Hírlevél feliratkozás
Virovácz Péter
2021. december 27. 16:19 Világ

Nem jött be a jóslat, nem fordította vissza a járvány a globalizációt

(A szerző az ING szenior közgazdásza. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.)

Lassan magunk mögött hagyunk egy újabb évet, és ilyenkor – akár két szelet diós bejgli felett (hiszen a mértéktartás fontos dolog) – az ember visszatekint. Az elemző pedig még ilyenkor sem tud kibújni a bőréből, elsősorban a gazdasági jóslatokat veszi számba, és a legtöbb esetben nyugtázza, hogy a várakozások túlnyomó többsége nem vált valóra.

Egy évvel ezelőtt, még Covid-újoncként találgattuk, hogy mekkora változást hoz a gazdaságokban, a termelés szerkezetében és egyáltalán a globalizációban ez az egész lezárásokkal terhelt helyzet. Most, Covid-veteránként, egy év elteltével egyenleget vonva elmondható, hogy nem lett azoknak igazuk, akik azt mondták, hogy a vírus a deglobalizációs folyamat szempontjából katalizátorként működik majd.

Olyan neves közgazdászok, mint Mohamed A. El-Erian is arra számított, hogy a vállalatok eddig előszeretettel alkalmazott költséghatékony globális ellátási láncokra és a just-in-time készletezési megoldásokra vonatkozó fókuszát a vírus hatására majd a lokalizáltabb megoldásokra való törekvés váltja fel. Mindezt pedig karöltve kíséri majd bizonyos termelési tevékenységek hazaköltöztetése, vagyis outsourcing helyett az insourcing lesz az irány. Ha valamikor, akkor 2021-ben ennek már látnunk kellett volna a jeleit. De semmi kirívó változás nem történt. Úgy tűnik, hogy egy kicsit túl van gondolva a termelési láncok és a gazdaságszerkezetek rugalmassága.

Ha valami tanulság levonható 2021-ből, akkor az az, hogy az emberek igenis képesek rugalmasan alkalmazkodni a környezetváltozáshoz, de ez a termelési láncokra – melyeket végső soron emberek hoztak létre, működtetnek vagy épp alakítanak – valahogy nem vált igazzá. A globális értékláncok lassú, nehézkes dinoszauruszként mozognak, és minden úgy van, mint a járvány előtt, amelynek így a jól látható következménye a hiánygazdaság lett. De nem ám az a jó kis 1970-es évekbeli, amikor a kőolaj és az olajtermékek hiánya fedte le ezt a fogalmat a nyugatiak számára, hanem a vasfüggöny mögötti, „mindenből is hiány van”, és ezt most a nyugati országok is megtapasztalják.

Ha pedig az elmúlt egy év folyamán nem indultak be azok a folyamatok, amik elvezettek volna a globalizáció visszafordulásához, akkor aligha számíthatunk rá, hogy ez majd 2022-ben bekövetkezik. Ezek után jómagam egyáltalán nem számítok arra, hogy a deglobalizáció térnyerése bekövetkezik. A pandémia okozta zavarok ellenére a termelési tevékenységek hazatelepítése nemhogy tömeges lett volna, de igazából marginális volt. Persze, nagyítóval keresve azért találni olyan vállalatokat, melyek a termelési fázis bizonyos részeit visszavitték Európába vagy az Egyesült Államokba. Arról is hallani, hogy néhány autóipari vagy elektronikai vállalat elkezdett saját félvezető-fejlesztésben és -gyártásban gondolkozni, de a cégek túlnyomó többségénél nem ez a gondolat az irányadó.

A cégek jellemzően arra számítanak, hogy egy éven belül már normalizálódik a termelési láncok helyzete. Mindez pedig azt jelenti, hogy ezzel együtt hajlandóak is vállalni azt a fejfájást, amit az ellátási láncok megszakadása jelenleg okoz, mivel hosszabb távon továbbra is inkább ez tűnik a gazdaságilag jobban megtérülő stratégiának. Ugyanis a rövid távú fájdalommal szemben áll a hazatelepítés költsége, a tartósan jóval magasabb beruházási, fenntartási és működési költség.

