Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. július 22. 15:43 Világ

Sem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténet

Egyelőre meglehetősen ambivalens tapasztalatok gyűltek össze az ingyenessé vagy nagyon olcsóvá tett országos tömegközlekedéssel Nyugat-Európában. 2020 márciusában Luxemburg, majd idén nyárra Németország döntött a teljes hálózat jegyárainak elengedése, illetve jelentős mérséklése mellett, amit mindkét országban változóan fogad a lakosság és a szakma.

Németországban júniustól augusztus végéig mindössze havonta kilenc euróért kapható az összes helyi, helyközi és regionális járatra érvényes bérlet, amitől a kormány egyrészt az infláció okozta nehézségek mérséklődését, másrészt hosszabb távon az autósok tömegközlekedésére való átszokását reméli. A gyakorlatban viszont a hirtelen jött ötlet jókora fejtörést okozott a közlekedési szolgáltatóknak.

Az igénynövekedés miatti járműbeszerzés és munkaerő-toborzás mellett az értékesítési csatornákat is fel kellett készíteni az új bérletek kiadására. Mindez nem sikerült maradéktalanul, és, ahogy azt sokan sejtették előre, a pünkösdi hosszú hétvégén sok népszerű járaton nem fért fel mindenki a vonatokra,

a német vasúttársaság (a Deutsche Bahn) továbbá arra kérte az utasokat, hogy tartózkodjanak a biciklik szállításától.

A helyzet különösen Berlinben, illetve Brandenburgban és a Balti-tenger partvidékén volt súlyos a Deutsche Welle összefoglalója szerint.

Noha az intézkedés egyik célja volt, hogy a tömegközlekedést nem vagy csak nagyon ritkán használó utazók is buszra vagy vonatra üljenek, ez nem kívánt mellékhatásokkal is járt a német médiumnak nyilatkozó közlekedési szakértő szerint. Ők ugyanis a kellő rutin hiányában gyakran feltartották az eleve jobban leterhelt személyzetet és a peronokon, fel- és leszálláskor az utasforgalmat, akár kisebb késéseket is okozva. Az olcsó bérlet következtében mindenesetre tíz százalékkal nőtt júniusban a Deutsche Bahn utasszáma, sőt, Berlin környékén egyes viszonylatokat negyedével többen vették igénybe, mint korábban, de

a meredek növekedés ellenére egyelőre nagyjából csak a járvány előtti szintig emelkedett vissza a tömegközlekedők száma.

Ennek ellenére az intézkedést sikeresnek tartja a berlini és brandenburgi tömegközlekedésért felelős vállalat szóvivője, aki szerint sokan a hétvégi családi kirándulásokat is autó helyett tömegközlekedéssel bonyolították le. Egy több, mint 600 német tömegközlekedési vállalatot tömörítő ernyőszervezet szakértője azonban megkérdőjelezi a modell fenntarthatóságát: a közlekedési minisztériumtól kapott támogatás csak a hatósági ár miatt kieső bevételeket hivatott fedezni, de e veszteségek mellett többletkiadások is jelentkeztek, így augusztust követően mindenképpen újra kell gondolni a modellt, amennyiben fenn akarja azt tartani a német kormány.

Luxemburgban kifejezetten az autós forgalom visszaszorításáért tették ingyenessé két éve a tömegközlekedést. A jómódú törpeállam lakossága az elmúlt két évtized során negyven százalékkal nőtt, ugyanakkor az ott dolgozók 45 százaléka a szomszédos országokból jár be a munkahelyére, továbbá a gépkocsik egy főre jutó száma kiemelkedő európai összehasonlításban.

Mivel épp egybeesett a világjárvány kezdetével a buszok, villamosok és vonatok díjmentessé tétele, az intézkedés hatását nem lehet pontosan értékelni – a számokat tekintve elmondható, hogy az apró, de gazdag ország költségvetését évi 41 millió euróval terheli a program az eddigi közlekedési kiadásokon felül a Bloomberg cikke szerint. Az utasok tapasztalatai azonban valamivel beszédesebbek:

ők például nagyra értékelik a szabadságot, hiszen a közlekedés során nem kell többé figyelembe venniük a jegyük vagy bérletük érvényességét, illetve az utazás költségét.

Ez például a fiatalok számára meglehetősen kedvező, akiknek a kis ország eleve csak viszonylag kevés lehetőséget kínál a kikapcsolódásra.

