Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. szeptember 15. 14:45 Vállalat

Az egyik legnagyobb globális szereplő szállna be a magyar állam mellé az 1500 milliárd forintos reptér-üzletbe

Az iparág egyik legjelentősebb szereplője a francia székhelyű Vinci Airports, amely a VSquare oknyomozó portál szerint a magyar kormány partnere lehet a ferihegyi repülőtér megvásárlásában.

  • A jórészt amerikai intézményi befektetők – például a Blackrock – által birtokolt Vinci Csoporthoz tartozó vállalat 2022-ben 65 repülőtér működtetésében vett részt, mint például a London-Gatwick és a belgrádi repülőterek.

Előzmények: másfél hete derült ki, hogy a magyar állam egy szakmai befektetővel együtt megvásárolná a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. Az állam 51 százalékos, partnere – esetlegesen a francia cég – 49 százalékos részesedést szerezhet az üzlet során, amelynek az értékét 1500 milliárd forintra becsülik.

Miért fontos ez? Az üzletnek azért is lehet különös jelentősége, mert a héten ez a második kormányzati szintű francia-magyar együttműködésről szóló hír. A paksi atomerőmű üzemanyag-ellátásával kapcsolatban Lantos Csaba energiaügyi miniszter és Bernard Fontana, a francia Framatome elnök-vezérigazgatója kötöttek megállapodást hétfőn.

  • A látszólag egyre szorosabbá váló francia-magyar kapcsolatot az is erősíti, hogy Magyarország része az EU-n belül a Franciaország vezette atompárti blokknak, és a szankciós politikában is gyakran feltételeznek nem hivatalos együttműködést Magyarország és Franciaország között. 

Tágabb kontextus: a repülőtereken gyakran több szereplő osztozik, például a már említett London–Gatwick is 50,01 százalékban köthető a Vincihez. A ferihegyi repülőtérnek is három tulajdonosa van, az AviAlliance, a Malton és a Caisse de dépôt et placement du Québec.

  • Korábban is konzorciumban gondolkodott a magyar állam, igaz, a száz százalékos tulajdonszerzés lehetősége is nyitva volt. Két éve még a Mol és a Jellinek Dániel-féle Indotek szállt volna be az állam mellé (Jellinekről írtuk meg nemrég, hogy közel 30 milliárd forint áramlott tőle Orbán családjához, amire magyarázatot egyik fél sem adott).
  • Számos repülőtér-üzemeltető sikeres, globális piaci vállalattá vált, miután a repülőtereket privatizációja megindult az 1980-as évek végén Európában, majd Dél- és Közép-Amerikában, illetve Ázsiában.
  • Ebbe a körbe tartozik a tavalyi évet 2,7 milliárd eurós árbevétellel és 507 millió euró haszonnal záró Vinci Airports is. Összehasonlításképp a piac főszereplője, a Párizs környéki repülőtereket is kezelő Group ADP tavalyi forgalma 4,7 milliárd euró volt, az adózott eredménye pedig 516 millió eurót tett ki.

Mi várható? A Telex értesülése szerint a szakmai befektető menedzsmentjogokat is kap, tehát ők működtetnék a repülőteret. Kerestük a hírrel kapcsolatban a Vinci Airportot, de egyelőre nem válaszoltak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVinné a magyar állam a ferihegyi repteret, eurómilliárdokba kerülhetA magyar állam 51 százalékos részesedést szerezhet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport Zrt-ben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég nem létező nukleáris üzemanyagot választ a kormány, így az orosz függés tovább marad fenn PaksonAz Energetikai Minisztérium megerősítette, hogy francia céggel dolgozunk együtt a fűtőanyag-ellátáson. Így még négy-öt évig maradhat a Roszatom üzemanyaga.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Budapest Airport francia liszt ferenc nemzetközi repülőtér Vinci Airports Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Jandó Zoltán
2024. május 11. 05:24 Vállalat

Az egyik leggazdagabb magyar vette meg a bukott ásványvízkirály jachtját

Hivatalosan is új tulajdonoshoz került az Aquarius-Aqua bukásának jelképévé váló luxusjacht. A hajót át is nevezték: néhány napja már nem Cassiopeiának, hanem Aragónak hívják.

Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

A hazai ipar és gazdaság erősen megérzi az akkumulátorok iránti kereslet mostani, enyhe gyengélkedését is, ami figyelmeztető jel a jövőre nézve.

Fontos

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2024. május 13. 05:43 Adat, Közélet

Már csak a legszegényebb románok jövedelme marad el a magyarokétól

Viszont ha az irigylésre méltó román gazdasági teljesítmény mögé nézünk, a magyarországinál nagyobb jövedelmi és regionális egyenlőtlenségeket találhatunk.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 17:14 Közélet, Pénz

Újabb haladékot kaphatnak a lakossági hiteltörlesztők Nagy Márton szavai alapján

Valószínűtlen, hogy nem hosszabbítja meg a a kamatstop hatályát legalább az év végéig a kormány.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 14:02 Közélet

Furcsa szimbóluma lesz a magyar-kínai közeledésnek a cseresznye és a marhasperma

Infrastrukturális beruházások előkészítése mellett a cseresznye és a szarvasmarhafélék örökítőanyagának kiviteléről is megállapodott a magyar kormányfő a kínai elnökkel.