Az alkoholos italok gyártói és forgalmazói általában azt állítják, hogy céljuk egy olyan világ, amelyet a felelős alkoholfogyasztás jellemez, és az alkoholizmus, illetve a nagyfogyasztók visszaszorulnak. Felelős fogyasztás alatt általában a mérsékelt és kevésbé rendszeres italozást értik.
Kommunikációs szempontból ez jó taktika, hiszen így az iparág az alkoholprobléma megoldásának része, és nem okozója. Egy 27 ezer fős angol minta alapján azonban kutatók megnézték, hogy milyen realitása van ennek a törekvésnek.
Az adatok szerint az Egyesült Királyságban értékesített alkoholos italok 77 százalékát a népességnek az a 25 százaléka itta meg, amely többet fogyaszt a felelősnek nevezhető mértéknél. A helyi szakmai álláspont szerint a határ heti hat pintnél (átszámolva összesen 3,4 liternél) sör vagy 1,5 üveg bornál van.
Ennél is fontosabb azonban, hogy
az iparág bevételének 68 százaléka származik az említett 25 százalékos csoporttól.
A helyzet pedig sokkal rosszabb, ha a nagyivókat nézzük, vagyis azokat a férfiakat, akik 3,5-szer isznak többet a felelős határértéknél, és azokat a nőket, akik 2,5-szer haladják meg a határt. Ebbe a körbe ugyan csak a népesség 4 százaléka tartozik, ők azonban az összes bevétel 23 százalékát adják.
Ezek után kiszámolták, hogy ha mindenki a felelős határértékre csökkentené a fogyasztását, akkor milyen áron kellene adni az italokat ahhoz, hogy a piac bevétele a jelenlegi szinten maradjon. Durva közelítéssel az lett az eredmény, hogy a sörözőben 75 százalékkal kellene emelni az árakat, a boltokban pedig majdnem a duplájába kerülne egy üveg bor.
Mivel ekkora áremelés a gyakorlatban nem képzelhető el, a felelős fogyasztás széleskörű elterjedése azt jelentené, hogy az iparág jelentős részének tönkre kellene mennie.
Élet
Fontos