Persze van, aki élve a spórolás lehetőségével, autó helyett vonattal jár dolgozni, és az áttérés után rájött, hogy még az időben jobban jár, ha a tömegközlekedést választja. Mindezek ellenére a közúti forgalom idén májusban többnyire a 2019 májusihoz hasonló, vagy akár azt meghaladó volt az amerikai lap által hivatkozott statisztikák szerint. Az autósok számára ugyanis az útiköltség mindössze egyetlen szempont a sok közül, ami nem ellensúlyozza az időnként zsúfolt, megbízhatatlanul induló járatokat vagy a kaputól kapuig tartó utazás kényelméről történő lemondást – egyelőre leginkább a gyalogosok és biciklisták körében vált népszerűbbé a tömegközlekedés.

Az autósokat gyorsan leginkább többletterhekkel lehetne eltántorítani a gépkocsi-használattól, de a luxemburgi kormány csak óvatosan mer ebben az irányban lépni. Az üzemanyagokra rakódó viszonylag alacsony adókat ugyan 2021-ben az Európában szokásos szint közelébe emelte, de idén májusban az energiaválság miatt ezt az intézkedést felfüggesztette. A zöldpárti közlekedési miniszter, Francois Bausch álláspontja szerint a busz-, villamos- és vonatközlekedés vonzerején kell inkább javítani, amivel kapcsolatban számos beruházás indult az országban.

Az ingyenes járatokkal ráadásul a tömegközlekedésre jobban ráutalt rétegek sem járnak biztosan jól. Ha a szolgáltatás díjmentesen vagy jelképes összegért vehető igénybe, akkor az utasok kevésbé adhatnak hangot a panaszaiknak, elvárásaiknak, ami a minőség romlásához vezethet a Luxemburgi Egyetem szakértője szerint. A tömegközlekedésre vonatkozó árkedvezmény önmagában tehát aligha lehet megfelelő módszer az autózás visszaszorítására vagy a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklésére, hacsak nem egészül ki további intézkedésekkel, mint például a munkahely közelébe költözést támogató lakáspolitika vagy az autóhasználat érdemi korlátozása. Szeptembertől Spanyolországban lesz átmenetileg ingyenes a vonatozás, ám ott kérdéses, hogy az infrastruktúra elbírja-e ezt a vállalást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ helyi közlekedés helyközi közlekedés ingyenes tömegközlekedés tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hobot Péter
2024. szeptember 11. 11:37 Világ

A lerombolt ikertornyoktól az emlékműig és Reddit-irodáig – így épült újjá New York központja 9/11 után

A 23 éve elpusztult Világkereskedelmi Központ helyén a viták után egyaránt helyet kapott a tragédia emlékműve és a pezsgő üzleti élet.

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 10. 05:05 Világ

Hajók lángolnak, mégis nő a forgalom Európa legfontosabb kereskedelmi útvonalán

Ismét egyre több a támadás a Vörös-tengeren, ám a húsziktól kevésbé tartó orosz szellemflotta és a kínai kereskedők mégis növelik a forgalmat.

Mészáros R. Tamás
2024. szeptember 5. 05:31 Világ

A politika szereti a kisvállalkozókat, de nem biztos, hogy messzire jutunk velük

Magasabb életszínvonalhoz nagyobb termelékenység kell, de az olasz példa azt mutatja, hogy ezt nehéz elérni a mikro- és kisvállalkozások túlsúlyával.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 10. 15:29 Adat, Pénz

Kivételesen jól járnak a nyugdíjasok a kormány inflációs tévedésével

Míg az utóbbi években a nyugdíjasok hitelezték az államot a novemberi visszamenőleges emelésig, idén nőhet a juttatások reálértéke, mert 6 százalék alatt marad az infláció.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 10. 13:23 Közélet, Vállalat

Nagy Márton készül, de mit tehet a kormány a Temu és társai térhódítása ellen?

Évek óta tart a hazai e-kereskedők háttérbe szorulása, a kormány most intézkedhet, az offline világ után az online térben is adminisztratív eszközökkel próbálkozna.

Gergely Péter
2024. szeptember 9. 16:07 Pénz

Gyorsan 30-50 ezer forinthoz juthat, aki most vált bankot

Általánossá váltak a bankoknál a lakossági folyószámlák nyitásához kapcsolódó, több tízezer forintos egyszeri jóváírást ígérő akciók.