Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. november 4. 12:45 Világ

Többet vonatoztak, de az autót nem tették le a németek a kilenc eurós vonatjegy miatt

Németország a következő évet újabb kedvezményes tömegközlekedési díjszabás bevezetésével indítja, noha az idei nyári kísérlet a kilenc euróért árusított, összes helyi, helyközi és regionális vasúti járatra érvényes bérlet számos kétséget vet fel az intézkedéssel kapcsolatban. A kormány az idei és a jövő évi kedvezményekkel is az infláció okozta nehézségeket és a széndioxid-kibocsátást kívánja mérsékelni, azonban a június és augusztus közötti tapasztalatok tükrében kérdéses, hogy az olcsó bérletekkel valóban elérhetők-e ezek a célok.

A vasúti személyforgalom kétségtelenül megnövekedett a kilenc eurós bérlet bevezetésével, a járvány előtti utolsó év, 2019 nyarához képest átlagosan 44 százalékkal több, legalább harminc kilométeres utazást regisztrált a német statisztikai hivatal. A hirtelen megnövekedett utasszámmal azonban a vasúttársaság csak jókora nehézségek árán tudott megbirkózni, ami kihatott a szolgáltatás színvonalára: a késések mellett előfordult például, hogy a szerelvények zsúfoltsága miatt a szolgáltató kénytelen volt lebeszélni a bicikliszállításról az utasokat. A kedvezmény továbbá a német vasúttársaság (a Deutsche Bahn) gazdálkodását is megbillentette, a jegyárakból befolyó bevételek csökkentek, a többletterhelés pedig többletkiadásokhoz vezetett, így a központi költségvetésből 2,5 milliárd euróval kellett kisegíteni a céget, amit zöld párti politikusok is kritikusan értékeltek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténetNémetországban és Luxemburgban sem látszik egyelőre, hogy a kedvezményes vagy ingyenes tömegközlekedés megoldást jelentene a túlzott autós forgalomra.

Mindeközben a hivatalos statisztikák szerint az autós forgalom nem csökkent, ráadásul a gyakoribbá vált zsúfoltság és késések miatt kevésbé optimális körülmények között közlekedő vasúti szerelvények energiaszükséglete is megnövekedhetett – a környezetvédelmi célok teljesülése tehát erősen kétséges, igaz, a német közlekedési cégeket egyesítő VDV becslése szerint összességében 1,8 millió tonnával kevesebb széndioxid került a légkörbe az intézkedés jóvoltából. Az inflációt ugyanakkor sikerült mérsékelni a kilenc eurós bérletekkel (a kölni Német Gazdaságkutató Intézet számításai szerint júniusban 2 százalékponttal), ám vitatott kérdés, hogy ugyanennyi ráfordítással, de más módszerekkel nem lehet-e hatékonyabban enyhíteni az áremelkedés okozta terheket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyon népszerű volt, de szeptembertől nem biztos, hogy marad a 9 eurós bérlet NémetországbanA liberális pénzügyminszter szerint a lakosság potyautas hozzáállását nem lehet fenntarthatóan finanszírozni. A zöldek és a szocdemek hosszabbítanák a kedvezményt.

A jövő januártól bevezetett, Deutschlandticket”-nek nevezett 49 eurós bérlet már a buszjáratok igénybevételére is feljogosítja az utasokat. Az intézkedés becsült költsége három milliárd euróra rúg, amit a szövetségi és a tartományi költségvetések együttesen fedeznek majd, továbbá Berlin még évi egy milliárd euróval szállhat be a kedvezmény finanszírozásába. A kormány szándékai szerint ugyanis a mostani árfolyam mellett körülbelül húszezer forintos bérlet már nem csak átmeneti, hanem állandó része lesz a tömegközlekedési bérletkínálatnak.

Világ ingyenes tömegközlekedés közlekedés németország tömegközlekedés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2022. november 25. 13:34 Világ

Mindent megtesznek az ukránok, de egyre nehezebben tudnak úrrá lenni a közművek rombolásán

Egyelőre alkalmazkodik a lakosság az akadozó közműszolgáltatásokhoz, de ez egyre nagyobb kihívás az áramhálózatot érő rendszeres orosz rakétacsapások közepette.

Nagy Zsolt
2022. november 25. 09:03 Tech, Világ

Az oroszok a világ legfejlettebb elektronikai haditechnikáját vitték Ukrajnába, rá is faragtak

Az invázió első napjaiban lehengerlő erőt mutatott az orosz elektronikai hadviselés. Túlságosan erőset.

Évi 711 milliárd dollár: ennyi lenne a Föld túlélésének ára

Úgy tűnik, árcédulát kell rakni a természetre ahhoz, hogy ne pusztítsuk el.

Fontos

Hajdu Miklós
2022. november 25. 19:33 Közélet, Vállalat

Tarlós célját is teljesíti Karácsony a milliárdos nyereségű FCSM visszavásárlásával

Amellett, hogy egységesen kezelheti a jövőben a főváros a vízi közműveket, egy régi konfliktus is lezárulhat a csatornázási művek külföldi befektetőjével.

Halácsy Péter
2022. november 25. 16:37 Élet, Közélet

Miért nem tudja az iskola a vállalkozói gondolkodásmódot fejleszteni?

A gyerekeknek olyan szemléletet érdemes átadni, hogy merjenek hibázni, és a sikertelenségre ne végérvényes kudarcként, hanem kihívásként tekintsenek - írja a Prezi társalapítója.

Jandó Zoltán
2022. november 25. 04:34 Pénz, Vállalat

Sokkal gyorsabban fogy a gáz Magyarországon, mint más országokban

Visszaesett az import, miközben nőtt a kivitel. A mostani helyzet rávilágít arra az általános tévhitre, hogy a magyar tárolókban lévő gáz a mienk.