Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. augusztus 1. 04:34 Világ

Tekergetik a gázcsapokat az oroszok, de van miben bíznia a magyar kormánynak

Bár az oroszok ősz óta rendszeresen taktikáznak az európai gázszállításokkal, az elmúlt néhány hétben ez a folyamat különösen látványossá vált. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzőjének becslése szerint az idén még 50 milliárd köbméternyi orosz eredetű földgáznak kellene érkeznie az unióba, a jelenlegi szállítási ütem mellett azonban ez elég nehezen elképzelhető. Egyetlen fontosabb vezeték van, ahol még nőtt is a forgalom az egy évvel korábbihoz képest: az, amelyiken keresztül hozzánk is érkezik az orosz gáz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz oroszok már a látszatra sem ügyelnek, lesz-e elég földgázunk a télen?Burleszket ad elő a Gazprom, a szituáció kritikus. A lakossági korlátozás esélye alacsony, de annak is súlyos következményei lesznek, ha az ipar nem kap elegendő gázt elfogadható áron.

Lassan egy éve tekergetik a csapokat az oroszok

Bár talán a legnagyobb figyelmet az elmúlt hetekben az kapta, hogy egy időre teljesen leállt a forgalom az Oroszországból a Balti-tenger alatt Németországba gáz szállító Északi Áramlaton, önmagában ez nem annyira meglepő. Az indokként megjelölt karbantartás ugyanis nem légből kapott, ilyenek minden vezeték esetében rendszeresen vannak. Ahogy a lenti ábrán is látszik, tavaly pont ugyanebben az időszakban, ugyanígy kiesett egy hétre ez az útvonal.

Ami ezúttal más, hogy a Balti-tenger alatti szállítások már korábban elkezdtek csökkenni, és azóta sem álltak vissza az eredeti szintre. Ráadásul az Északi Áramlat véletlenül sem az első fontos vezeték, amelynél ez történik.

A fenti grafikonon tökéletesen beazonosítható, hogy az oroszok mikor, hol kezdték el tekergetni a gázcsapokat. Az első útvonal kieséséhez – eleinte inkább csak beszűküléséhez – Magyarországnak is volt némi köze. A tavaly ősszel aláírt új orosz-magyar hosszútávú megállapodás egyik legfontosabb pontja ugyanis az volt, hogy ezentúl nem Ukrajnán keresztül (az ábrán lilával), hanem déli irányból vesszük az orosz gázt. Akkor ebből lett is némi konfliktus Ukrajna és hazánk között, de a forgalom ettől függetlenül átterelődött a déli útvonalra, végső soron az Európai Unióba Bulgáriánál belépő Török Áramlatra (az ábrán zölddel).

Ez inkább még a Gazprom hosszútávú stratégiájának eleme volt.

Az oroszok elég régóta készülnek arra, hogy kiváltsák az ukrán szállítási útvonalakat, ebben pedig hathatós segítséget kaptak korábban uniós országoktól is.

A magyar megállapodás is ilyen volt, ám ennél is sokkal jelentősebb a német támogatással megépülő Északi Áramlat 2 vezeték, amellyel lényegében teljesen ki lehetne iktatni az ukrán csöveket, jelentős bevételtől elvágva ezzel az országot.

Az oroszok következő lépése ugyanakkor már nem elsősorban hosszabb távú célokat tartott szem előtt. A Gazprom lényegében egész ősszel játszott azzal, hogy mennyi kapacitást foglal le a Fehéroroszországon keresztül Európába gázt szállító Jamal vezetéken (az ábrán sárgával). Ezzel fel-le rángatta – tendenciaszerűen felfelé mozgatta – a saját árait is végső soron meghatározó gáztőzsdei jegyzéseket.

Először október végén álltak le a szállítások a Jamalon, és lényegében azóta kiszámíthatatlan volt a mennyiség, amely Belorusszián keresztül érkezik. Az idén májusban pedig teljesen kiesett ez az útvonal. Miután az oroszok április utolsó napjaiban közölték, hogy nem szállítanak több gázt a lengyeleknek, pár napig még csordogált némi gáz vélhetően német kereskedőkhöz, ám azóta üresen pang a vezeték.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyelőre nem kell megijedni az orosz gázszállítások leállításátólEddig sem szállítottak sok gázt az oroszok a bolgár és a lengyel vezetéken, így európai szinten rövidtávon nem nagy kockázat a szállítások leállítása. Hosszabb távon már más lehet a helyzet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb fordulat, újra érkezik az orosz gáz Lengyelországba és BulgáriábaNem volt tartós a leállás, újra érkezik orosz gáz közvetlenül Lengyelországba, és felpörgött a bolgár import is. Az oroszok valószínűleg elérték, amit akartak.

