Amennyiben kitart a lendülete, márciusban rekordot dönthet Oroszország gázolajexportja. Az orosz kivitel annak ellenére volt ilyen erős, hogy a szankciók miatt az addig legnagyobb exportpiacnak számító uniós országokba már nem tudtak dízelt eladni.
Az Európai Unió február 5-én az Egyesült Királysághoz és az Egyesült Államokhoz csatlakozva megtiltotta az orosz gázolaj és más finomított olajtermékek európai importját. Ekkor lépett életbe a dízel esetében hordónként 100 dolláros árplafon is, amely feletti vásárlás esetén nem lehet az előbbi országokban működő biztosító- és hajóstársaságok szolgáltatásait igénybe venni a gázolaj szállításához. A Bloomberg a Vortexa Ltd. adataira hivatkozva arról írt, hogy március 19-ig Oroszország átlagosan naponta 1,5 millió hordónyi gázolajat exportált.
Ha ez a trend kitart a hónap végéig, akkor a 2016 eleje óta eltelt időszakban ebben a hónapban lesz a legnagyobb az orosz gázolajexport mennyisége. Ennek az az oka, hogy eddig Oroszország sikeresen tudta növelni az eladásait Európán kívüli piacokon. A legnagyobb mértékben Törökország, Marokkó, Brazília, Tunézia és Szaúd-Arábia importja ugrott meg.
Mihail Turukalov független amerikai olajpiaci elemző szerint Oroszország finomítóinak forgalma márciusban eddig magas maradt, és a helyi termelők úgy látják, hogy el tudják adni az előállított mennyiséget. Egyrészt mert jelentős árengedményeket adnak az árura, másrészt pedig az alternatív vevők is új piacot teremtenek az üzemanyagnak.
Vannak ugyanakkor arra mutató jelek is, hogy a fellendülés nem tart ki. A legfontosabb orosz kikötők foglaltsága például áprilisra vonatkozóan csökkenést jelez előre márciushoz képest. Emellett pedig az EU-s szankció életbe lépése óta jelentősen megnőtt az Oroszországból származó úszó tárolókban lévő dízel mennyisége is, ami szintén annak a jele lehet, hogy kihívást jelent új vevőket találni az árura.
A Bloomberg által összegyűjtött adatok szerint az orosz dízel hordónként 30-35 dollárral olcsóban*Ez a február 5. előtti különbség nagyjából kétszerese. kerül a piacra a nem szankcionált gázolajhoz képest, bőven az említett 100 dolláros árplafon alatt (a legutóbbi, március 20-i adat szerint 75 dolláron Balti-tengeri kiindulópont esetén). Ez arra utal, hogy miközben – a nyersolajhoz hasonlóan – az export mennyiségét képesek fenntartani, esetleg még növelni is az oroszok, az ebből származó bevételük csökken, márpedig a szankcióknak végső soron ez a céljuk.
Világ
Fontos