Egyelőre úgy látom, hogy a hiánygazdaság és a szállítási nehézségek aligha enyhülnek majd a kínai újév beköszönte, vagyis 2022. február 1-je előtt. Ráadásul már most jól látható, hogy a hiánytermékek, főleg a félvezetők ázsiai gyártása felfutóban van, de ezek elsősorban a hazai, vagyis belpiaci keresletet elégítik ki, és az export bizony továbbra is csekély mértékű. Következésképpen a globális ellátási láncok további néhány hónapig még biztosan extrém körülmények között működnek majd. Bár a szállítási nehézségek talán 2022 folyamán már lassan oldódnak, várhatóan mire a termelés és szállítás együttállása eléri azt a szintet, amit a járvány előtt megszoktunk, bizony lehet, hogy megint közel leszünk egy naptárcseréhez.

Az ipar hatalmas lemaradásban van a megrendelések teljesítését illetően. Ez jól látszódik például az új autók esetében, ahol már sok esetben több mint egy évet kell várni a termékre. A hosszúra nyúlt várakozási idő ellenére pedig a kereslet kitartóan bővül, vagyis a rendelésállományok fokozatosan emelkednek, így ez a lemaradás csak egyre növekszik. Egy ilyen helyzetben tehát lassú helyreállásra számíthatunk, és persze továbbra is magas beszerzési és szállítási költségekre. Ami 2022-t illeti, a jelenleg hiányzó kulcsfontosságú inputok árai jóval a válság előtti szint felett maradhatnak, vagyis aligha számíthatunk az inflációs nyomás érdemi enyhülésére a tartós fogyasztási cikkek piacán.

Hogy azért ne akadjon a torkunkon az a bejgli a sok rossz hírtől, mondjunk valami biztatót is. A jelenlegi szélsőséges áruhiány és árnyomás nem marad velünk a végtelenségig. Persze ne legyenek illúzióink, hiszen néhány, jelenleg problémákat okozó köztes termék vagy alapanyag (félvezetők, műanyagok, vegyi anyagok) beszerzése 2022 nagy részében továbbra is problémás marad. Az említett termékkörök esetében a kínálat élénkülése csak 2023 elejére várható, ekkorra érhetnek be ugyanis olyan időközben megkezdett beruházások, amelyek képesek lesznek enyhíteni az ellátási hiányt.

Ezzel szemben viszont ott áll a pánikszerű felvásárlás és rendelés. Bizonyos értelemben itt is tetten érhető világunk egyik nagyon komoly társadalmi problémája, a „FOMO” érzése, vagyis az attól való félelem, hogy kimaradunk valamiből (fear of missing out). A vállalatok és a fogyasztók is felhalmozásba kezdtek a hiánygazdaság hatására, ami csak tovább táplálja a keresletet a bővülni még mindig nem képes kínálattal szemben. Vagyis a végső megoldást az hozhatja el, ha a lassan bővülő kínálat mellé egyszer csak beszakad a kereslet, mert vagy túl drága dologgá válik a hitelezés a szigorodó monetáris politikák hatására, vagy olyan hosszúra nyúlik a várakozási idő, esetleg annyira megdrágulnak a termékek, hogy az letöri a vásárlási kedvet. Ebben a helyzetben jöhet csak gyors fordulat és helyreállás a globális termelési láncokban és az árazásban.

Meglátásom szerint tehát a kereslet, vagyis a fogyasztás normalizálódása a kulcs, ezt a kulcsot viszont elsősorban a jegybankoknál és a költségvetési politikáért felelős intézményeknél kell keresni. Nekik kellene visszafogni globális szinten a gazdaságösztönző politikákat. A helyzet mai állása szerint – újabb két szelet diós bejgli felett morfondírozva, mert hát végül a mértéktartás mégsem annyira megy, mint kéne – erre kevés esélyt látok 2022-ben. Azt is fel kell tehát ismernünk, hogy a fogyasztó ugyanúgy része a problémának, mint ahogy a megoldásban is részt kell vállaljon.

Fontosnak tartjuk a használható tudást nyújtó elemzéseket, a higgadt, szakértői véleményeket. A rovat támogatója a Boston Consulting Group.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy érezzük, mintha a globalizációnak leáldozott volna, pedig szó sincs rólaDonald Trump, a brexit és a Covid-19-járvány miatt vannak, akik temetik a globalizációt, ám a gazdasági folyamatok merőben más képet mutatnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkZakatol, de nem jut előre a Magyarország nevű összeszerelő üzemA magyar gazdaságban megtermelt érték egyre nagyobb részét exportáljuk, de nem lépünk feljebb a nemzetközi termelési láncokban az OECD friss adatai szerint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világotJack Ma, a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áruhiány deglobalizáció globalizáció infláció járvány koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.