Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2022. július 18. 17:03 Világ

Szeptembertől ingyenes lesz a vasút Spanyolországban, de nem biztos, hogy kibírja a rendszer a terhelést

Az üzemanyagárak és a növekvő megélhetési költségek miatt Európában mindenhol egyre nagyobb terhet jelentő közlekedés szempontjából forradalmi döntést hozott múlt héten a spanyol kormány: szeptember elsejétől – egyelőre négy hónapra, ez év végéig – ingyenesé teszik az országban a vasúti közlekedést. A döntés nem vonatkozik a Madridot a tartományi fővárosokkal összekötő nagysebességű hálózatra, csak a zónázó és (300 kilométeres távig) a regionális járatokra, de némi idővesztességgel így is ingyenesen el lehet majd jutni az ország egyik végéből a másikba. Ezt akár turistaként is meg lehet tenni: bár alapvetően a többnyire bérletes belföldi utazókra gondoltak, de ha valaki több utazásra szóló jegyet vesz, külföldiként is élhet a lehetősséggel.

Spanyolország ezzel tulajdonképpen a német példát követi, ahol idén nyáron havi 9 eurós vasúti bérlettel korlátlanul lehet vonatozni a regionális járatokon. Madridban azonban a teljesen ingyenessé tétellel radikálisabb megoldást választottak. A világon ezt 2018-ban elsőként Észtország lépte meg, majd 2020-ban Luxemburg is ingyenessé tette a tömegközlekedést – a 47 milliós Spanyolország azonban márcsak a mérete miatt is új szintet jelent.

A spanyol intézkedés alapvetően az egyre akutabbá váló gazdasági problémákra adott válasz, amit Pedro Sánchez kormányfő a legújabb válságcsomagjában jelentett be, együtt a spanyol nagybankokra és energiavállalatokra kivetett extraadóval, az alacsonyabb keresetűeknek adott 200 eurós egyszeri állami juttatással, szociális lakásépítési programmal és más baloldali elemekkel. Ezt az egyre romló támogatottsággal bíró (a PSOE a hetekben a tartományi választásokon sima vereséget szenvedett egyik hagyományos bázisának számító Andalúziában) szocialista miniszterelnök erős szociális retorikával tálalta:

„Minden erőmmel azon fogok dolgozni, hogy megvédjem a munkásosztályt az országban.”

Az idáig bejelentett gazdaságvédelmi és antiinflációs (a spanyol áremelkedés is már tíz százalékos) intézkedések becsült költsége meghaladja a 15 milliárd eurót, az extraadókból azonban két év alatt ennek csak nem egészen a felét remélik beszedni. A növekvő költségvetési hiány mellett azonban Spanyolországban az ingyenes vasúti közlekedést is számos bírálat éri, a politikai ellenzék mellett a tartományok és közlekedési szakértők részéről is.

A kormánynak az ingyenessé tétellel kettős célja van: egyfelől megpróbálják átterelni az autósokat a vasútra, csökkentve a környezeti kibocsátást, másrészt azt a gazdasági és energiaválságra adott szociális intézkedésként kommunikálják. A benzinárak Spanyolországban már meghaladják a(z újabb) lélektani határt jelentő két eurót, úgy, hogy az állam április óta literenként 20 cent kedvezményt ad rá. Júniusban a városi tömegközlekedésben is lejjebb vitték a jegyárakat 30 százalékkal (Katalóniában van, ahol több mint 50 százalékkal), és már ekkor 50 százalékos kedvezményt adtak a vonatokra is. Ez az, amit most 100 százalékra emeltek.

Ez a legnagyobb zónázó hálózattal rendelkező Madridban és Barcelonában sokaknak valóban jelentős megtakarítás lehet. A spanyol fővárosban 900 ezren használják naponta bejárásra a vasútat, hét regionális zóna van, a havi bérlet 29 és 93 euró között mozog. Az ingyenes négy hónap alatt tehát 370 eurót is megspórolhat egy ingázó. Az önkormányzatok szerint ez sokakat átcsábíthat a vasútra, de nem biztos, hogy a kitűzött célnak megfelelően valóban elsősorban az autós közlekedésből. Madridban a regionális vasút több irányban bír párhuzamosságokkal a metróval és az autóbuszokkal, és mivel azokért továbbra is fizetni kell, lehetséges, hogy inkább a közösségi közlekedésen belüli átstrukturálódás következik be. Erre a hálózat nincs felkészülve, járatsűrítésről egyelőre nincsenek konkrétumok.

„A tömegközlekedésnek általában nem szabadna ingyenesnek lennie, ez fenntarthatatlan. Észszerűbb lenne szociális bérletet adni azoknak, akiknek valóban szükségük van rá” – kommentálta a kormánydöntést María Eugenia López, a madridi egyetem közlekedési intézetének vezetője.

