Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 13. 15:28 Világ

Építészek kérik, hogy új épületek felhúzása helyett inkább a régieket újítsák fel

Sokáig vitatkoztak arról, mi a jobb környezetvédelmi szempontból, a régi, energiafaló épületek felújítása, vagy inkább ezek lebontása, hogy a helyükön olyan korszerű ház vagy iroda legyen, amelynek energiahatékonyságát gyakran nem lehet elérni az utólagos szigeteléssel és hasonló módszerekkel.

Ez a vita mostanra eldőlni látszik, méghozzá a felújítás javára. Ennek oka, hogy az építkezéshez kapcsolódó üvegházhatású gázkibocsátás jelentős része az olyan építőanyagok legyártásához kapcsolódik, mint a beton, a tégla és az acél. Ezt pedig értelemszerűen meg lehet spórolni, ha egy már létező épületet újítanak fel.

A brit okleveles ingatlanszakértők szövetségének (RICS) számításai szerint egy iroda teljes életciklusa során az üvegházhatású gázkibocsátás 35 százaléka a használatbavétel előtt keletkezik. A lakóépületeknél pedig még magasabb az arány, 51 százalék. Így még akkor is évtizedekre van szükség a különbség eltüntetéséhez, ha egy kifejezetten korszerűtlen épületet bontanak le, és a lehető leghatékonyabbat építik fel a helyére. (Még úgy is, hogy nyilván a felújításhoz is kapcsolódik valamennyi kibocsátás.) És ezek pont azok az előttünk álló évtizedek, amikor meg kellene fékezni a klímaváltozást.

Ez a brit építészeket – köztük 14 Stirling-díjast – is állásfoglalásra késztette a felújítás mellett, pedig elvileg ők ugyebár az új épületek felhúzásában lennének érdekeltek. Az Egyesült Királyság építészmérnökeinek patinás, 1895 óta megjelenő lapja, az Architects’ Journal kezdett kampányt ennek érdekében, kérve a törvényhozást az adószabályok megváltoztatására. Az országban jelenleg új épületek építésekor gyakran nem kell áfát fizetni, miközben a felújításnál 20 százalékos a kulcs.

Őrület, hogy a kormány olyan gyakorlatot támogat, ami növeli a szén-dioxid-kibocsátást. Ha nem romboljuk le az épületeket, akkor ez elkerülhető, és pont erre van szükségünk

– fogalmazott a lap felelős szerkesztője a BBC-nek.

Korábban a kormány arra hivatkozva utasította el a felújítás áfakulcsának csökkentését, hogy az EU nem engedi. Most, a Brexit után arra hivatkozik, hogy ezzel a lépéssel 6 milliárd fonttól esne el a költségvetés, amit nem tud nélkülözni. Pedig a felelős szerkesztő szerint egyszerűen meg is fordíthatnák a dolgot, vagyis az új építésnél kellene áfát fizetni, míg a felújításnál nem. Manapság is előfordul, hogy ez a különbség dönt a bontás/új építés javára, vagyis egyértelműen meg kéne fordítani az arányt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rómaiak tökélyre fejlesztették, mára a Föld egyik legnagyobb szennyezője lettA cementből fogy a legtöbb a világon az ember által előállított anyagok közül, és nemcsak a bolygó lebetonozása miatt van jelentős hatással ránk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ acél beton épületek felújítás klímaváltozás tégla Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.