Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. június 22. 14:14 Tech

Sok érv szól a közutak föld alá vezetése mellett, mégsem erre kellene költeni a pénzt

Zömmel a közlekedéssel, mezőgazdasággal és várostervezéssel foglalkozó szakértők körében merül fel időről időre a közutak föld alá vezetésének lehetősége, amivel kapcsolatban az aktuális vélekedéseket a BBC cikke foglalta össze. A Földön már most is több, mint 64 millió kilométer az úthálózat hossza, ami a fejlődő országok beruházásai miatt gyors iramban bővül, így a kérdés nagyon is időszerű, amiről az élénk szakmai diskurzus is árulkodik.

Az útépítések nyomán felmerülő egyik triviális probléma, hogy rengeteg olyan területet vesznek el a természettől és a mezőgazdaságtól, aminek nem csak az élővilág és a termés látja kárát, hanem a növényvilág szén-dioxid megkötésére alkalmas kapacitása is. A szakértők szerint ezen felül a földfelületek töredezetté válása is gondot jelent: az utak szétválaszthatják egymástól a ragadozókat és a zsákmányállatokat, nehezítik a fajok különböző génállományú képviselőinek találkozását és az erdők szétszabdalásával növelik az erdőszélek hosszát, ahol jellemzően hamarabb pusztulnak el a növények.

A városokban is akad mostanra sok példa, ami az utak mélybe ásásának kedvező következményeire utalnak, és a békésebb biciklis és gyalogos közlekedésen túlmutatnak. Bostonban egy főútvonal alagútba vezetésével 121 hektárnyi terület szabadult fel, ahol többek között fesztiválok és kiállítások befogadására alkalmas parkokat létesített a város. A sűrűn lakott környékeken kialakított zöldterületek ráadásul a szélsőségesebbé váló időjárási körülményekhez való alkalmazkodást is segítik,

az aszfaltnál ugyanis sokkal kevésbé melegednek fel, és a hirtelen lezúduló csapadék elvezetésében is szerepet játszanak.

A felszabadult területeken ráadásul ingatlanberuházások is megvalósíthatók, amivel kapcsolatban Seattle példáját idézi a BBC, ahol 440 ezer négyzetméteren épülhettek új lakások a felszíni autósközlekedés ritkításának köszönhetően. Ezek a fejlemények a helyi lakás- és szociálpolitikai problémák megoldását is segíthetik, persze csak kellően tudatos tervezés esetén. Szakértők szerint még a közúti dugók problémáját is csillapíthatná az utak föld alá vezetése, noha ehhez olyan paradigmaváltásra lenne szükség az autós közlekedésben (például az autómegosztó szolgáltatások szélesebb körben való elterjedése), ami jócskán túlmutat az úttervezés kérdésén.

A föld alatti autósközlekedés persze számos nehézséggel és negatívummal is járna. A belsőégésű motorral hajtott gépkocsik zárt terekben történő üzemeltetése eleve sok kihívást támaszt a tervezők felé, a balesetek rendkívül súlyos következményekkel járhatnak, a természeti katasztrófák közül pedig az egyre gyakoribb özönvízszerű esőzések fenyegethetik az alagutak épségét. Az építkezések továbbá nem csak az országok költségvetését, de a környezetet is jócskán megterhelnék a felszíni útberuházásokhoz képest: az alagútépítéshez sokkal több betonra van szükség, aminek előállítása jókora széndioxid-kibocsátással jár, majd az üzemeltetés során a szellőzés és a világítás igényel többletenergiát.

Végül, de nem utolsó sorban a mélyben zajló építkezések többletköltségeit valószínűleg csak más közszolgáltatások rovására tudnák kigazdálkodni a kormányok. Ezeket a pénzeket pedig érdemes lehet az autózás körülményeinek fejlesztése helyett olyan beruházásokra szánni, amelyekből szélesebb rétegek részesülhetnek, mint például a tömegközlekedés.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTudósokat mocskoltak és tudatosan hazudták, hogy nincs bizonyíték az éghajlatváltozásraAmikor a közvélemény elkezdett aggódni a felmelegedés miatt, az ellenérdekelt amerikai vállalatok koalíciót kötöttek, hogy elhitessék: nincs is mért aggódni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech alagút közút útépítés úthálóza Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.