Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. január 10. 16:43 Élet, Világ

Svédországban sok százezren nem ültek repülőre a klímaváltozás miatt

Úgy tűnik, a tavalyi év fordulópont volt a svédországi közlekedésben, ami egyben egy apró lépést is előrejelezhet a klímaváltozás elleni globális fellépésben. Először csökkent a repülőgépen utazók száma Svédországban, ráadásul  rögtön számottevő mértékben. Tavaly kétmillió emberrel kevesebben ültek repülőn Svédországban, ami 3,5 százalékos csökkenés a tavalyi rekordévhez képest.

A legnagyobb svéd repülőtereket üzemeltető állami cég, a Swedavia pénteken publikálta a tavalyi utasszámokat. Ezekből az is kitűnik, hogy főleg a belföldi forgalom esett vissza látványosan. Míg a nemzetközi forgalom 2,5 százalékkal csökkent az előző évhez képest, a belföldi közel kilenc százalékkal.

 

A tavalyi volt az első év, amikor a nemzetközi utasszám csökkent, a belföldi forgalom csökkenése már 2018-ban elkezdődött. Két év alatt 14 millióról 12,4 millióra esett a belföldi repülőutasok száma, ami 12 százalékos visszaesés.

A Swedavia azt írta megkeresésemre, hogy a csökkenésnek számos oka van. Szerepet játszik benne egy 2018-ban bevezetett repülési adó, a gyenge svéd korona, a visszaeső gazdaság és a klímaváltozástól való félelem. A repülési adót környezetvédelmi okokból vezették be két évvel ezelőtt. Egy EU-n belüli út után 6 eurót (2000 forintot) kell fizetni, az unión kívüli repülésre pedig 25 eurót (8300 forintot).

Az adóztatásra azért van szükség, mert a repülés a hajózás mellett a leginkább környezetszennyező utazási mód. Egyénileg egy távoli – jellemzően repülős – utazással tudunk leginkább ártani a Föld éghajlatának. Egy New York-i oda-vissza repülőút fejenként nagyjából három négyzetméterrel csökkenti a sarkvidéki jégtakarót.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit mérlegeljünk egy utazásnál, ha tenni akarunk a klímaváltozás ellen?Tényleg ennyire káros repülni? A vonat mindennél környezetbarátabb? Mikor érdemes autóba ülni? Néhány szempont az utazáshoz a klímát féltőknek.

A turizmus a klímaváltozás egyik legjelentősebb okozójává vált, az összes üvegházhatású gáz nyolc százalékáért felel. A repülőjegyek drasztikus árzuhanása és néhány további ok miatt jelentős mértékben bővült az iparág, 2018-ban háromszor annyian repültek, mint húsz éve.

Svédországgal szemben a világ nagy részén, így Magyarországon is gond van a repülés adóztatásával. Ahogy korábban írtunk róla, Magyarországon nincs semmilyen olyan adó, amelyik a leginkább környezetszennyező utazási formát érintené. Abszurd módon több adót fizet a gyalogos vagy a kerékpáros is, mint aki repülőre száll.

 

A repülés nemcsak a legmagasabb egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátása miatt a leginkább környezetszennyező utazási mód. A repülésnél ugyanis más szennyezőanyagok – mint a nitrogén-oxidok vagy a kén-dioxid – többszörösére növelik a szén-dioxid által okozott káros hatásokat. Emellett a közvetlenül a légtérben kibocsátott szén-dioxidnak jóval maradandóbb hatása van, mint a Földön, mivel nincsenek fák vagy tengerek, amelyek megkössék.

A svéd repülési adót egyébként a lakosság többsége is támogatta. A svéd repülési szokásokról szóló cikkek elmaradhatatlan megjegyzése, hogy a repülés környezetvédelmi okokból fakadó kerülése már a nyelvtanba is bekúszott. A flygskam, azaz repülési szégyen a svéd értelmező szótárban is helyet kapott.

Ahogy korábban írtunk róla, a svéd állam nemcsak a repülési adóval próbálja átterelni az embereket a kevésbé környezetszennyező utazási módokra. A svéd kormány ősszel arra utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak.

Élet Világ klímaváltozás repülés Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2020. január 23. 15:35 Élet

Nem csak költözni segítenek, ki is dobják a fölösleges kacatjaidat

Egyre többen költöznek kisebb otthonokba és szembesülnek azzal, hogy az évek során felhalmozott holmijaiktól meg kell válniuk. Egyre több segít a profi szelektálásban.

Torontáli Zoltán
2020. január 22. 14:36 Élet, Világ

Moss kezet – ennél többet nem tehetsz, amíg kiderül, hogy mennyire veszélyes az új koronavírus

Nem tudjuk, hogy melyik állat a forrása, és azt sem, hogy valójában mennyire veszélyes. Csak az biztos, hogy a halálos eseteket is előidéző újabb koronavírus elkezdett világszerte terjedni.

Bucsky Péter
2020. január 22. 06:53 Élet

Teljesen értelmetlen és drága lecserélni a vízórákat, de legalább néhányan megélnek belőle

Európai összevetésben sokba kerül, bürokratikus és fölösleges a nyolc évente kötelező vízóracsere. De közel tízezret spórolhatunk, ha magunknak csináljuk.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. január 23. 10:54 Vállalat

Az MNB szerint is volt, aki korábban tudott a nagy T-Systems üzlet bukásáról

Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért éppen a problémás időszakban kávézgattak.

Váczi István
2020. január 23. 06:54 Közélet

Évekre elúszhat a magyar vasúttörténet legdrágább fejlesztése

Megfeneklett a kínai-magyar kapcsolatok kirakatprojektje, a Budapest-Belgrád vasút magyarországi szakaszának fejlesztése. A magyarok a pénzre, a kínaiak a tervekre várnak.

Stubnya Bence
2020. január 22. 16:15 Pénz

Barry Eichengreen: Nem kell elsietni a magyar euróbevezetést

A német gazdaság bajban van, és ebből nekünk is le kell vonnunk a következtetéseket. Barry Eichengreenel, a Kaliforniai Egyetem professzorával interjúztunk.