Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. augusztus 10. 17:34 Világ

Elektromos furgonokkal már meg lehet oldani a városi csomagszállítást, teherbiciklikkel nehezebb a helyzet

Francia egyetemi kutatók megvizsgálták, hogy pénzügyileg fenntartható lenne-e, ha Párizsban a városon belüli csomagszállítást teljesen átalakítanák, a ma elérhető legzöldebb megoldásokkal. A (pdf-ben innen letölthető) tanulmány erőssége, hogy valós adatokból indult ki, a DB Schenker, vagyis az egyik legnagyobb helyi csomagszállító két hónap alatt teljesített, összesen 600 ezer műveletéből építettek adatbázist.

A DB Schenker két városszéli raktárból végzi jelenleg a kiszállítást, a kutatók pedig az első modellben csak annyit tettek, hogy a jelenlegi fosszilis üzemanyaggal tankolt furgonokat elektromosra cserélték. Mivel a járművek általában nem tesznek meg a városon belül egyszerre 80 kilométeresnél nagyobb kiszállítási köröket, a helyettesítés elektromos hajtással ma már reális alternatíva.

A második modellnél teherbiciklikre tereltek minden olyan forgalmat, amit egy ilyen kerékpár elbír (ez csak a tömegre vonatkozik, térfogatadatokat ugyanis nem kaptak a kutatók). Ekkor azonban meg kellett változtatni az alaplogisztikát is, mert két városszéli raktárból nem lehet elérni a címzetteket biciklikkel. Egy teherbicikli egy-egy kiszállítási körben nem tud több csomagot vinni 200 kilogrammnál, és nem érdemes vele a raktártól 2 kilométernél messzebb menni. Ebben a modellben tehát kisebb, lokális raktárak egész hálózatát kell létrehozni a városon belül. Az elektromos furgonok ezek között viszik az árut, a biciklik pedig az utolsó kilométereket teszik meg.

Az adatok szerint a második modell minden szempontból előnyösebb. A házhoz szállított csomagok 87-93 százaléka könnyebb 200 kilogrammnál, az arány attól függ, hogy Párizs belvárosát vagy a tágabb környezetét nézzük, illetve attól is, hogy házhoz kérik a szállítást vagy átvevőpontra. Az adat mindenesetre azt mutatja, hogy a biciklinek nagy szerepet lehet adni, de a furgonokat semmiképpen sem lehet kihagyni a rendszerből, hiszen minden tizedik csomagot azzal kell kivinni.

Ennél azonban fontosabb, hogy a raktárhálózat mérete és elhelyezkedése hogyan befolyásolja a gazdaságosságot. A kutatók arra a kissé meglepő eredményre jutottak, hogy ha két raktárat építenek ki a városban, és azoknak elhelyezkedése egy adott időszakot nézve ideális, akkor a biciklis csomagok 53 százalékát ténylegesen ki is lehetne vinni biciklivel. Ez azonban nem a valós, csak az elméletileg ideális helyzet, a gyakorlatban legalább 8 raktárat kell létrehozni ahhoz, hogy a csomagok 50 százalékát biciklire lehessen terelni. A 100 százalékhoz 20 raktár kellene regionális elrendezésben, és érdekes, hogy az elméleti idealisztikus elképzelés szerint ez már akár 10 helyszínnel is elérhető lenne – azaz 10 raktárat azért kellene megépíteni, mert a gyakorlat eltér az elmélettől.

Ráadásul az adatok azt mutatják, hogy a csomagkiszállításra a városnak azokon a részein van a legnagyobb kereslet, ahol az ingatlanárak is a legmagasabbak. Ez gazdasági szempontból döntő, hiszen pont ott kellene raktárakat kiépíteni, ahol az a legnagyobb költséggel járna.

Amennyiben a város ingyen adná a raktárhelyiségeket, egy raktárnak még akkor is átlagosan legalább napi 41 kiszállítási kört kellene kiszolgálnia ahhoz, hogy egyáltalán megérje fenntartani. Ha pedig piaci ingatlanárakkal kezdünk számolni, akkor ez a szám átlagosan 80 fölé ugrik.

A teherbiciklik alkalmazása tehát üzleti értelemben akkor képzelhető el egy ilyen nagy városban, ha a teljes logisztikát átalakítják, és a lokális raktárakhoz stabilan magas forgalmat tudnak biztosítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiröhögték a versenytársai, ma már a fél ország az ő automatáit használjaA Foxpost társalapítója szerint csoda, hogy túlélték a kezdeti időszakot, az utóbbi években viszont rendre megduplázta csomagautomatái számát a piacvezető cég.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPénzezős szokás miatt körözi le a magyar házhoz szállítási piac színvonala Nyugat-EurópátA magyarországi futárcégek forgalma nagyjából 25 százalékkal nőtt tavaly, és olyan kényelmi szolgáltatásokat nyújtanak, amelyek nem jellemzőek Nyugat-Európában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElőször kézbesített csomagot egy drón LengyelországbanAz interneten megrendelt áruk légi kiszállításáról régóta beszélnek, a gyakorlatban azonban még mindig az éles tesztelés első lépéseinél tart a megvalósítás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ bicikli csomagszállítás logisztika Párizs teherbicikli Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2024. november 9. 17:40 Világ

A tengerszoros, amelynek lezárásától a legjobban fél a világ

A Hormuzi-szoroson halad át a világ kőolajforgalmának ötöde, ennek veszélyeztetése pedig fontos ütőkártya az Izraellel konfrontálódó Irán kezében.

Mészáros R. Tamás
2024. november 8. 04:31 Közélet, Világ

Az infláció miatt megválasztották az embert, aki növelni fogja az inflációt

A tőzsdék optimistán, a kötvénypiacok óvatosan fogadták Trumpot, miután tervei növekvő hiányt, magasabb inflációt és magasabb kamatszintet hozhatnak, ami a forintot is gyengíti.

Stubnya Bence
2024. november 6. 12:52 Pénz, Világ

Közel lehetünk ahhoz, amikor a magyar lakosság is megindul a pénzváltókhoz

A Trump győzelmét követő újabb vámháború Magyarországnak is fájna, a várható intézkedések alapján pedig nagy nyomás maradhat a forinton.

Fontos

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Bucsky Péter
2024. november 9. 06:02 Podcast

Sikeres, innovatív magyar cégekhez kiszámítható oktatás és kutatás is kellene

Csehország és Észtország állva hagyta innovációban Magyarországot. A G7 Podcastban Cséfalvay Zoltánt kérdeztük, hogy mit lehetne jobban csinálni.

Torontáli Zoltán
2024. november 8. 14:48 Közélet, Vállalat

Csak közpénz milliárdokkal lehetne fenntartani a Dunaferrt, de ez nem magyar sajátosság

A Liberty szintén vergődő cseh és román cége is folyamatos állami szerepvállalással maradt eddig életben, de nem sokkal jobb a helyzet Nyugat-Európában sem.