Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. augusztus 10. 17:34 Világ

Elektromos furgonokkal már meg lehet oldani a városi csomagszállítást, teherbiciklikkel nehezebb a helyzet

Francia egyetemi kutatók megvizsgálták, hogy pénzügyileg fenntartható lenne-e, ha Párizsban a városon belüli csomagszállítást teljesen átalakítanák, a ma elérhető legzöldebb megoldásokkal. A (pdf-ben innen letölthető) tanulmány erőssége, hogy valós adatokból indult ki, a DB Schenker, vagyis az egyik legnagyobb helyi csomagszállító két hónap alatt teljesített, összesen 600 ezer műveletéből építettek adatbázist.

A DB Schenker két városszéli raktárból végzi jelenleg a kiszállítást, a kutatók pedig az első modellben csak annyit tettek, hogy a jelenlegi fosszilis üzemanyaggal tankolt furgonokat elektromosra cserélték. Mivel a járművek általában nem tesznek meg a városon belül egyszerre 80 kilométeresnél nagyobb kiszállítási köröket, a helyettesítés elektromos hajtással ma már reális alternatíva.

A második modellnél teherbiciklikre tereltek minden olyan forgalmat, amit egy ilyen kerékpár elbír (ez csak a tömegre vonatkozik, térfogatadatokat ugyanis nem kaptak a kutatók). Ekkor azonban meg kellett változtatni az alaplogisztikát is, mert két városszéli raktárból nem lehet elérni a címzetteket biciklikkel. Egy teherbicikli egy-egy kiszállítási körben nem tud több csomagot vinni 200 kilogrammnál, és nem érdemes vele a raktártól 2 kilométernél messzebb menni. Ebben a modellben tehát kisebb, lokális raktárak egész hálózatát kell létrehozni a városon belül. Az elektromos furgonok ezek között viszik az árut, a biciklik pedig az utolsó kilométereket teszik meg.

Az adatok szerint a második modell minden szempontból előnyösebb. A házhoz szállított csomagok 87-93 százaléka könnyebb 200 kilogrammnál, az arány attól függ, hogy Párizs belvárosát vagy a tágabb környezetét nézzük, illetve attól is, hogy házhoz kérik a szállítást vagy átvevőpontra. Az adat mindenesetre azt mutatja, hogy a biciklinek nagy szerepet lehet adni, de a furgonokat semmiképpen sem lehet kihagyni a rendszerből, hiszen minden tizedik csomagot azzal kell kivinni.

Ennél azonban fontosabb, hogy a raktárhálózat mérete és elhelyezkedése hogyan befolyásolja a gazdaságosságot. A kutatók arra a kissé meglepő eredményre jutottak, hogy ha két raktárat építenek ki a városban, és azoknak elhelyezkedése egy adott időszakot nézve ideális, akkor a biciklis csomagok 53 százalékát ténylegesen ki is lehetne vinni biciklivel. Ez azonban nem a valós, csak az elméletileg ideális helyzet, a gyakorlatban legalább 8 raktárat kell létrehozni ahhoz, hogy a csomagok 50 százalékát biciklire lehessen terelni. A 100 százalékhoz 20 raktár kellene regionális elrendezésben, és érdekes, hogy az elméleti idealisztikus elképzelés szerint ez már akár 10 helyszínnel is elérhető lenne – azaz 10 raktárat azért kellene megépíteni, mert a gyakorlat eltér az elmélettől.

Ráadásul az adatok azt mutatják, hogy a csomagkiszállításra a városnak azokon a részein van a legnagyobb kereslet, ahol az ingatlanárak is a legmagasabbak. Ez gazdasági szempontból döntő, hiszen pont ott kellene raktárakat kiépíteni, ahol az a legnagyobb költséggel járna.

Amennyiben a város ingyen adná a raktárhelyiségeket, egy raktárnak még akkor is átlagosan legalább napi 41 kiszállítási kört kellene kiszolgálnia ahhoz, hogy egyáltalán megérje fenntartani. Ha pedig piaci ingatlanárakkal kezdünk számolni, akkor ez a szám átlagosan 80 fölé ugrik.

A teherbiciklik alkalmazása tehát üzleti értelemben akkor képzelhető el egy ilyen nagy városban, ha a teljes logisztikát átalakítják, és a lokális raktárakhoz stabilan magas forgalmat tudnak biztosítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiröhögték a versenytársai, ma már a fél ország az ő automatáit használjaA Foxpost társalapítója szerint csoda, hogy túlélték a kezdeti időszakot, az utóbbi években viszont rendre megduplázta csomagautomatái számát a piacvezető cég.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPénzezős szokás miatt körözi le a magyar házhoz szállítási piac színvonala Nyugat-EurópátA magyarországi futárcégek forgalma nagyjából 25 százalékkal nőtt tavaly, és olyan kényelmi szolgáltatásokat nyújtanak, amelyek nem jellemzőek Nyugat-Európában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElőször kézbesített csomagot egy drón LengyelországbanAz interneten megrendelt áruk légi kiszállításáról régóta beszélnek, a gyakorlatban azonban még mindig az éles tesztelés első lépéseinél tart a megvalósítás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ bicikli csomagszállítás logisztika Párizs teherbicikli Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.