Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. augusztus 20. 11:31 Világ

Nagyon népszerű volt, de szeptembertől nem biztos, hogy marad a 9 eurós bérlet Németországban

Népszerű volt a lakosság körében és a megélhetési költségek csökkentéséhez is hozzájárult a nyár elején Németországban bevezetett 9 eurós, összes országos tömegközlekedési hálózatra érvényes bérlet, augusztus végétől azonban kifut az eredetileg is csak három hónaposra tervezett akció. A német kormánykoalíción belül a zöldek és szociáldemokraták valamilyen formában folytatást szeretnének, ugyanakkor a liberális pénzügyminiszter, Christian Lindner ezt erősen ellenzi – írja a Bloomberg.

A Németország egész területén, helyi, helyközi és regionális tömegközlekedésre (vasútra, buszra, villamosra, metróra) is érvényes 9 eurós havi bérletet júniusban vezették be az energiaárak megemelkedése miatt növekvő megélhetési költségek enyhítése és autóhasználat visszaszorítása érdekében. A jegy rendkívül népszerűnek bizonyult. A 30 kilométernél hosszabb vonatutak száma 42 százalékkal nőtt 2019-hez képest, a Németország vidéki turisztikai gócpontjaira irányuló vasúti utazások száma pedig csak nem megduplázódott.

A Kantar júliusi közvélemény-kutatása szerint a válaszadók 80 százaléka támogatta az akció meghosszabbítását, ez ugyanakkor nem fog megvalósulni, ha csak a német pénzügyminiszteren múlik. Christian Lindner a múlt héten a lakosság “potyautas hozzáállását” (Gratismentalität) kritizálva Twitteren arról írt, hogy az intézkedés hosszabb távon pénzügyileg nem fenntartható (havonta 2,5 milliárd euróba, tehát nagyjából ezer milliárd forintba kerül).

Az intézkedés a kölni Német Gazdaságkutató Intézet számításai szerint júniusban 2 százalékponttal csökkentette az inflációt. Az intézkedés hatásait értékelő tanulmány szerzője szerint ettől függetlenül viszont érdemes végiggondolni, hogy ugyanennyi pénzből nem lehet-e hatékonyabban enyhíteni az alacsony jövedelmű háztartások terheit, például direkt transzferekkel.

Az olcsó bérlet kritikusai azzal érvelnek, hogy az olcsó bérlet csak kis mértékben csökkentette az autóhasználatot és inkább a szabadidős utak számát növelte. A Müncheni Műszaki Egyetemen (Technischen Universität München) készült tanulmány ezt egyébként megerősíti: eszerint csak a müncheniek három százaléka használta kevesebbet az autóját, miközben a megkérdezettek harmada mondta, hogy többet használta a tömegközlekedést. A kutatók ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a megkérdezettek 22 százaléka ezelőtt szinte egyáltalán nem járt busszal vagy vonattal, és elképzelhető, hogy a jövőben többet utaznának tömegközlekedéssel. Az intézkedés támogatói azzal is érvelnek, hogy a nyári időszakban magától értetődő eredmény volt a szabadidős utazások számának növekedése.

A zöldek és szociáldemokraták folytatásra vonatkozó tervei melletti érv lehet még, hogy Németországban várhatóan tovább nő az infláció a következő hónapokban. A fűtési szezon közeledtével, valamint az orosz gázszállítmányok bizonytalansága miatt a lakosság költségei is tovább emelkedhetnek. A pénzügyminiszter azonban az olcsó bérlet meghosszabbítása vagy egy újabb kedvező konstrukció bevezetése helyett inkább a személyijövedelem-adó kulcsokat változtatná meg úgy, hogy ne alakulhassanak ki olyan béremelések, amikor valakinek a bérét inflációval korrigálják, és ezzel a fizetése magasabb kategóriába kerülve reálértelemben csökken.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténetNémetországban és Luxemburgban sem látszik egyelőre, hogy a kedvezményes vagy ingyenes tömegközlekedés megoldást jelentene a túlzott autós forgalomra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ingyenes tömegközlekedés közlekedés németország tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Vámosi Ágoston
2025. január 18. 14:00 Világ

Először bukhat meg ciklus közben a rekorder szlovák miniszterelnök

Kedden tárgyalja a szlovák parlament a kormány ellen benyújtott bizalmatlansági indítványt. Akár előrehozott választás is lehet északi szomszédunknál.

Vámosi Ágoston
2025. január 17. 09:00 Vállalat, Világ

A Volkswagen tárja ki a kaput kínai riválisai előtt?

Kínai autógyártók érdeklődnek a Volkswagen bezárásra ítélt németországi üzemei iránt, és állítólag van is nyitottság német részről az eladásra.

Mészáros R. Tamás
2025. január 16. 06:03 Közélet, Világ

Putyin rántotta ki a kést, Trump adhatja meg a kegyelemdöfést a nemzetközi rendnek

A hódító háborúknak 1945-ben leáldozott, ám az orosz után az amerikai elnök is elkezdte aláásni a világrend egyik legalapvetőbb jogelvét – amelyet annak idején pont Amerika vezetett be.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. január 19. 06:01 Élet

Vizsgálják, hogy a befőttesüvegek is visszaváltósak legyenek

Konkrét bevezetési terv még nincs, és erre uniós kötelezettség sem szorít minket. De hova kellene akkor most tenni az üres uborkás üveget?

Karsai Gábor
2025. január 18. 06:05 Közélet

Az „új gazdaságpolitika” valójában a perspektívátlan régi folytatása

Az újnak nevezett gazdaságpolitika lényege az államilag vezérelt keresletélénkítés, miközben hiányzik az egyensúly és az európai piacgazdaságokhoz való illeszkedés célja.

Vámosi Ágoston
2025. január 17. 16:01 Élet, Pénz

Hostelek és panziók nőhetnek ki az Airbnb-lakások helyén Terézvárosban

A hírekbe bekerült szállodává alakítás kevesek számára lehet járható út, de vannak kevésbé költséges lehetőségek is az Airbnb-tiltás megkerülésére.