Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. július 5. 10:32 Világ

Nem kell még temetni az olcsó repülőjegyeket

Az egyre erőteljesebb klímavédelmi törekvések közepette már-már hihetetlenül hangzik, de (ahogy korábban részletesen megírtuk) jelenleg is az a helyzet, hogy az EU-n belüli nemzetközi légi közlekedés esetén nem kell áfát fizetniük a légitársaságoknak a kerozin után. A szektort támogató további kedvező adószabályok mellett ez is hozzájárult az ágazat fejlődéséhez, ami a turizmuson keresztül jelentős gazdasági növekedést generált, ám egyre jelentősebb üvegházgáz-kibocsátás mellett.

Az Európai Bizottság Reuters által megszerzett munkaanyaga szerint a kerozin adómentessége pár éven belül megszűnhet, ám nagyon nem sietik el a változtatást. A javaslat szerint uniós szinten meghatároznák a kerozinra kivetendő adó minimumát – ahogyan például a cigarettánál is teszik – 2023-tól kezdve, akkor még csak jelképes 0 százalékos kulccsal, majd tíz év alatt érné el a végleges értéket. Az azonban nem derül ki a dokumentumból, hogy ez mennyi lenne. Mindez mutatja, hogy mennyire kényes kérdésről van szó, a javaslat kidolgozói valószínűleg leginkább a turizmusfüggő déli tagállamok részéről számíthatnak ellenállásra.

Az alternatív, fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyagok – mint a zöld hidrogén és a bioüzemanyagok – továbbra is adómentességet élveznek majd, hogy bátorítsák ezek elterjedését. Ezek jelenleg részben technológiai problémák, részben az áruk miatt csak marginális szerepet játszanak, a légi üzemanyagok európai piacán az egy százalékot sem éri el a részesedésük.

Emellett továbbra is mentességet élvezhetnek majd a kerozinadó alól a sétarepüléshez hasonló tevékenységek, a vállalatok által használt gépek, továbbá a teherszállítás. Ezek minden bizonnyal további vitákra adnak majd okot, de a javaslat természetesen más okokból is változhat még. Az Európai Bizottság hivatalosan a jövő hét közepén hozza majd nyilvánosságra a dokumentumot az energiaszektort érintő adózási csomag részeként.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJúliusban elindulhat a kormány új rezsiharca BrüsszelbenAz uniós klímavédelem egyik legkomolyabb reformjának vitája kezdődik hamarosan. De milyen hatással lesz ez az országra? Bart Istvánnal és Muth Dániellel beszéltük át az e heti G7 Podcastban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áfa kerozin klímaváltozás klímavédelem légi közlekedés üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.