Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 15. 13:06 Világ

Egymás után halasztják és törlik a nagy nyugati reptérbővítési terveket

Nyugat-Európában régóta nem lehet jelentős repülőtér-fejlesztést végrehajtani nagyon erős lakossági és környezetvédelmi tiltakozás nélkül, ezért figyelembe méltó, ha már ezeken az akadályokon áttolt projekteket fújnak le. A koronavírus-járvány persze részben megváltoztatta a képet, a kegyelemdöfést mégis a klímavédelem viheti be ezeknek a terveknek.

A bécsi (schwechati) repülőtér esetében sok év után ért véget a jogvita 2019 márciusában, amikor az osztrák közigazgatási felsőbíróság engedélyezte a harmadik futópálya megépítését. A járvány előtti tervek szerint az építkezést 2024-ben vagy 2025-ben kezdték volna el a légikikötőtől délre, a terminálok előtt húzódó meglévő futópályával párhuzamosan, de attól több kilométer távolságra.

A január végi bejelentés szerint azonban a fejlesztést meghatározatlan időre elhalasztják a járvány okozta utas- és bevételvesztés miatt. Tavaly a bécsi repülőtér forgalma 75 százalékkal zuhant 2019-hez képest, a 7,8 milliós utasforgalom a 90-es évek közepén mértnek felel meg. A menedzsment arra számít, hogy idén ez 12,5 millióra nő, ami még mindig csak a 40 százaléka a 2019-esnek. Ráadásul a járvány előtt is azzal számoltak, hogy 2030-ig elégséges lenne a bővítés nélküli kapacitás.

Míg Bécsben tehát elvileg csak jegelik a bővítést, a francia kormány múlt héten úgy döntött, hogy a Charles de Gaulle negyedik terminálja és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra terveit egy az egyben kukázni kell. A francia környezetvédelmi miniszter a Le Monde-nak azt mondta, hogy ezek a tervek elavultak, teljesen át kell alakítani őket a klímaváltozás elleni küzdelemnek megfelelően. Így például nagy hangsúlyt kap majd a vasúti kapcsolat javítása, már csak azért is, mert idővel betilthatják a rövid távú repülőjáratokat.

Itt tehát a klímavédelmi szempont a hangsúlyos, de a járvány azért valószínűleg megkönnyítette a döntést. A bővítési tervek készítésekor még azzal számoltak, hogy 2017 és 2037 között megduplázódik a világ légi forgalma, erre alapozva akartak az utóbbi időpontig évi akár plusz 40 millió utast Európa második legforgalmasabb repülőterére vonzani a 7-9 milliárd eurós fejlesztéssel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőtAz Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

Világ Bécs klímaváltozás koronavírus légi közlekedés Párizs repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2021. szeptember 21. 15:01 Világ

Az hagyján, hogy az acélgyár leáll, de még sör sem lesz Angliában

Egyre többen aggódnak az elszállt gázárak és a leálló gyárak miatt Angliában, a földgázhiány a vágóhídakat és sörfőzdéket is rosszul érintheti.

Mészáros R. Tamás
2021. szeptember 20. 06:50 Világ

Ha demokrácia van, miért nyer majdnem mindig ugyanaz a párt?

Idén sem ígér sok izgalmat a japán választás, amiben az állami források pártcélra használása mellett a választási rendszer, a baloldal bénázása és a vallási mozgósítás is komoly szerepet játszik.

Hobot Péter
2021. szeptember 18. 16:25 Világ

Az arab világ alapjait változtatja meg az afganisztáni kivonulás

A konfliktusok súlypontja a Közel-Keletről Afganisztán felé tolódik, ahol Kína és Pakisztán, illetve India és Irán szövetsége nézhet szembe egymással.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 19. 17:03 Adat

Egy órát sem kell utazni, és egészen megváltoznak az életkörülmények az országon belül

Észak-Magyarország több szempontból is az unió egyik legkedvezőtlenebb életkilátásokkal kecsegtető régiója, de más hazai térségekben sem sokkal jobb a helyzet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 19. 07:11 Adat

Tényleg olcsóbb a Lidl külföldön?

Elvégeztük ugyanazt a nagy bevásárlást egy francia és egy magyar Lidlben, és az eredmény több szempontból is tanulságos lett.

Bucsky Péter
2021. szeptember 18. 07:10 Podcast

Városban vagy agglomerációban zöldebb lakni?

A magyar lakosság fogyasztásához olyan sok területre van szükség, ami duplája hazánk területének. A G7 Podcast e heti vendége Harangozó Gábor.