Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. október 7. 13:16 Világ

Percenként 11 millió dollárral támogatják a kormányok a Föld élhetetlenné válását

Percenként körülbelül 11 millió dollárnyi állami támogatást kapott az olajipar globálisan tavaly a Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund – IMF) elemzése alapján – írja a The Guardian.

A nemzetközi szervezet friss jelentése szerint 2020-ban a szén, olaj és földgáz égetését nagyjából 5,9 milliárd dollárral támogatták az államok. Egyetlen olyan ország sem volt a világon, ahol az üzemanyagok árát kizárólag a piaci kínálatuk és keresletük határozta volna meg, valamint az égetésükkor (felhasználásukkor) keletkező környezeti károk is beépültek volna az árazásukba.

Az üzemanyagárakat csökkentő tényezők közül a közvetlen támogatások 8, az adókedvezmények 6 százalékot tettek ki, 42 százalékban azért voltak olcsóbbak az üzemanyagok, mert a szennyezőknek nem kell megfizetniük a légszennyezés költségeit, emellett pedig 29 százalékot tett ki a hőhullámok és a felmelegedés más következményeinek „ingyenessége”.

A jelentés szerint a szénár a vizsgált esetek 99 százalékában volt legalább 50 százalékkal a valódi – piaci és negatív hatásokat tükröző –  ár alatt, a dízel esetében ez az arány 52, a földgáznál pedig 47 százalék volt. A támogatások kétharmadát öt ország, Kína, az USA, Oroszország, India és Japán adta. Ha a támogatások rendszere nem változik, az összegük 2025-re 6,4 milliárd dollárra nő a valutalap számításai szerint.

A fosszilis üzemanyagok állami támogatása nagyon komoly probléma, hiszen a kibocsátások gyors csökkentése lenne a cél a nemzetközi klímavédelmi egyezmények alapján. Az IMF elemzői szerint

a támogatások eltörlése nagyjából harmadával csökkentené a globális szén-dioxid-kibocsátást.

Ez már önmagában jelentős lépés lenne abba az irányba, hogy a felmelegedés ne lépje át a 1,5 Celsius-fokot az iparosodás előtti szinthez képest.

Ian Parry, a jelentés vezető szerzője szerint egyes kormányok azért nem hajlandóak hozzányúlni a támogatásokhoz, mert azt gondolják, hogy ezzel ártanak a szegényebb rétegeknek. Valójában azonban a támogatásokból származó előnyök nagyobb mértékben kedveznek a tehetősebbeknek, ezért hatékonyabb lenne célzottan a szegényebbeknek adni.

Emellett a szén-dioxid-árazás kiterjesztése lenne igazán fontos. Jelenleg a világban 50 ország köteleződött el a nettó zéró kibocsátás elérése mellett 2050-ig, és nagyjából hatvan szén-dioxid-árazási rendszer működik világszerte. Ez Parry szerint biztató, de valójában még csak a felszínt kapargatjuk, és nagyon sok munka lenne még ezen a területen.

A G20-országok 2009-ben a „nem hatékony” üzemanyag-támogatások kivezetését 2016-os céldátummal jelölték ki, a G7-országok pedig 2025-re akarják ugyanezt megvalósítani. A jelentés alapján eddig kevés előrelépés történt az ügyben. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy épülnek az új olajfinomítók, mintha nem lenne klímaváltozásSemmiképpen sem lesz könnyű elérni 2050-re a klímasemlegességet, de ha új finomítókat építünk, a régieket pedig nem korszerűsítjük, akkor nem is fog sikerülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk12 ezer milliárd forinttal tolják meg a környezetszennyezést az európai országokMásra is lehetne költeni ezt a hatalmas pénzt, mint a leginkább környezetkárosító közlekedési forma támogatására.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ állami támogatás árazás fosszilis energiahordozó szén-dioxid kibocsátás támogatás üvegház üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.