Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. augusztus 21. 13:06 Világ

Gyorsuló trend: több millióval kevesebben repültek Svédországban idén, mint a járvány előtt

Közel 30 százalékkal kevesebben utaztak svéd belföldi repülőjáratokkal az idei nyár első két hónapjában, mint 2019-ben. Az első hét hónap alapján ennél is nagyobb a csökkenés, több mint 2 millióval lett kevesebb az utasszám.

Miért fontos ez? Egyénileg azzal ártunk leginkább a Föld éghajlatának, ha elutazunk messzire. Elrepülni Budapestről Londonba és vissza egy főre nagyjából 600 kilogramm szén-dioxid-kibocsátással jár.

Alulnézet: Svédországban már a Covid előtt is sok százezren nem ültek repülőre a klímaváltozás miatt. Elsősorban a belföldi utasszám csökken, de a külföldi is 15 százalékkal csökkent az év első hét hónapjában 2019-hez képest.

Felülnézet: több európai országban is kevesebben ültek repülőre 2023 első négy hónapjában 2019-hez képest, bár ennek más okai is lehetnek (például drágább üzemanyag, növekvő megélhetési költségek, repülőipar nehézségei).

  • Globálisan ugyanakkor lassan visszatérünk a Covid előtti forgalomhoz, júniusban 6 százalékkal maradt el az utasszám 2019-hez képest. Az USA-ban pedig két hónapja dőlt meg az egy napra jutó utazások száma. 

Igen, de: az Európai Beruházási Bank 2020-as felmérése szerint az európaiak 36 százaléka mondta azt, hogy kevesebbet repül a környezetszennyezés miatt, a megkérdezettek 75 százaléka pedig tervezi, hogy kevesebbet repüljön. Ez az arány ugyanakkor még egyáltalán nem köszön vissza a valós repülési adatokban.

Tágabb kontextus: Nyugat-Európa egyre inkább a kevésbé szennyező vasútra alapozná a közlekedés jövőjét. Egyre nagyobb léptékű fejlesztéseket jelentenek be, és egyre több magánszereplő lép be a piacra.

  • A vasútban rejlő potenciálra példa, hogy a Budapest-Berlin út mintegy 15 óra vonattal, a légvonalban nagyjából ugyanilyen hosszú Párizs-Marseille utat 3:20 perc alatt teszi meg a TGV. Párizsból Londonba eljutni repülővel 14-szer annyi kibocsátással jár, mint vonatozni.
  • Idén és jövőre számos új járat indul vagy indult, jelentős részben nemzetközi és éjszakai járatok, itt található egy gyűjtés róluk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSvédországban sok százezren nem ültek repülőre a klímaváltozás miattElőször csökkent a svéd repülőforgalom, a belföldi utasok száma egy év alatt kilenc százalékkal esett vissza. Összesen kétmillió emberrel repültek kevesebben, trendforduló lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit mérlegeljünk egy utazásnál, ha tenni akarunk a klímaváltozás ellen?Tényleg ennyire káros repülni? A vonat mindennél környezetbarátabb? Mikor érdemes autóba ülni? Néhány szempont az utazáshoz a klímát féltőknek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a légitársaság is arra figyelmeztet, hogy nem kell mindig repülniNyugat- és Észak-Európában egyre többen döntenek úgy, hogy klímavédelmi megfontolásokból nem ülnek repülőre. Kutatások szerint az ilyet etikus fogyasztás hatékony egyéni cselekvés lehet a klímaváltozás ellen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ klímaváltozás repülés Svédország vasút Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.