Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. augusztus 20. 11:31 Világ

Nagyon népszerű volt, de szeptembertől nem biztos, hogy marad a 9 eurós bérlet Németországban

Népszerű volt a lakosság körében és a megélhetési költségek csökkentéséhez is hozzájárult a nyár elején Németországban bevezetett 9 eurós, összes országos tömegközlekedési hálózatra érvényes bérlet, augusztus végétől azonban kifut az eredetileg is csak három hónaposra tervezett akció. A német kormánykoalíción belül a zöldek és szociáldemokraták valamilyen formában folytatást szeretnének, ugyanakkor a liberális pénzügyminiszter, Christian Lindner ezt erősen ellenzi – írja a Bloomberg.

A Németország egész területén, helyi, helyközi és regionális tömegközlekedésre (vasútra, buszra, villamosra, metróra) is érvényes 9 eurós havi bérletet júniusban vezették be az energiaárak megemelkedése miatt növekvő megélhetési költségek enyhítése és autóhasználat visszaszorítása érdekében. A jegy rendkívül népszerűnek bizonyult. A 30 kilométernél hosszabb vonatutak száma 42 százalékkal nőtt 2019-hez képest, a Németország vidéki turisztikai gócpontjaira irányuló vasúti utazások száma pedig csak nem megduplázódott.

A Kantar júliusi közvélemény-kutatása szerint a válaszadók 80 százaléka támogatta az akció meghosszabbítását, ez ugyanakkor nem fog megvalósulni, ha csak a német pénzügyminiszteren múlik. Christian Lindner a múlt héten a lakosság “potyautas hozzáállását” (Gratismentalität) kritizálva Twitteren arról írt, hogy az intézkedés hosszabb távon pénzügyileg nem fenntartható (havonta 2,5 milliárd euróba, tehát nagyjából ezer milliárd forintba kerül).

Az intézkedés a kölni Német Gazdaságkutató Intézet számításai szerint júniusban 2 százalékponttal csökkentette az inflációt. Az intézkedés hatásait értékelő tanulmány szerzője szerint ettől függetlenül viszont érdemes végiggondolni, hogy ugyanennyi pénzből nem lehet-e hatékonyabban enyhíteni az alacsony jövedelmű háztartások terheit, például direkt transzferekkel.

Az olcsó bérlet kritikusai azzal érvelnek, hogy az olcsó bérlet csak kis mértékben csökkentette az autóhasználatot és inkább a szabadidős utak számát növelte. A Müncheni Műszaki Egyetemen (Technischen Universität München) készült tanulmány ezt egyébként megerősíti: eszerint csak a müncheniek három százaléka használta kevesebbet az autóját, miközben a megkérdezettek harmada mondta, hogy többet használta a tömegközlekedést. A kutatók ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a megkérdezettek 22 százaléka ezelőtt szinte egyáltalán nem járt busszal vagy vonattal, és elképzelhető, hogy a jövőben többet utaznának tömegközlekedéssel. Az intézkedés támogatói azzal is érvelnek, hogy a nyári időszakban magától értetődő eredmény volt a szabadidős utazások számának növekedése.

A zöldek és szociáldemokraták folytatásra vonatkozó tervei melletti érv lehet még, hogy Németországban várhatóan tovább nő az infláció a következő hónapokban. A fűtési szezon közeledtével, valamint az orosz gázszállítmányok bizonytalansága miatt a lakosság költségei is tovább emelkedhetnek. A pénzügyminiszter azonban az olcsó bérlet meghosszabbítása vagy egy újabb kedvező konstrukció bevezetése helyett inkább a személyijövedelem-adó kulcsokat változtatná meg úgy, hogy ne alakulhassanak ki olyan béremelések, amikor valakinek a bérét inflációval korrigálják, és ezzel a fizetése magasabb kategóriába kerülve reálértelemben csökken.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténetNémetországban és Luxemburgban sem látszik egyelőre, hogy a kedvezményes vagy ingyenes tömegközlekedés megoldást jelentene a túlzott autós forgalomra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ingyenes tömegközlekedés közlekedés németország tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. február 17. 04:38 Világ

Trump NATO-fenyegetése régi stratégia, de eddig nem hallgatott rá Európa

Az amerikai elnökök az 1950-es évek óta próbálják rávenni a NATO-tagokat, hogy költsenek többet a védelemre, de a nyilvános fenyegetések eddig nem működtek.

Stubnya Bence
2024. február 14. 09:32 Adat, Világ

Már csak néhány ország maradt, ahol ne szakadt volna meg a szennyezés és a növekedés évtizedekig kitartó együttmozgása

A fejlett országokban a 2000-es évek vége óta csökkenő szén-dioxid-kibocsátás mellett nő a gazdaság, és a legtöbb feltörekvő és fejlődő országban is meglazult az összefüggés.

Bucsky Péter
2024. február 13. 04:34 Világ

Saját fegyverükkel kényszerítenék térdre az orosz gazdaságot az ukránok

A szankcióknál is hatékonyabb út lehet az orosz olaj- és gázbevételek csökkentésére, ha sikerül a legnagyobb kikötők forgalmát ellehetetleníteni.

Fontos

Gergely Péter
2024. február 19. 16:39 Pénz

Itt tart most a kamatrali az állampapírok és a bankbetétek között

Megnéztük, vajon vesztésre állnak-e még a bankbetétek az állampapírokkal szemben.

Nagy Zsolt
2024. február 19. 14:19 Vállalat

Elhízott amerikaiak hozták meg a jólétet egy 16 ezer fős dán kisvárosnak

A Novo Nordisk olyan mértékű iparűzési adót fizet, hogy az önkormányzat csökkenteni tudta a lakosok adóterheit.

Bucsky Péter
2024. február 19. 04:34 Adat, Közélet

1360 milliárdot költött az állam a Rogán-féle kommunikációra 2015 óta

A közbeszerzések közel háromnegyede került Balásy Gyula cégeihez a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tenderein.