Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2021. december 1. 10:20 Világ

Nagy üzlet lett ismeretlenül átvenni a konténerekben hagyott termékeket, legyen az tökmag vagy használt autó

A JS Cargo & Freight Disposal nevű konténermentő cég olyan hátrahagyott, de termékkel teli konténereket vásárol, amelyektől a hajótársaságok meg akarnak szabadulni. Az üzlet hasít, nem véletlenül: a globális ellátási láncok összeomlásával becslések szerint akár 3 millió konténer is rossz helyen lehet, például a kikötők közelében bebocsátásra várakozó hajókon.

Ahogy arról a Trans-Sped, egy magyar logisztikai vállalat légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője, Mihály Attila is beszélt a napokban a G7-nek, a 40 lábas konténerek ára a járvány előtti 3000 dollárról év végére 15-16 ezer dollárra nőtt, majd a nyár elejére már az ennél magasabb ár sem volt szokatlan.

Érdekes, hogy emellett a hajózási mamutcégek a szokásosnál lényegesen nagyobb profitot érnek el ebben a helyzetben is: az ok nemcsak az, hogy többszörösére emelhették a fuvarozási díjakat, hanem az is, hogy az EU 2020 tavaszán egészen 2024-ig mentesítette a tengeri konténerszállító cégeket a kartellellenes szabályok alól.

Mindez egyrészt hatalmas konténerhiányt eredményez a tengeri teherszállításban, de ahhoz is vezet, hogy egyes termékek idővel elveszítik az értéküket, az élelmiszerek megromlanak, a szezonális elektronikus termékek, mint például a ventilátorok elértéktelenednek, a kisebb alkatrészeket egy idő után inkább máshonnan pótolják a vevők. Így ezekről a dolgokról lemondanak az eredeti célállomáson régóta várakozó vásárlók, gyakran egyszerűen senki nem veszi át a termékeket. Ugyanakkor a globális konténerhiány miatt egyre értékesebb az üres, újra hadrendbe állítható konténer.

Ekkor jönnek a képbe a „tisztogatók“ vagy „kisöprők“, a JS Cargóhoz hasonló cégek kipakolják a konténert és minimalizálják a veszteséget: ez azt is jelentheti, hogy fizetnek a teli konténerért, de azt is, hogy kiszámlázzák a szakszerű kiürítést-tisztítást.

Egy ilyen cég idén 200 konténert is visszaadott a kereskedőknek, de azt nehéz megmondani, hogy pontosan mekkora a globális konténerkisöprő-piac: az egyik nagy játékos, a Salvex például mintegy 5,2 milliárd dollárnyi feleslegessé vált árut kínál a webáruházában, de ennek csak egy része származik tengerikonténer-kisöprésből. 

A nyereség ráadásul azon is múlik, mennyire ügyesen tudnak túladni a „talált“ termékeken, amelyekről sokszor csak akkor derül ki, hogy mit tartalmaz, amikor kinyitják a konténer ajtaját vagy feltépik a csomagolást. Lehet odabenn ruhákkal telepakolt 8 éves Citroën slusszkulcs és legális rendszám nélkül, hibás elektromos roller vagy bezsákozott-felcímkézett rizs, esetleg éppen romlásnak indult tökmag. A Bloomberg által megkérdezett egyik kereskedő például azt mondta, a rizst bevizsgálás után könnyen értékesíti majd, a tökmagból viszont nagy valószínűséggel már csak biogáz-alapanyag lehet, az autó pedig megy a bontóba.

A JS Cargo 3 éve működik, mostanra a kis társaságnak kizárólagos szerződése van a világ egyik legnagyobb hajózási cégével a feleslegessé vált konténerek kezelésére, így hetente 5-10 konténert is feldolgoznak. Várakozásuk szerint jövőre ezt megduplázzák, és bár az ellátási láncok helyreállásával a konténerhiány csökkenni fog, hátrahagyott, a szállító cégeknek csak macerát okozó konténerek valószínűleg akkor is lesznek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Volt olyan ügyfelem, aki inkább veszni hagyta a pénzét" - már több mint egy éve tart a globális konténerkáoszG7 Podcast! A boltok polcain azért is drágábbak egyes termékek, mert a konténerek a világban még mindig nem ott vannak, ahol lenniük kéne. Mihály Attila logisztikai szakértő magyarázta el, hogy miért.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áruszállítás hajózás konténer takarítás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.