Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten
Kiadta az építési engedélyt a kolozsvári metróra Kolozs megye tanácsa, így megkezdődhet a 21,3 kilométer hosszú vonal kialakítása. A kivitelezésre és a tervezésre vonatkozó szerződést már tavaly aláírta az önkormányzat a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cég alkotta konzorcium képviselőivel, aminek összege áfa nélkül 9,059 milliárd lej.
Miért fontos ez? Januárban kiderült, hogy Budapesten a Déli Körvasút Kelenföld és Ferencváros közötti szakaszának kapacitásbővítése bruttó 231,6 milliárd forintba kerülhet. A tervezett költségkeretből vágányok átépítése és bővítése, illetve új műtárgyak építése történhet meg a már meglévő felszíni vasútvonalon, így a megengedett sebesség és tengelyterhelés is nőhet.
Számokban: a körvasút érintett szakasza nagyjából 6 kilométer hosszú, vagyis az előbb említett összegből a 27 százalékos áfát levonva, a beruházás kilométerenkénti költsége 30,4 milliárd forint. A kolozsvári építkezés költsége forintban kifejezve 701,6 milliárd, kilométerenként tehát 32,9 milliárd forintos költség adódik.
Nyolc százalékkal kerül tehát többe a kolozsvári metró kilométerenkénti költsége a Déli Körvasút fejlesztéséhez képest. Az összehasonlítás során figyelembe kell venni, hogy a metróépítés ugyanakkor jóval nagyobb kihívást jelent, mint egy meglévő felszíni vasútvonal fejlesztése, aminek nem is érintik a teljes hosszát a munkálatok.
Egy híd is beleszámít például a körvasút érintett részébe, aminek felújítása egy másik projekt része volt, ami már le is zárult. A híd teljes hossza 510 méter, ezt levonva a 6 kilométeres teljes távból már 33,2 milliárd forintra nő a Déli Körvasút bővítésének kilométerre vetített költsége, ez alig különbözik a kolozsvári beruházás hosszarányos díjától.
Vágányépítés és -fejlesztés 3,6 kilométeren történik, erre a távolságra vetítve már 50,7 milliárd forintos kilométerenkénti költség adódik, ám a beruházás során épül például egy 5 kilométeres támfal (és új megállóhelyek, zajvédő falak), tehát a munkálatok nem csak a vágánybővítéssel érintett szakaszon folynak majd.
Mi várható? A kolozsvári metró két ütemben épül, az első kilenc megállót 2026. július 31-éig, majd a hátralevő részt 2031-ig kell befejezni. A körvasúttal kapcsolatos munkák – a környéken élők bánatára – már zajlanak, és a beruházás a tervek szerint még ebben az évtizedben elkészül. A lakosok egyik fő aggálya, hogy a kibővített vasúti szakaszon megnő a zajos teherforgalom.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.