Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. július 22. 15:43 Világ

Sem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténet

Egyelőre meglehetősen ambivalens tapasztalatok gyűltek össze az ingyenessé vagy nagyon olcsóvá tett országos tömegközlekedéssel Nyugat-Európában. 2020 márciusában Luxemburg, majd idén nyárra Németország döntött a teljes hálózat jegyárainak elengedése, illetve jelentős mérséklése mellett, amit mindkét országban változóan fogad a lakosság és a szakma.

Németországban júniustól augusztus végéig mindössze havonta kilenc euróért kapható az összes helyi, helyközi és regionális járatra érvényes bérlet, amitől a kormány egyrészt az infláció okozta nehézségek mérséklődését, másrészt hosszabb távon az autósok tömegközlekedésére való átszokását reméli. A gyakorlatban viszont a hirtelen jött ötlet jókora fejtörést okozott a közlekedési szolgáltatóknak.

Az igénynövekedés miatti járműbeszerzés és munkaerő-toborzás mellett az értékesítési csatornákat is fel kellett készíteni az új bérletek kiadására. Mindez nem sikerült maradéktalanul, és, ahogy azt sokan sejtették előre, a pünkösdi hosszú hétvégén sok népszerű járaton nem fért fel mindenki a vonatokra,

a német vasúttársaság (a Deutsche Bahn) továbbá arra kérte az utasokat, hogy tartózkodjanak a biciklik szállításától.

A helyzet különösen Berlinben, illetve Brandenburgban és a Balti-tenger partvidékén volt súlyos a Deutsche Welle összefoglalója szerint.

Noha az intézkedés egyik célja volt, hogy a tömegközlekedést nem vagy csak nagyon ritkán használó utazók is buszra vagy vonatra üljenek, ez nem kívánt mellékhatásokkal is járt a német médiumnak nyilatkozó közlekedési szakértő szerint. Ők ugyanis a kellő rutin hiányában gyakran feltartották az eleve jobban leterhelt személyzetet és a peronokon, fel- és leszálláskor az utasforgalmat, akár kisebb késéseket is okozva. Az olcsó bérlet következtében mindenesetre tíz százalékkal nőtt júniusban a Deutsche Bahn utasszáma, sőt, Berlin környékén egyes viszonylatokat negyedével többen vették igénybe, mint korábban, de

a meredek növekedés ellenére egyelőre nagyjából csak a járvány előtti szintig emelkedett vissza a tömegközlekedők száma.

Ennek ellenére az intézkedést sikeresnek tartja a berlini és brandenburgi tömegközlekedésért felelős vállalat szóvivője, aki szerint sokan a hétvégi családi kirándulásokat is autó helyett tömegközlekedéssel bonyolították le. Egy több, mint 600 német tömegközlekedési vállalatot tömörítő ernyőszervezet szakértője azonban megkérdőjelezi a modell fenntarthatóságát: a közlekedési minisztériumtól kapott támogatás csak a hatósági ár miatt kieső bevételeket hivatott fedezni, de e veszteségek mellett többletkiadások is jelentkeztek, így augusztust követően mindenképpen újra kell gondolni a modellt, amennyiben fenn akarja azt tartani a német kormány.

Luxemburgban kifejezetten az autós forgalom visszaszorításáért tették ingyenessé két éve a tömegközlekedést. A jómódú törpeállam lakossága az elmúlt két évtized során negyven százalékkal nőtt, ugyanakkor az ott dolgozók 45 százaléka a szomszédos országokból jár be a munkahelyére, továbbá a gépkocsik egy főre jutó száma kiemelkedő európai összehasonlításban.

Mivel épp egybeesett a világjárvány kezdetével a buszok, villamosok és vonatok díjmentessé tétele, az intézkedés hatását nem lehet pontosan értékelni – a számokat tekintve elmondható, hogy az apró, de gazdag ország költségvetését évi 41 millió euróval terheli a program az eddigi közlekedési kiadásokon felül a Bloomberg cikke szerint. Az utasok tapasztalatai azonban valamivel beszédesebbek:

ők például nagyra értékelik a szabadságot, hiszen a közlekedés során nem kell többé figyelembe venniük a jegyük vagy bérletük érvényességét, illetve az utazás költségét.

