Puhítaná a belső égésű motorral szerelt autók értékesítésének majdani korlátozására vonatkozó szabályokat az Európai Néppárt. A legnagyobb parlamenti frakció vélhetően a szintetikus üzemanyagokkal működő modellek bevezetésére késztetné az autógyártókat a technológia teljes betiltása helyett a Reuters értesülése szerint.
Előzmények: a szén-dioxid-kibocsátás mérséklésére hivatott uniós intézkedések egyike szerint 2035 után tilos benzin- és dízelüzemű járműveket értékesíteni, amit az Európai Parlament tavaly fogadott el. A szintetikus üzemanyagok használatán alapuló alternatívát már ekkor felvetette Németország, ami mögé most a legnagyobb parlamenti szereplő is beállhat.
Mi várható? A német gyártók ismét elkezdtek a belső égésű motorok fejlesztésébe fektetni az elektromos technológia rovására, a napokban például a Mercedes jelzett jókora stratégiai váltást e tekintetben, és a Volkswagenről is a hetekben derült ki, hogy 60 milliárd eurót szán a benzines és dízeles típusok versenyképességének erősítésére.
Tágabb kontextus: a kérdés a kínai konkurenciával is összefügg. Rosszul állnak az európai autógyárak a kínai versenytársakkal szemben, sőt, az egész európai autópiac gyengélkedik, és az elektromos autók térnyerése is megtorpant a kontinensen. Kína ugyanakkor az európai gyártók fontos piaca leginkább a prémium kategória benzines és dízeles modelljeit tekintve.
Reakciók: Kína eleinte határozottan ellenezte a két hete megállapított védővámokat, ám Robert Habeck német alkancellár júniusi pekingi látogatását követően nyitottá vált a tárgyalásokra. A kínai kormány a vámtételt enyhítő német közbenjárásért cserébe a nagy motoros autókra ott kivetett 15 százalékos vám csökkentésével kecsegtetett az Automotive News értesülése szerint.
Világ
Fontos