Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. január 6. 14:55 Élet, Világ

Titokban pénzeli az olajipar a klímaváltozást megkérdőjelező lobbit

A legtöbb energiavállalat hosszú időn át tagadta, hogy a fosszilis tüzelőanyagok égetése hozzájárul a klímaváltozáshoz. Mostanra ez megváltozott, az olajat és földgázt kitermelő vállalatok többnyire nyilvánosan is elismerik, hogy valós a tudósok döntő többsége által vallott narratíva, azaz nagyrészt emberi tevékenység áll a klímaváltozás mögött. (Ezt állította nekünk például a legmagasabb pozícióban lévő magyar topmenedzser, a Shell globális alelnökeként dolgozó Kapitány István is, aki állítása szerint nagyon aggódik a jövő miatt.)

A globális szén-dioxid-kibocsátást jelentősen meghatározó cégek ennek ellenére látszólag kettős játékot űznek.

Számos zöldenergiával kapcsolatos projektet indítanak el, amelyek a kommunikációjukban is kiemelt helyet kapnak. Ugyanakkor továbbra is komoly pénzeket fektetnek abba, hogy hamis információkkal kisebbítsék az energetikai szektor szerepét a klímaváltozásban.

A Huffington Post még decemberben jutott hozzá olyan dokumentumokhoz, amelyek ismételten alátámasztják, hogy az energetikai óriások lényegében kiszervezték a klímaváltozás tagadását. Összesen 14 olaj- és gázipari cég támogatott egy Energy in Depth nevű szervezetet, amely rendszeresen támad olyan tudósokat, akiknek a kutatásai ellentétesek az energetikai szektor érdekeivel. A támogató cégek között volt például a Shell vagy a Chevron.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz olajipari cégek sokat beszélnek a megújulókról, de a pénztárcájukkal máshova szavaznakSzabályozás vagy magasabb adók nélkül nem is fognak több pénzt megújuló energiára költeni.

Az Energy in Depth-et az amerikai olaj- és gázipari cégek érdekvédő szervezete (IPAA) hívta életre 2009-ben. A Huffington Post által még decemberben megszerzett dokumentumok alapján azért volt szükség az Energy in Depth létrehozására, mert a szervezet olyan dolgokat mondhat ki és tehet meg, amelyeket az olajipari cégek alkalmazottainak nem szabad. A kampány mögött álló tanácsadócég*FTI Consulting szerint segítségükkel több száz újságcikk született meg a “színfalak mögött”.

A szervezet és a segítségével megjelent cikkek célja az volt, hogy fellépjenek a fosszilis energiahordozók kitermelése mellett, valamint az új környezetvédelmi szabályozások ellen. A kampány célja volt a hidraulikus repesztés nevű kitermelési módszer megóvása, amely környezetvédők szerint szennyezi a talajvizet és földrengéseket okozhat (viszont a technológiának köszönhetően az USA elképesztő mértékben tudta növelni az olajtermelését).

Dame Vivienne Westwood (negyedik balról) tiltakozik társaival a hidraulikus repesztés ellen az angliai Blackpoolnál. 2018-ban. Fotó: AFP

Az Energy in Depth rendszeresen köt bele kutatókba, leginkább azzal, hogy aktivistáknak bélyegzi őket. Ez történt például két Harvard-professzorral, akik arról írtak egy tanulmányban, hogy az Exxon félrevezette a közvéleményt a klímaváltozás veszélyeiről. “Ez megmutatja, hogy ugyan a szénhidrogén-kitermelők látszólag támogatják a klímaváltozás elleni lépéseket, valójában viszont továbbra is elferdítik a tudomány állításait, hogy megóvják profitjukat és megvédjék magukat bármiféle felelősségre vonástól” – mondta a Harvard-tanulmány egyik szerzője, Geoffrey Supran.