Ez például a fiatalok számára meglehetősen kedvező, akiknek a kis ország eleve csak viszonylag kevés lehetőséget kínál a kikapcsolódásra.

Persze van, aki élve a spórolás lehetőségével, autó helyett vonattal jár dolgozni, és az áttérés után rájött, hogy még az időben jobban jár, ha a tömegközlekedést választja. Mindezek ellenére a közúti forgalom idén májusban többnyire a 2019 májusihoz hasonló, vagy akár azt meghaladó volt az amerikai lap által hivatkozott statisztikák szerint. Az autósok számára ugyanis az útiköltség mindössze egyetlen szempont a sok közül, ami nem ellensúlyozza az időnként zsúfolt, megbízhatatlanul induló járatokat vagy a kaputól kapuig tartó utazás kényelméről történő lemondást – egyelőre leginkább a gyalogosok és biciklisták körében vált népszerűbbé a tömegközlekedés.

Az autósokat gyorsan leginkább többletterhekkel lehetne eltántorítani a gépkocsi-használattól, de a luxemburgi kormány csak óvatosan mer ebben az irányban lépni. Az üzemanyagokra rakódó viszonylag alacsony adókat ugyan 2021-ben az Európában szokásos szint közelébe emelte, de idén májusban az energiaválság miatt ezt az intézkedést felfüggesztette. A zöldpárti közlekedési miniszter, Francois Bausch álláspontja szerint a busz-, villamos- és vonatközlekedés vonzerején kell inkább javítani, amivel kapcsolatban számos beruházás indult az országban.

Az ingyenes járatokkal ráadásul a tömegközlekedésre jobban ráutalt rétegek sem járnak biztosan jól. Ha a szolgáltatás díjmentesen vagy jelképes összegért vehető igénybe, akkor az utasok kevésbé adhatnak hangot a panaszaiknak, elvárásaiknak, ami a minőség romlásához vezethet a Luxemburgi Egyetem szakértője szerint. A tömegközlekedésre vonatkozó árkedvezmény önmagában tehát aligha lehet megfelelő módszer az autózás visszaszorítására vagy a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklésére, hacsak nem egészül ki további intézkedésekkel, mint például a munkahely közelébe költözést támogató lakáspolitika vagy az autóhasználat érdemi korlátozása. Szeptembertől Spanyolországban lesz átmenetileg ingyenes a vonatozás, ám ott kérdéses, hogy az infrastruktúra elbírja-e ezt a vállalást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ helyi közlekedés helyközi közlekedés ingyenes tömegközlekedés tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Hidi János Kovács Márton
2024. június 16. 05:42 Tech, Világ

Felgyorsítható a zöld átmenet, vagy bukni fogjuk a klímacélokat?

A jó trend már kialakult, de nincs elég beruházás ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímakonferencián kitűzött klímacélt. Miben lehet mégis bízni?

Mészáros R. Tamás
2024. június 13. 05:19 Világ

Elkezdődött a harc a kínai elektromos autók ellen, kétélű fegyverekkel

Az Európai Bizottság védővámokat vetett ki, noha korábban ezek más szektorokban nem jártak sikerrel. Alternatív eszközök viszont nem nagyon vannak az EU kezében.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 05:03 Élet, Pénz

Egyre bátrabban szabotálják a kártyás fizetést éttermek és kis üzletek

Ez akkor szokott történni, amikor érzik, hogy a vásárlók is partnerek, de arra is utalhat, hogy nő a gazdaságon belül a szürke zóna.

Stubnya Bence
2024. június 17. 05:45 Közélet

A gazdasági helyzet eddig Magyar Pétert segítette, 2026-ig viszont már inkább a Fideszt fogja

A gazdaság gyengélkedése rontotta a kormánypárt mostani eredményét, a Tisza párt eredményét pedig javíthatta. 2026-ig ez a hatás fokozatosan átfordul majd.

Gergely Péter
2024. június 15. 17:33 Pénz

Berobbant a csok plusz, megint nagyon fogynak a támogatott lakáshitelek

Háromszor annyi támogatott lakáshitelt vett fel a lakosság 2024 első négy hónapjában, mint egy éve, ami egyértelműen a csok plusz megjelenésének tulajdonítható.