A korábbi években sem ment ritkaságszámba, hogy olyan keményen alkudoztak egyes német kiskereskedelmi láncok és beszállítóik, hogy az utóbbiak termékeit levették a polcokról, de most ez a konfliktus még élesebb lett.
Nemrég írtunk arról, hogy Lionel Souque, a többek között a Penny-t is magába foglaló Rewe csoport vezérigazgatója szerint egyes gyártók jóval nagyobb mértékben igyekeznek árat emelni a költségek növekedéséhez képest, vagyis az inflációt kihasználva akarják javítani a nyereségüket. Ennek azonban a lánc gátat akar szabni, és ezzel nincs egyedül Németországban, az ebből kialakuló konfliktus miatt pedig jól ismert márkák tűntek el a boltok polcairól, időnként szemmel látható ürességet hagyva maguk után.
A Rewe csoport üzleteiben nincs például Kellogg’s gabonapehely, Jacobs kávé, Mars édességek vagy éppen Whiskas macskaeledelek. Az Edekánál a Mars mellett nincs Coca Cola, Fanta és Sprite, az Aldiból a Pepsi termékei tűntek el, míg a Kauflandban a Ritter Sportot keresik hiába a vásárlók – írja a német sajtó.
A dolog hátterét ezúttal is a Rewe vezérigazgatója világította meg: „ellenőrizzük, hogy az áremelés indokolt-e, és ha nem, akkor nem fogadjuk el”. Ezt konkrétan a Mars termékeivel kapcsolatban mondta, de a Pepsivel is volt összezördülés, a Rockstar nevű energiaital miatt, amelynél nem fogadta el a lánc a „hihetetlen” mértékű áremelést. „Egyébként őszintén szólva kinek kell a Rockstar? Van épp elég más energiaital is” – szúrt még oda Lionel Souque.
Érdekes módon a konfliktusok egy része abból származik, hogy a lánc szerint az alapanyagok árának esése miatt egyes termékeknél már árcsökkentés lenne indokolt, de a gyártók ezt nem akarják elfogadni. A Rewe átlagosan egy eurós csökkentést akart keresztülverni a Nestlén a Thomy termékcsaládnál, és miután a gyártó ezt nem fogadta el, nem rendelt belőle többet. „Senki sem teheti meg, hogy ha korábban az alapanyagok árának emelkedése miatt árat emelt, akkor nem viszi azt le, amikor már olcsóbb lett az alapanyag” – jegyezte meg Lionel Souque.
A vezérigazgató szerint a legtöbb gond a nagy nemzetközi csoportokkal van, a német beszállítókkal szinte minden esetben meg tudnak egyezni. „Azt gondolják, hogy nem keresnek eleget Németországban” – mondta erről Souque, de a magyarázat valószínűleg inkább az, hogy nekik van megfelelő pénzügyi tűrőképességük ahhoz, hogy akár (átmeneti) szakításig vigyék a vitákat a jelentős német kiskereskedelmi láncokkal.
Élet
Fontos