valamint az USA is jelentős exportőr lett olajtermelésének felfutásával. Ezzel pedig a Panama-csatorna szerepe felértékelődött.

A Jóreménység foka szintén meghatározó a kőolajszállítás szempontjából, itt közlekedik minden nagyobb tankerhajó Amerika, Nyugat-Afrika és Kelet-Ázsia között. Mivel a Szuezi-csatornán maximum 200 ezer tonna kőolaj szállítására alkalmas tankerek haladhatnak át, a nagyobb méretű hajók a Jóreménység fokát megkerülve mennek Amerikából és Nyugat-Afrikából Ázsiába.

Az utóbbi években pedig még fontosabb lett az útvonal. Miután a húszi lázadók elkezdték támadni Báb el-Mandebnél a teherhajókat, a korábban ott áthaladó tankerek egy része Afrika megkerülésére kényszerül.

Panama-csatorna

A Panama-csatorna a Csendes-óceánt köti össze a Karib-tengerrel és az Atlanti-óceánnal, fontos szerepet játszik az amerikai és ázsiai olaj- és földgázszállításokban.

Forrás: EIA: Country Analysis Brief: World Oil Transit Chokepoints (2024), ArcGIS Online, Concorde Elemzés

Bár 2023-ban a globális tengeri kőolajforgalomnak mindössze 3 százaléka haladt át rajta, a csatorna létfontosságú a finomított kőolajtermékek és az LNG szállítása szempontjából, különösen az Egyesült Államok, Dél-Amerika nyugati része és Ázsia között.

A Panama-csatornán 2023-ban napi 2,1 millió hordónyi olaj és kondenzátum haladt át, amelynek többsége finomított termék volt. Például az elmúlt évtizedben Ázsia petrolkémiai szektorának növekedésével párhuzamosan megnőtt a propán amerikai exportja ezen az útvonalon.

Az elmúlt években az Egyesült Államokból Európába irányuló LNG-export növekedése szintén befolyásolta a csatorna kihasználtságát, különösen az orosz gázellátás csökkenését követően.

A 2023-as aszály és az alacsony vízszint miatt a csatornán forgalmi korlátozásokat vezettek be, ami hosszabb szállítási útvonalakat eredményezett, a szállítmányok egy részét a Jóreménység foka vagy a Szuezi-csatorna felé terelték. Mindez tovább növelte az energiabiztonsági aggodalmakat, különösen a Latin-Amerikába és Európába irányuló szállítmányok esetében.

Jóreménység foka

A Jóreménység foka bár nem szűkület, a világ egyik legfontosabb globális kereskedelmi útvonala, így mindenképpen említést érdemel a tengerszorosok mellett. Tavaly a világ tengeri kőolajforgalmának körülbelül 8 százaléka haladt itt át, napi 5 millió hordó kőolajjal.

Az olajszállítmányok túlnyomó többsége keleti irányba, az ázsiai piacok felé tartott, különösen Kínába, amely az összes import több mint 40 százalékát fogadta. A kőolaj legnagyobb exportőrei, akik ezen az útvonalon keresztül szállítanak, az Egyesült Államok (32%), Nyugat-Afrika (31%) és Dél-Amerika (27%).

A Covid hatására 2020 és 2022 között az afrikai kerülő úton haladó kőolajforgalom jelentősen, mintegy 1,6 millió hordóval csökkent az ázsiai import visszaesése, valamint a nyugat-afrikai olajtermelés csökkenése miatt. Emellett Oroszország 2022-től egyre több olajat szállít Indiába, ami szintén csökkenti az amerikai kontinensről érkező szállítmányok mennyiségét.

A Jóreménység foka alternatív útvonalat kínál azoknak a hajóknak, amelyek el akarják kerülni a Báb el-Mandeb-szorost és a Szuezi-csatornát, bár ez jelentősen megnöveli a költségeket és a szállítási időt. Például a Szuezi-csatorna lezárása esetén a hajóknak körülbelül 15 nappal több időbe telne eljutni az Arab-tengertől Európába, ha a Jóreménység foka felé kerülnek.

Hajózási idő a Mexikói-öböltől számítva. Forrás: EIA: Country Analysis Brief: World Oil Transit Chokepoints (2024), ArcGIS Online, Concorde Elemzés

Tavaly az aszály és a Panama-csatornán bevezetett korlátozások, valamint a Vörös-tenger és a Báb el-Mandeb-szoros körüli támadások jelentősen növelték az olaj- és földgázszállításokat a Jóreménység foka felé. Ha ezek a geopolitikai zavarok folytatódnak, további növekedés várható a fok körüli tankerforgalomban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy több ezer kilométerre lévő tengerszoros Kína legsebezhetőbb pontjaKína olajimportjának 80 százaléka a Malaka-szoroson halad keresztül, amelynek így kiemelkedő jelentősége lehet egy amerikai-kínai konfliktus esetén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA tengerszoros, amelynek lezárásától a legjobban fél a világA Hormuzi-szoroson halad át a világ kőolajforgalmának ötöde, ennek veszélyeztetése pedig fontos ütőkártya az Izraellel konfrontálódó Irán kezében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebbElvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópai tengerszorosok, amelyek lezárása háborúkat dönthet elAz orosz olajexport döntő része a dániai és törökországi tengerszorosokon halad át, de számos uniós országnak is nagyon fontos ezek átjárhatósága.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Világ cseppfolyósított földgáz földgáz jóreménység foka kőolaj panama-csatorna tankerek tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.