Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 25. 11:31 Világ

Az a csoda, hogy az ukrán hadseregnek még jut üzemanyag

A háború előtt a jelentős saját kőolajforrással nem rendelkező Ukrajna az üzemanyag-felhasználásának 80 százalékát importálta, és ennek nagy része fehérorosz finomítókból származott, a kisebb része pedig fekete-tengeri kikötőkön keresztül jött. Azóta Belarusz ellenséges állammá vált – az orosz csapatok onnan kiindulva próbálták elfoglalni Kijevet –, a megmaradt ukrán kikötőket pedig blokád alá vonta az orosz haditengerészet. Ráadásul az ország egyetlen igazán jelentős kőolaj-finomítáját – a közép-ukrajnai Kremencsukban – áprilisban le kellett állítani a sorozatos orosz rakétatámadások után. Az üzemanyag-tartalékokat szintén távolsági rakétacsapásokkal igyekeztek minél nagyobb mértékben megsemmisíteni.

Ennek fényében igazából az a csoda, hogy az ukrán hadsereg gépesített egységei nem bénultak meg teljesen, nem az, hogy a civil lakosság súlyos üzemanyaghiánytól szenved. Ettől még persze az utóbbi is jelentős probléma, ami tovább rontja az amúgy is szabadesésben lévő ukrán gazdaság helyzetét.

Jelenleg Ukrajnának havi 540 ezer tonna üzemanyagra lenne szüksége, de az Economist cikkében idézett energetikai szakértő szerint ennek csak nagyjából a 70 százalékát tudja beszerezni, most már – kizárásos alapon – nyugati irányból. (A dízel egy része a nyugati katonai segítség részeként érkezett.) A hadsereg igényei elsőbbséget élveznek, de emellett a tavaszi munkákat végző mezőgazdasági gépeknek is mindenképp biztosítani kell a gázolajat, hogy a megmaradt területeken legyen mit és mivel betakarítani.

A sor végére került civileknek emiatt órákig kell várakozniuk üzemanyagért, ha egyáltalán van rá esély, hogy hozzájussanak. Ahogy a brit lap írja, május 19-én például az egymástól 550 kilométerre lévő Lviv és Kijev között mindössze két benzinkút működött, és mindkettőnél több száz méter hosszú autós sor állt. Egy a fővároshoz közeli benzinkútnál már arra a pletykára is több mint 50 autó gyűlt össze, hogy néhány óra múlva talán érkezik egy szállítmány.

Ilyen körülmények között nem csoda, hogy virágzik a feketepiac. Odesszában például óránként 1200 forintnak megfelelő hrivnyáért állja ki valaki a benzinkúti sort más helyett, de legalább addig nem kell nélkülözni a saját autót. Kijevben céges számlát használva a kiskereskedelmi ár két-háromszorosáért lehet üzemanyaghoz jutni sorban állás nélkül. És persze lehet egyszerűen kéz alól is megvásárolni a benzint vagy a gázolajat, ám nem biztos, hogy nem hígított terméket kap az ember.

A helyzetet eleinte a kormány sem kezelte megfelelően, hiszen ilyen helyzetben könnyen előre lehetett volna látni, hogy a bevezetett árkorlátozás csak tovább ront a helyzeten, és pontosan ez is történt. Ezt követően eltörölték a korlátozást, ennek nyomán a benzin ára literenként nagyjából 630, a gázolajé közel 700 forintnak megfelelő összegre emelkedett, a magyarországinál sokkal kisebb vásárlóerő mellett. (Mint ismert, idehaza 480 forint a hatósági ár mindkét üzemanyagfajtára.)

Ez eltüntette a lakossági kereslet egy részét, de a hiányt egészében valószínűleg még akkor sem fogja, ha tovább emelkedik az ár. Az ukrán infrastrukturális miniszter szerint hetek, de lehet, hogy inkább hónapok kérdése, hogy javuljon a helyzet, de ez függ attól is, hogy a továbbiakban az oroszok milyen intenzitással támadják az ország vasúthálózatát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGolyóálló mellényben dolgozó mezőgazdasági munkások tartják életben az ukrán gazdaságotHa golyóálló mellényben is, de kimennek dolgozni az ukrán földekre, és ahol már nincsenek közvetlen harcok, az üzemek is termelnek. A gazdaság így is 35-45 százalékkal eshet vissza az idén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinek kedvez, ha elhúzódik a háború Ukrajnában?Hiába látszik Ukrajna esélytelennek egy kifárasztó jellegű háborúban, az orosz vezetésnek továbbra is sürgős lenne minél hamarabb döntésre vinni a dolgot a harctéren.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUkrajna 30 éve egy gazdasági tragédia, ezért ennyire sérülékenyA szomszédos ország a rendszerváltás óta mutatja, hogy mit nem szabad csinálni a gazdasággal, eddig szinte mindent elrontottak, amit csak lehetett.

Világ benzin gázolaj hiány orosz-ukrán háború Ukrajna üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2022. július 2. 04:34 Közélet, Világ

Magyarország gyarmatosítani akarta Boszniát, csak közbejött egy világháború

Egy mára elfeledett történelmi hagyományt folytat a magyar miniszterelnök, amikor Bosznia-Hercegovinán keresztül tör térségi hatalmi szerepre a Balkánon.

Avatar
2022. július 1. 17:32 Világ

Oroszország immár nyíltan ellenség a NATO számára

Putyin agressziója keltette új életre az észak-atlanti védelmi szövetséget, amelyet Amerika idővel Kína ellen is felhasználhat.

Váczi István
2022. július 1. 10:48 Világ

Tőlük várják a megoldást, de alig tudják már növelni a felhozatalt a legnagyobb olajkitermelők

A szándék megvan a növelésre, de már tavasszal is több millió hordóval maradt el a kitermelés a kvóták által meghatározott mennyiségtől.

Fontos

Torontáli Zoltán
2022. július 1. 12:04 Közélet, Vállalat

Szlovákiából hozzák az árstoppos csirkemellet

A magyar kormány helyzetbe hozta a szlovák tenyésztőket, mert ha nincs magyar csirke, a kereslet pedig nagy, akkor átmenetileg importálni kell az árut.

Jandó Zoltán
2022. július 1. 04:34 Világ

Az elszálló lakossági energiaárak miatt visszavonulót fújt még a német kormány is

Több nyugat-európai országban is a zöld átállás finanszírozása érdekében kivetett adók jelentős csökkentésével vagy eltörlésével reagáltak az energiakrízisre.

Hajdu Miklós
2022. június 30. 17:45 Adat

Nem mindegy, hogy az ország melyik részén kell elviselni a tíz százalék feletti inflációt

A rendkívüli infláció következményei sokkal keményebben érinthetik az Észak-Magyarországon, az Észak-Alföldön és Dél-Dunántúlon élőket, mint azokat, akik az ország más térségeiben laknak.