Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 15. 13:06 Világ

Egymás után halasztják és törlik a nagy nyugati reptérbővítési terveket

Nyugat-Európában régóta nem lehet jelentős repülőtér-fejlesztést végrehajtani nagyon erős lakossági és környezetvédelmi tiltakozás nélkül, ezért figyelembe méltó, ha már ezeken az akadályokon áttolt projekteket fújnak le. A koronavírus-járvány persze részben megváltoztatta a képet, a kegyelemdöfést mégis a klímavédelem viheti be ezeknek a terveknek.

A bécsi (schwechati) repülőtér esetében sok év után ért véget a jogvita 2019 márciusában, amikor az osztrák közigazgatási felsőbíróság engedélyezte a harmadik futópálya megépítését. A járvány előtti tervek szerint az építkezést 2024-ben vagy 2025-ben kezdték volna el a légikikötőtől délre, a terminálok előtt húzódó meglévő futópályával párhuzamosan, de attól több kilométer távolságra.

A január végi bejelentés szerint azonban a fejlesztést meghatározatlan időre elhalasztják a járvány okozta utas- és bevételvesztés miatt. Tavaly a bécsi repülőtér forgalma 75 százalékkal zuhant 2019-hez képest, a 7,8 milliós utasforgalom a 90-es évek közepén mértnek felel meg. A menedzsment arra számít, hogy idén ez 12,5 millióra nő, ami még mindig csak a 40 százaléka a 2019-esnek. Ráadásul a járvány előtt is azzal számoltak, hogy 2030-ig elégséges lenne a bővítés nélküli kapacitás.

Míg Bécsben tehát elvileg csak jegelik a bővítést, a francia kormány múlt héten úgy döntött, hogy a Charles de Gaulle negyedik terminálja és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra terveit egy az egyben kukázni kell. A francia környezetvédelmi miniszter a Le Monde-nak azt mondta, hogy ezek a tervek elavultak, teljesen át kell alakítani őket a klímaváltozás elleni küzdelemnek megfelelően. Így például nagy hangsúlyt kap majd a vasúti kapcsolat javítása, már csak azért is, mert idővel betilthatják a rövid távú repülőjáratokat.

Itt tehát a klímavédelmi szempont a hangsúlyos, de a járvány azért valószínűleg megkönnyítette a döntést. A bővítési tervek készítésekor még azzal számoltak, hogy 2017 és 2037 között megduplázódik a világ légi forgalma, erre alapozva akartak az utóbbi időpontig évi akár plusz 40 millió utast Európa második legforgalmasabb repülőterére vonzani a 7-9 milliárd eurós fejlesztéssel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegy ez, csak akarni kell, a vonat máris kiváltotta a repülőtAz Austrian Airlines ezentúl nem repülőjegyet ad el Bécs és Salzburg között az átszálló utasoknak, hanem azzal egyenértékű vonatjegyet. Budapestre ugyanez elvileg lehetséges lenne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Bécs klímaváltozás koronavírus légi közlekedés Párizs repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.