A katalán vezetés eközben pénzügyi felelőtlenséggel és populizmussal vádolja a kormányt. A döntés, ami az integrált jegyeken keresztül elvileg a helyi önkormányzatok által fenntartott városi közlekedést is érinti, „veszélyezteti a tömegközlekedés finanszírozását” – mondta Jordi Puigneró, az autonóm katalán kormány második embere.

„A teljes mai ingyenesség a holnapi megszorításokat jelenti”

Az északnyugati Galíciában azért bírálják az ingyenessé tételt, mert míg Madridban és Barcelonában (az összes spanyolországi zónázó 80 százaléka a két városban utazik) ez sokakat érint, az alig létező hálózat miatt náluk szinte semmit nem jelent a gyakorlatban.

Ez azonban tágabb problémát jelez, ami kisebb-nagyobb mértékben az egész országra vonatkozik. A spanyol vasúti közlekedést a maga 3600 kilométeres hálózatával a világ (Kína után) második legkiterjedtebb gyorsvasúti hálózata, az AVE fémjelzi. Az akár 350 km/h-s sebességre képes lila szuperexpresszek az első, 1992-ben átadott Madrid-Sevilla vonal óta teljesen átértelmezték a vasúti közlekedést az Ibériai-félszigeten, Madrid és Barcelona között például a korábbi hat óra helyett két és fél órára csökkent a menetidő.

A spanyol fővárost a tartományi fővárosokkal összekötő sugárirányú rendszer kiépítése a modern Spanyolország szimbóluma volt, a pártok a nemzeti egységesítés szempontjából politikailag is kiemelt projektként kezelték, és ebben nem számított a pénz. A kritikák szerint a megtérülési mutatókkal egyáltalán nem törődve, komolyan vehető költség-haszon számítások nélkül építették ki a hálózatot, amit aztán nem sikerült igazán kihasználni.

Bő három évtized alatt 53 milliárd eurót (vagyis minden spanyolra több, mint ezer euró költség jutott fejenként) öltek a projektbe (ebből 14 milliárd euró jött EU-s támogatásokból). Miközben minden erőforrást a presztízsprojektbe allokáltak, a hagyományos vasutat elhanyagolták. Éppen az AVE kiépítését megkezdő nyolcvanas években volt a legnagyobb vonalfelszámolási hullám. A hagyományos vasutat elavultnak tartották, a spanyol állami vasúttársaságot a francói korporatív rendszerbe mélyen integrálódott társaságként általános gyanúval kezelték, a meglévő hálózat felújításáról szóló terveiket lesöpörték. Ehelyett úgy gondolták, hogy a jövő csak a nagy távolságokat leküzdő gyorsvasúté lesz, az áruszállítást pedig teljesen átvitték a közutakra.

A kritikák szerint a gyorsvasúti hálózat csak tovább erősítette az egészségtelen centralizációt és növelte a régiók közötti különbségeket: a gazdagabbak még gazdagabbak lettek, a szegények még inkább lemaradtak. A gyorsan néptelenedő spanyol vidékek egyre inkább a vasútvonalaikat is elvesztették, hasonló folyamattal és érvekkel, mint amiket Magyarországról is ismerhetünk: lerohasztott infrastruktúra, növekvő késések, megszüntetett vonatpárok, majd az emiatt bekövetkező utasszám-csökkenésre, kihasználatlanságra hivatkozó újabb megszüntetések körkörös logikája érvényesült Spanyolországban is.

A helyi vasút így Spanyolországban is többé-kevésbé le van rohadva. Így most egy olyan közlekedési szegmens ingyenessé tételével akarják csökkenteni a szociális feszültségeket, amit korábban módszeresen elhanyagoltak. Ahogy az Ibériai-félsziget széles nyomtávú vasúti hálózata (ez alól csak az „európaizált” gyorsvasúti rendszer jelent kivételt) is el van szakadva a kontinens többi részétől, ennek a problémakomplexumnak is vannak jellegzetes spanyol vonásai. Legalább annyi azonban a számunkra is ismerős probléma: egy sokáig mostohagyerekként kezelt közlekedési rendszertől várnák a megoldást, miközben a források továbbra is inkább kiemelt presztízsprojektekre mennek.

Pedig, mint arra spanyol vasútpárti kezdeményezések is felhívják a figyelmet: egy 450 méter hosszú tehervonat (ennél jóval hosszabb szerelvények is vannak Európában) húsz kamion rakományával egyenértékű terhet szállít, mindezt kevesebb mint feleannyi szennyezőanyag-kibocsátás mellett. A vasút revitalizálása közérdek lenne, de a körültekintés nélküli intézkedések veszélyeit a sokkal fejlettebb hálózattal rendelkező németországi tapasztalatok is mutatják: az olcsó jegy miatt hirtelen megnövekedett utasszámot a rendszer nem bírja el, a túlzsúfolt vonatok Németországban is kezdenek lepusztulni, és az egyre több betegszabadság is mutatja, hogy a vasutasok a teljesítőképességük határán vannak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ közlekedés Spanyolország vasút Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.