Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 25. 11:31 Világ

Az a csoda, hogy az ukrán hadseregnek még jut üzemanyag

A háború előtt a jelentős saját kőolajforrással nem rendelkező Ukrajna az üzemanyag-felhasználásának 80 százalékát importálta, és ennek nagy része fehérorosz finomítókból származott, a kisebb része pedig fekete-tengeri kikötőkön keresztül jött. Azóta Belarusz ellenséges állammá vált – az orosz csapatok onnan kiindulva próbálták elfoglalni Kijevet –, a megmaradt ukrán kikötőket pedig blokád alá vonta az orosz haditengerészet. Ráadásul az ország egyetlen igazán jelentős kőolaj-finomítáját – a közép-ukrajnai Kremencsukban – áprilisban le kellett állítani a sorozatos orosz rakétatámadások után. Az üzemanyag-tartalékokat szintén távolsági rakétacsapásokkal igyekeztek minél nagyobb mértékben megsemmisíteni.

Ennek fényében igazából az a csoda, hogy az ukrán hadsereg gépesített egységei nem bénultak meg teljesen, nem az, hogy a civil lakosság súlyos üzemanyaghiánytól szenved. Ettől még persze az utóbbi is jelentős probléma, ami tovább rontja az amúgy is szabadesésben lévő ukrán gazdaság helyzetét.

Jelenleg Ukrajnának havi 540 ezer tonna üzemanyagra lenne szüksége, de az Economist cikkében idézett energetikai szakértő szerint ennek csak nagyjából a 70 százalékát tudja beszerezni, most már – kizárásos alapon – nyugati irányból. (A dízel egy része a nyugati katonai segítség részeként érkezett.) A hadsereg igényei elsőbbséget élveznek, de emellett a tavaszi munkákat végző mezőgazdasági gépeknek is mindenképp biztosítani kell a gázolajat, hogy a megmaradt területeken legyen mit és mivel betakarítani.

A sor végére került civileknek emiatt órákig kell várakozniuk üzemanyagért, ha egyáltalán van rá esély, hogy hozzájussanak. Ahogy a brit lap írja, május 19-én például az egymástól 550 kilométerre lévő Lviv és Kijev között mindössze két benzinkút működött, és mindkettőnél több száz méter hosszú autós sor állt. Egy a fővároshoz közeli benzinkútnál már arra a pletykára is több mint 50 autó gyűlt össze, hogy néhány óra múlva talán érkezik egy szállítmány.

Ilyen körülmények között nem csoda, hogy virágzik a feketepiac. Odesszában például óránként 1200 forintnak megfelelő hrivnyáért állja ki valaki a benzinkúti sort más helyett, de legalább addig nem kell nélkülözni a saját autót. Kijevben céges számlát használva a kiskereskedelmi ár két-háromszorosáért lehet üzemanyaghoz jutni sorban állás nélkül. És persze lehet egyszerűen kéz alól is megvásárolni a benzint vagy a gázolajat, ám nem biztos, hogy nem hígított terméket kap az ember.

A helyzetet eleinte a kormány sem kezelte megfelelően, hiszen ilyen helyzetben könnyen előre lehetett volna látni, hogy a bevezetett árkorlátozás csak tovább ront a helyzeten, és pontosan ez is történt. Ezt követően eltörölték a korlátozást, ennek nyomán a benzin ára literenként nagyjából 630, a gázolajé közel 700 forintnak megfelelő összegre emelkedett, a magyarországinál sokkal kisebb vásárlóerő mellett. (Mint ismert, idehaza 480 forint a hatósági ár mindkét üzemanyagfajtára.)

Ez eltüntette a lakossági kereslet egy részét, de a hiányt egészében valószínűleg még akkor sem fogja, ha tovább emelkedik az ár. Az ukrán infrastrukturális miniszter szerint hetek, de lehet, hogy inkább hónapok kérdése, hogy javuljon a helyzet, de ez függ attól is, hogy a továbbiakban az oroszok milyen intenzitással támadják az ország vasúthálózatát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGolyóálló mellényben dolgozó mezőgazdasági munkások tartják életben az ukrán gazdaságotHa golyóálló mellényben is, de kimennek dolgozni az ukrán földekre, és ahol már nincsenek közvetlen harcok, az üzemek is termelnek. A gazdaság így is 35-45 százalékkal eshet vissza az idén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinek kedvez, ha elhúzódik a háború Ukrajnában?Hiába látszik Ukrajna esélytelennek egy kifárasztó jellegű háborúban, az orosz vezetésnek továbbra is sürgős lenne minél hamarabb döntésre vinni a dolgot a harctéren.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUkrajna 30 éve egy gazdasági tragédia, ezért ennyire sérülékenyA szomszédos ország a rendszerváltás óta mutatja, hogy mit nem szabad csinálni a gazdasággal, eddig szinte mindent elrontottak, amit csak lehetett.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ benzin gázolaj hiány orosz-ukrán háború Ukrajna üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.