Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 15. 13:06 Világ

Egymás után halasztják és törlik a nagy nyugati reptérbővítési terveket

Nyugat-Európában régóta nem lehet jelentős repülőtér-fejlesztést végrehajtani nagyon erős lakossági és környezetvédelmi tiltakozás nélkül, ezért figyelembe méltó, ha már ezeken az akadályokon áttolt projekteket fújnak le. A koronavírus-járvány persze részben megváltoztatta a képet, a kegyelemdöfést mégis a klímavédelem viheti be ezeknek a terveknek.

A bécsi (schwechati) repülőtér esetében sok év után ért véget a jogvita 2019 márciusában, amikor az osztrák közigazgatási felsőbíróság engedélyezte a harmadik futópálya megépítését. A járvány előtti tervek szerint az építkezést 2024-ben vagy 2025-ben kezdték volna el a légikikötőtől délre, a terminálok előtt húzódó meglévő futópályával párhuzamosan, de attól több kilométer távolságra.

A január végi bejelentés szerint azonban a fejlesztést meghatározatlan időre elhalasztják a járvány okozta utas- és bevételvesztés miatt. Tavaly a bécsi repülőtér forgalma 75 százalékkal zuhant 2019-hez képest, a 7,8 milliós utasforgalom a 90-es évek közepén mértnek felel meg. A menedzsment arra számít, hogy idén ez 12,5 millióra nő, ami még mindig csak a 40 százaléka a 2019-esnek. Ráadásul a járvány előtt is azzal számoltak, hogy 2030-ig elégséges lenne a bővítés nélküli kapacitás.

Míg Bécsben tehát elvileg csak jegelik a bővítést, a francia kormány múlt héten úgy döntött, hogy a Charles de Gaulle negyedik terminálja és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra terveit egy az egyben kukázni kell. A francia környezetvédelmi miniszter a Le Monde-nak azt mondta, hogy ezek a tervek elavultak, teljesen át kell alakítani őket a klímaváltozás elleni küzdelemnek megfelelően. Így például nagy hangsúlyt kap majd a vasúti kapcsolat javítása, már csak azért is, mert idővel betilthatják a rövid távú repülőjáratokat.

Itt tehát a klímavédelmi szempont a hangsúlyos, de a járvány azért valószínűleg megkönnyítette a döntést. A bővítési tervek készítésekor még azzal számoltak, hogy 2017 és 2037 között megduplázódik a világ légi forgalma, erre alapozva akartak az utóbbi időpontig évi akár plusz 40 millió utast Európa második legforgalmasabb repülőterére vonzani a 7-9 milliárd eurós fejlesztéssel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőtAz Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Bécs klímaváltozás koronavírus légi közlekedés Párizs repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.