Csak látszólag kockáztat sokat Lázár János a késő vonatok jegyár-visszafizetésével
Késési biztosítást vezet be a MÁV-Volán csoport júniustól, a jegyek árának felét visszakapják az utasok, ha a járat 20 percnél többet késik – jelentette be több más újdonság mellett Lázár János közlekedési miniszter.
A bérletesek 10 százalék kedvezményt kapnak a következő hónapra, ha az adott hónapban legalább ötször több mint 20 percet késik a járatuk.
Felülnézet: amint korábbi cikkünkben bemutattuk, a MÁV személyszállítási ágának bevételében az utasoktól származó összeg az utóbbi években erősen csökkent.
Számokban: míg 2019-ben az utasoktól (menetjegyből, bérletből, helyjegyekből) származott a MÁV-Start árbevételének 79,4 százaléka, 2023-ban ez már csak 44 százalék volt, és 2024-re is ehhez hasonló adat várható.
Az utasoktól beérkező pénz a vasút teljes működési költségeinek már az ötödét sem fedezi.
A statisztikák szerint a nagyobb késések döntő részét a távolsági vonatok, IC-k hozzák össze, de nagy részük az 5-15 perces kategóriában van.
A MÁV-nak eddig is volt hasonló vállalása, a jelenlegi üzletszabályzat a feláras vonatoknál 30-119 perc közötti késés esetén 25, 120 perc felett pedig 50 százalékos visszatérítést ír elő. Ez az utasok szempontjából kedvezőbb, mint az EU-s minimum, de érvényesítése a gyakorlatban nagyon nehézkes.
Tágabb kontextus: az utasoktól származó bevétel aránya valójában a fentinél is jóval kisebb. Tavaly az első fél évben például 55,4 milliárd forint volt a jegyekhez kapcsolható összbevétel, de ebből 20,8 milliárdot az állam fizetett ki. A diákok, állami alkalmazottak és mások kedvezményes jegyei és bérletei után kieső 50, illetve 90 százalékos kedvezményt ugyanis a költségvetés pótolja ki.
Sőt, az ingyenes utazások után is fizet a vasútnak az állam, de mivel senki sem tudja, hogy ténylegesen mennyi a 14 éven alattiak, illetve a 65 éven felüliek utazása, ezt becsléssel állapítják meg.
Ez lehetőség bújtatott állami támogatásra is, 2023 utolsó negyedévében például 18 százalékkal több szociálpolitikai támogatást utaltak, mint 2022-ben, 2019-hez képest pedig 80 százalékos volt a növekedés.
A MÁV-Volán csoport teljes éves ezer milliárd forintos nagyságrendű finanszírozási igényéhez képest ezek alapján a késési biztosítás elenyészően kis tétel lehet majd, az pedig külön kérdés, hogy a késések miatt visszautalt pénzeket az állam részben vagy egészben, esetleg arányosan kipótolja-e.
Alulnézet: jelenleg nem tudni, hogy a bérletesek hogyan jelzik majd, hogy havonta öt alkalommal rajta voltak egy járaton, ami 20 percnél többet késett. A jelenlegi technológia mellett nem lehet tudni, hogy a bérletesek mikor és mennyit utaznak, épp ezért kapja a cég az állami kiegészítést becslés alapján.
Mi várható? A késési biztosítás jó eszköz lehet arra, hogy teljesen applikációs vásárlásra ösztönözze az utasokat, különösen a távolsági utazásoknál. Bár a papíralapú visszaigénylés lehetősége megmarad, a gyakorlatban inkább csak az automata visszautalás terjedhet el. Ez csökkenteni fogja a vállalat költségeit.
Ma az állam nem tudja, hogy a bérletesek milyen járatokon és mennyit utaznak, de a késési biztosítással rá lehetne őket venni, hogy ezt folyamatosan jelezzék. Így már lenne hiteles információ a vonatok és a buszok tényleges igénybevételéről.
A jövőre eltűnő parkolóautomatákon és az állami mobilfizetés lecserélésével is milliárdos összeget lehet lefaragni a fővárosi parkolási rendszer költségeiből.
A december eleji szintre csökkent a földgáz tőzsdei ára hétfőn. Ez arra utal, hogy komoly fennforgást nem okoz a piacon az ukrajnai tranzit leállítása.
A kommunikációs tenderek összértéke önmagában is eléri ezt a nagyságrendet, az autópálya-koncesszió esetében pedig ennél is sokkal több pénzről van szó.
Már csak egy hétig érhető el az alap Ügyfélkapu, érdemes váltani, amíg ez csak pár percbe kerül. A vállalkozóknak a könyvelői kapcsolatokra is figyelniük kell.