Az egyre erőteljesebb klímavédelmi törekvések közepette már-már hihetetlenül hangzik, de (ahogy korábban részletesen megírtuk) jelenleg is az a helyzet, hogy az EU-n belüli nemzetközi légi közlekedés esetén nem kell áfát fizetniük a légitársaságoknak a kerozin után. A szektort támogató további kedvező adószabályok mellett ez is hozzájárult az ágazat fejlődéséhez, ami a turizmuson keresztül jelentős gazdasági növekedést generált, ám egyre jelentősebb üvegházgáz-kibocsátás mellett.
Az Európai Bizottság Reuters által megszerzett munkaanyaga szerint a kerozin adómentessége pár éven belül megszűnhet, ám nagyon nem sietik el a változtatást. A javaslat szerint uniós szinten meghatároznák a kerozinra kivetendő adó minimumát – ahogyan például a cigarettánál is teszik – 2023-tól kezdve, akkor még csak jelképes 0 százalékos kulccsal, majd tíz év alatt érné el a végleges értéket. Az azonban nem derül ki a dokumentumból, hogy ez mennyi lenne. Mindez mutatja, hogy mennyire kényes kérdésről van szó, a javaslat kidolgozói valószínűleg leginkább a turizmusfüggő déli tagállamok részéről számíthatnak ellenállásra.
Az alternatív, fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyagok – mint a zöld hidrogén és a bioüzemanyagok – továbbra is adómentességet élveznek majd, hogy bátorítsák ezek elterjedését. Ezek jelenleg részben technológiai problémák, részben az áruk miatt csak marginális szerepet játszanak, a légi üzemanyagok európai piacán az egy százalékot sem éri el a részesedésük.
Emellett továbbra is mentességet élvezhetnek majd a kerozinadó alól a sétarepüléshez hasonló tevékenységek, a vállalatok által használt gépek, továbbá a teherszállítás. Ezek minden bizonnyal további vitákra adnak majd okot, de a javaslat természetesen más okokból is változhat még. Az Európai Bizottság hivatalosan a jövő hét közepén hozza majd nyilvánosságra a dokumentumot az energiaszektort érintő adózási csomag részeként.
Világ
Fontos