Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 15. 13:06 Világ

Egymás után halasztják és törlik a nagy nyugati reptérbővítési terveket

Nyugat-Európában régóta nem lehet jelentős repülőtér-fejlesztést végrehajtani nagyon erős lakossági és környezetvédelmi tiltakozás nélkül, ezért figyelembe méltó, ha már ezeken az akadályokon áttolt projekteket fújnak le. A koronavírus-járvány persze részben megváltoztatta a képet, a kegyelemdöfést mégis a klímavédelem viheti be ezeknek a terveknek.

A bécsi (schwechati) repülőtér esetében sok év után ért véget a jogvita 2019 márciusában, amikor az osztrák közigazgatási felsőbíróság engedélyezte a harmadik futópálya megépítését. A járvány előtti tervek szerint az építkezést 2024-ben vagy 2025-ben kezdték volna el a légikikötőtől délre, a terminálok előtt húzódó meglévő futópályával párhuzamosan, de attól több kilométer távolságra.

A január végi bejelentés szerint azonban a fejlesztést meghatározatlan időre elhalasztják a járvány okozta utas- és bevételvesztés miatt. Tavaly a bécsi repülőtér forgalma 75 százalékkal zuhant 2019-hez képest, a 7,8 milliós utasforgalom a 90-es évek közepén mértnek felel meg. A menedzsment arra számít, hogy idén ez 12,5 millióra nő, ami még mindig csak a 40 százaléka a 2019-esnek. Ráadásul a járvány előtt is azzal számoltak, hogy 2030-ig elégséges lenne a bővítés nélküli kapacitás.

Míg Bécsben tehát elvileg csak jegelik a bővítést, a francia kormány múlt héten úgy döntött, hogy a Charles de Gaulle negyedik terminálja és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra terveit egy az egyben kukázni kell. A francia környezetvédelmi miniszter a Le Monde-nak azt mondta, hogy ezek a tervek elavultak, teljesen át kell alakítani őket a klímaváltozás elleni küzdelemnek megfelelően. Így például nagy hangsúlyt kap majd a vasúti kapcsolat javítása, már csak azért is, mert idővel betilthatják a rövid távú repülőjáratokat.

Itt tehát a klímavédelmi szempont a hangsúlyos, de a járvány azért valószínűleg megkönnyítette a döntést. A bővítési tervek készítésekor még azzal számoltak, hogy 2017 és 2037 között megduplázódik a világ légi forgalma, erre alapozva akartak az utóbbi időpontig évi akár plusz 40 millió utast Európa második legforgalmasabb repülőterére vonzani a 7-9 milliárd eurós fejlesztéssel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőtAz Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Bécs klímaváltozás koronavírus légi közlekedés Párizs repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. február 21. 04:34 Világ

Külföldi tudással, hajóflottával és jüanelszámolással terjeszkedne a kínai autóipar

A kínai állam tervei között szerepel a külföldi kutatás-fejlesztés, az értékesítési- és szervízhálózatok, valamint a jüanalapú pénzügyi infrastuktúra kiépítése az autóexport ösztönzése érdekében.

Mészáros R. Tamás
2024. február 17. 04:38 Világ

Trump NATO-fenyegetése régi stratégia, de eddig nem hallgatott rá Európa

Az amerikai elnökök az 1950-es évek óta próbálják rávenni a NATO-tagokat, hogy költsenek többet a védelemre, de a nyilvános fenyegetések eddig nem működtek.

Stubnya Bence
2024. február 14. 09:32 Adat, Világ

Már csak néhány ország maradt, ahol ne szakadt volna meg a szennyezés és a növekedés évtizedekig kitartó együttmozgása

A fejlett országokban a 2000-es évek vége óta csökkenő szén-dioxid-kibocsátás mellett nő a gazdaság, és a legtöbb feltörekvő és fejlődő országban is meglazult az összefüggés.

Fontos

Stubnya Bence
2024. február 21. 10:01 Közélet

Európai rekorder lenne Magyarország, ha sikerülne a kormány terve

85 százalékra emelkedhet a kormány tervei szerint a foglalkoztatottsági ráta. Tartalék azonban csak a 25 év alattiakban és az 55 év felettiekben van.

Bőgel György
2024. február 20. 15:27 Vállalat

Mit tanulhatnak magyar vállalkozók a Kifli-anyacég sikeréből?

Adva volt egy gyorsan táguló piaci rés, a lehetőség felismerése azonban még kevés a nemzetközi piaci sikerhez, amit a Rohlik tíz év alatt elért.

Bucsky Péter
2024. február 20. 04:34 Közélet

7 év alatt csak egy villamosvonal épülhet meg biztosan az uniós pénzekből Budapesten

300 milliárd forintos uniós támogatást lát biztosítottnak a főváros, ami az előző hét éves ciklushoz képest visszalépés. De a kormány eredeti tervéhez képest mégis jelentős.