A szervezet honlapján szintén keményen bíráltak egy másik egyetemi oktatót, Lisa McKenzie-t, aki arról írt tanulmányt, hogy a hidraulikus repesztés által kiváltott légszennyezés ártalmas az emberi egészségre. McKenzie-t szintén azzal támadták, hogy aktivista, és vitatták, hogy energiatermelésnek lenne bármilyen egészségügyi hatása. “Bármiféle bizonyíték bemutatása nélkül támadnak. Néha olyan gyorsan reagálnak, hogy a kutatást sincs idejük elolvasni” – mondta McKenzie.

A Huffington Post megkereste az olajipari vállalatokat, hogy miért támogatnak egy ilyen kampányt, miközben hivatalosan elismerik a tudomány állításait a klímaváltozásról, de érdemi választ senkitől sem kaptak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTavaly még több szén-dioxidot ontottunk a levegőbe, és messze még a tetőzésA Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) elemzése szerint 2040 előtt aligha fordul csökkenésbe a kibocsátott szén-dioxid mennyisége, és legkorábban ötven év múlva érhetjük el a zéró-emissziós állapotot.

Az olajvállalatok kettős játékára jó példa a Shell. A vállalat már harminc éve tisztában volt azzal, hogy működésének szerepe van a klímaváltozásban, akkori elemzései szerint a károsanyag-kibocsátás a “legnagyobb változást” jelentheti az írott történelemben. Honlapján jelenleg az olvasható, hogy “a világnak azonnali cselekvésre van szüksége a klímaváltozás megállítására”. Ennek ellenére egy pár évvel ezelőtti kutatás szerint 22 millió dollárt költött a klímaváltozást mérséklését célzó lépések elleni lobbira.

Miközben az olajipari cégek látszólag sorban indítják át a zöldítési projektjeiket, ezek teljes működésükhöz képest most is jelentéktelen beruházások. Az Exxon 2019-es kitekintése is arra jut, hogy érdemi változás belátható időn belül nem fog történni, 2040-ig nem fog csökkenni az energiaszektor szén-dioxid-kibocsátása.

Egy nemzetközi kutatócsoport közben két hónapja készített el egy tanulmányt, amely szerint minden ma született gyermek egészségét befolyásolni fogja a klímaváltozás. “Az egyetlen megoldás, ha megszabadulunk a fosszilis energiahordozóktól az energiaellátásban, az iparban és a közlekedésben” – mondta Petteri Taalas, a Meteorológiai Világszervezet főtitkár-helyettese a kutatás publikálásakor.

Élet Világ Exxon klímaváltozás olajipar Shell Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2022. május 27. 16:28 Élet

A járvány után idén az infláció tépázhatja meg az önfeledt nyaralást

A rendkívül erős utazási kedv és infláció ütközésén múlik a nyári szezon sikere.

Avatar
2022. május 25. 13:34 Élet

Kétszer akkora erővel csap le az infláció a szegényebb brit háztartásokra, mint a gazdagokéra

70 százalékkal többet fizetnek a rezsiért, mint tavaly ilyenkor, az év második felében újabb nagy áremelés jöhet.

Torontáli Zoltán
2022. május 21. 17:04 Élet, Vállalat

Miért van egyre többször áruhiány az élelmiszerboltokban?

A bolt nem kap árut a nagykertől, mert az nem kap a gyártótól, mert az nem jut alapanyaghoz vagy nem tudja becsomagolni, esetleg elszállíttatni. Látványos lett a kereskedelem válsága.

Fontos

Hajdu Miklós
2022. május 27. 13:37 Adat

Akad még néhány termék, amit egyelőre nem érint az infláció

Nem minden drágult, de kérdés, hogy meddig marad így.

Jandó Zoltán
2022. május 27. 09:26 Vállalat

Alkalmazottanként 1,1 milliárd forint nyereséget termelt Tiborcz István cége

Orbán Viktor vejének cége 12 milliárdos nyereséget ért el tavaly. Ez több, mint amennyit története korábbi éveiben összesen össze tudott hozni.

Debreczeni Anna
2022. május 27. 09:09 Támogatói tartalom, Tech

Mit csinálnál, ha ezentúl csak hallgatni tudnád az Instát?

Alapvető szemléletváltásra van szükség ahhoz, hogy a felhasználóbarát digitális világ tervezésekor gondoljunk a fogyatékossággal élő embertársainkra is.