Ez már egyértelműen a háború következménye volt. Az oroszok legnagyobb európai kritikusai épp a lengyelek voltak, és minden bizonnyal ennek lett az eredménye a Jamal-leállás.

Német-orosz gázháború

A fehérorosz útvonal kiesését tavasszal egy időre részben még átvette az Ukrajnából Szlovákiába belépő EUStream, ám nem folyamatosan és nem is teljesen. Így bár a háború előtti hetekben beszakadó forgalom a háború kirobbanását követően újra emelkedett, ez az állapot csak májusig tartott ki. Ezt követően pedig ismét meredeken zuhanni kezdett.

Ekkor kezdődött ugyanis a forgalom már említett akadozása az Északi Áramlat 1-en, ami korábban eléggé elképzelhetetlennek tűnt. A háború előtt alapvetően jó német-orosz viszony ugyanis mostanra elmérgesedett, és az oroszok különböző (a felelősséget a németekre hárító) indokokkal már a tervezett leállás előtt elkezdték visszafogni a szállításokat. Ahogy a fenti ábrán is látszik, a vezetéken a korábbi hónapokban fixen 150 millió köbméter gáz érkezett naponta, június közepe óta azonban jobb esetben is csak ennek nagyjából a 40 százaléka jön.

Alapvetően ez okozza azt, hogy jelenleg harmadannyi orosz gáz sem fut be Európába, mint amennyire szükség lenne.

Egyetlen olyan fontosabb vezeték van, amelyen éves összevetésben nemhogy csökkent volna, de még nőtt is a forgalom: a magyar igény jelentős részét is kielégítő Török Áramlat. Ennek részben az ukrán tranzit már említett átterelése az oka, ám az elmúlt napokban nagyon látványossá vált a déli útvonal jelentősége.

A fenti ábra azt mutatja, hogy a főbb útvonalakon összesen beérkező gáz mennyisége hogyan oszlott meg a vizsgált hat vezeték között. Nagyon látványos, hogy a zöld színnel jelölt Török Áramlat részesedése hogyan emelkedett folyamatosan, egészen addig, hogy szerdán az Északi Áramlatét is felülmúlja.

Bár ennek számos oka lehet, ám elég valószínű, hogy részben politikai döntés. Ezen a vezetéken kapja a gázt ugyanis több olyan ország – így például hazánk és Szerbia – amelyek a jelen helyzetben is próbálnak jobb kapcsolatot fenntartani az oroszokkal.

Valószínűleg elsősorban erre alapoz a magyar kormány, amikor aránylag magabiztosan fogalmaz a magyar gázbeszerzési és tárolófeltöltési tervekkel kapcsolatban, ám ezek teljesüléséhez értelemszerűen az is kell, hogy a Gazprom továbbra is stabilan szállítson a déli vezetéken. Egyelőre azonban csak az biztos, hogy ütemezett karbantartásra nem hivatkozhatnak az oroszok, mert ezt már június második felében elvégezték.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzovjet utódállamok segíthetnek az energiaválságba süllyedő EurópánA kritikus infrastruktúra azonban nagyrészt hiányzik, Oroszország pedig megpróbálja megakadályozni, hogy délről alternatív vezetékekkel tudják elkerülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz orosz gáz hiánya lehet az utolsó szög a német gazdasági modell koporsójábaA német ipari modell egyik fontos pillére volt, hogy az ország évtizedek óta nyomott áron jutott orosz energiához. Ennek a jelek szerint az ukrajnai háborúval vége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan nyilvános gázlekapcsolási terv, hiába titokzatoskodik a kormányGulyás Gergely nem akart „pánikot kelteni”, de nagyon részletesen szabályozva van, hogy kinek mikor kell lemondania a földgázról. Ezt 2009-ben élesben is láthattuk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ északi áramlat északi áramlat 2 földgáz gazprom gázszállítások gázszerződés orosz-ukrán háború Oroszország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán Stubnya Bence
2024. május 16. 05:35 Élet, Világ

Így lehet magyar átlagnyugdíjból élni a spanyol tengerparton

Romantikus álom vagy nagyon is kivitelezhető valóság? Mekkora tőke és nyugdíj kell hozzá? Megkérdeztük azokat, akik már kint élnek, és azokat, akik segítenek a kiköltözőknek.

Mészáros R. Tamás
2024. május 15. 05:33 Világ

Nincs magyar vétó, csordogálni kezd Kijevbe a lefoglalt orosz vagyon

A 260 milliárd eurós, zárolt orosz jegybanki vagyon hasznából kaphat fegyvereket és más segítséget Ukrajna.

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Amerika 100 százalékra emeli a vámot a kínai elektromos autókra, az EU is drasztikus lépésre készül, de a Szegeden gyártott BYD kocsik uniósak lehetnek.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.