Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Kiadta az építési engedélyt a kolozsvári metróra Kolozs megye tanácsa, így megkezdődhet a 21,3 kilométer hosszú vonal kialakítása. A kivitelezésre és a tervezésre vonatkozó szerződést már tavaly aláírta az önkormányzat a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cég alkotta konzorcium képviselőivel, aminek összege áfa nélkül 9,059 milliárd lej.

Miért fontos ez? Januárban kiderült, hogy Budapesten a Déli Körvasút Kelenföld és Ferencváros közötti szakaszának kapacitásbővítése bruttó 231,6 milliárd forintba kerülhet. A tervezett költségkeretből vágányok átépítése és bővítése, illetve új műtárgyak építése történhet meg a már meglévő felszíni vasútvonalon, így a megengedett sebesség és tengelyterhelés is nőhet.

Számokban: a körvasút érintett szakasza nagyjából 6 kilométer hosszú, vagyis az előbb említett összegből a 27 százalékos áfát levonva, a beruházás kilométerenkénti költsége 30,4 milliárd forint. A kolozsvári építkezés költsége forintban kifejezve 701,6 milliárd, kilométerenként tehát 32,9 milliárd forintos költség adódik.

  • Nyolc százalékkal kerül tehát többe a kolozsvári metró kilométerenkénti költsége a Déli Körvasút fejlesztéséhez képest. Az összehasonlítás során figyelembe kell venni, hogy a metróépítés ugyanakkor jóval nagyobb kihívást jelent, mint egy meglévő felszíni vasútvonal fejlesztése, aminek nem is érintik a teljes hosszát a munkálatok.
  • Egy híd is beleszámít például a körvasút érintett részébe, aminek felújítása egy másik projekt része volt, ami már le is zárult. A híd teljes hossza 510 méter, ezt levonva a 6 kilométeres teljes távból már 33,2 milliárd forintra nő a Déli Körvasút bővítésének kilométerre vetített költsége, ez alig különbözik a kolozsvári beruházás hosszarányos díjától.
  • Vágányépítés és -fejlesztés 3,6 kilométeren történik, erre a távolságra vetítve már 50,7 milliárd forintos kilométerenkénti költség adódik, ám a beruházás során épül például egy 5 kilométeres támfal (és új megállóhelyek, zajvédő falak), tehát a munkálatok nem csak a vágánybővítéssel érintett szakaszon folynak majd.

Mi várható? A kolozsvári metró két ütemben épül, az első kilenc megállót 2026. július 31-éig, majd a hátralevő részt 2031-ig kell befejezni. A körvasúttal kapcsolatos munkák – a környéken élők bánatára – már zajlanak, és a beruházás a tervek szerint még ebben az évtizedben elkészül. A lakosok egyik fő aggálya, hogy a kibővített vasúti szakaszon megnő a zajos teherforgalom.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBécsben főpályaudvar is kijött annyiból, mint amennyiért Budapesten Mészáros Lőrinc pár kilométer vasutat fejlesztNemzetközi példák alapján nehéz belátni, miért kerül annyiba a Déli Körvasút egyik szakasza, mint amennyit az állam a teljes magyar vasúti rendszerre költ egy évben.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Világ Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.