Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. január 6. 14:55 Élet, Világ

Titokban pénzeli az olajipar a klímaváltozást megkérdőjelező lobbit

A legtöbb energiavállalat hosszú időn át tagadta, hogy a fosszilis tüzelőanyagok égetése hozzájárul a klímaváltozáshoz. Mostanra ez megváltozott, az olajat és földgázt kitermelő vállalatok többnyire nyilvánosan is elismerik, hogy valós a tudósok döntő többsége által vallott narratíva, azaz nagyrészt emberi tevékenység áll a klímaváltozás mögött. (Ezt állította nekünk például a legmagasabb pozícióban lévő magyar topmenedzser, a Shell globális alelnökeként dolgozó Kapitány István is, aki állítása szerint nagyon aggódik a jövő miatt.)

A globális szén-dioxid-kibocsátást jelentősen meghatározó cégek ennek ellenére látszólag kettős játékot űznek.

Számos zöldenergiával kapcsolatos projektet indítanak el, amelyek a kommunikációjukban is kiemelt helyet kapnak. Ugyanakkor továbbra is komoly pénzeket fektetnek abba, hogy hamis információkkal kisebbítsék az energetikai szektor szerepét a klímaváltozásban.

A Huffington Post még decemberben jutott hozzá olyan dokumentumokhoz, amelyek ismételten alátámasztják, hogy az energetikai óriások lényegében kiszervezték a klímaváltozás tagadását. Összesen 14 olaj- és gázipari cég támogatott egy Energy in Depth nevű szervezetet, amely rendszeresen támad olyan tudósokat, akiknek a kutatásai ellentétesek az energetikai szektor érdekeivel. A támogató cégek között volt például a Shell vagy a Chevron.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz olajipari cégek sokat beszélnek a megújulókról, de a pénztárcájukkal máshova szavaznakSzabályozás vagy magasabb adók nélkül nem is fognak több pénzt megújuló energiára költeni.

Az Energy in Depth-et az amerikai olaj- és gázipari cégek érdekvédő szervezete (IPAA) hívta életre 2009-ben. A Huffington Post által még decemberben megszerzett dokumentumok alapján azért volt szükség az Energy in Depth létrehozására, mert a szervezet olyan dolgokat mondhat ki és tehet meg, amelyeket az olajipari cégek alkalmazottainak nem szabad. A kampány mögött álló tanácsadócég*FTI Consulting szerint segítségükkel több száz újságcikk született meg a “színfalak mögött”.

A szervezet és a segítségével megjelent cikkek célja az volt, hogy fellépjenek a fosszilis energiahordozók kitermelése mellett, valamint az új környezetvédelmi szabályozások ellen. A kampány célja volt a hidraulikus repesztés nevű kitermelési módszer megóvása, amely környezetvédők szerint szennyezi a talajvizet és földrengéseket okozhat (viszont a technológiának köszönhetően az USA elképesztő mértékben tudta növelni az olajtermelését).

Dame Vivienne Westwood (negyedik balról) tiltakozik társaival a hidraulikus repesztés ellen az angliai Blackpoolnál. 2018-ban. Fotó: AFP

Az Energy in Depth rendszeresen köt bele kutatókba, leginkább azzal, hogy aktivistáknak bélyegzi őket. Ez történt például két Harvard-professzorral, akik arról írtak egy tanulmányban, hogy az Exxon félrevezette a közvéleményt a klímaváltozás veszélyeiről. “Ez megmutatja, hogy ugyan a szénhidrogén-kitermelők látszólag támogatják a klímaváltozás elleni lépéseket, valójában viszont továbbra is elferdítik a tudomány állításait, hogy megóvják profitjukat és megvédjék magukat bármiféle felelősségre vonástól” – mondta a Harvard-tanulmány egyik szerzője, Geoffrey Supran.

A szervezet honlapján szintén keményen bíráltak egy másik egyetemi oktatót, Lisa McKenzie-t, aki arról írt tanulmányt, hogy a hidraulikus repesztés által kiváltott légszennyezés ártalmas az emberi egészségre. McKenzie-t szintén azzal támadták, hogy aktivista, és vitatták, hogy energiatermelésnek lenne bármilyen egészségügyi hatása. “Bármiféle bizonyíték bemutatása nélkül támadnak. Néha olyan gyorsan reagálnak, hogy a kutatást sincs idejük elolvasni” – mondta McKenzie.

A Huffington Post megkereste az olajipari vállalatokat, hogy miért támogatnak egy ilyen kampányt, miközben hivatalosan elismerik a tudomány állításait a klímaváltozásról, de érdemi választ senkitől sem kaptak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTavaly még több szén-dioxidot ontottunk a levegőbe, és messze még a tetőzésA Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) elemzése szerint 2040 előtt aligha fordul csökkenésbe a kibocsátott szén-dioxid mennyisége, és legkorábban ötven év múlva érhetjük el a zéró-emissziós állapotot.

Az olajvállalatok kettős játékára jó példa a Shell. A vállalat már harminc éve tisztában volt azzal, hogy működésének szerepe van a klímaváltozásban, akkori elemzései szerint a károsanyag-kibocsátás a “legnagyobb változást” jelentheti az írott történelemben. Honlapján jelenleg az olvasható, hogy “a világnak azonnali cselekvésre van szüksége a klímaváltozás megállítására”. Ennek ellenére egy pár évvel ezelőtti kutatás szerint 22 millió dollárt költött a klímaváltozást mérséklését célzó lépések elleni lobbira.

Miközben az olajipari cégek látszólag sorban indítják át a zöldítési projektjeiket, ezek teljes működésükhöz képest most is jelentéktelen beruházások. Az Exxon 2019-es kitekintése is arra jut, hogy érdemi változás belátható időn belül nem fog történni, 2040-ig nem fog csökkenni az energiaszektor szén-dioxid-kibocsátása.

Egy nemzetközi kutatócsoport közben két hónapja készített el egy tanulmányt, amely szerint minden ma született gyermek egészségét befolyásolni fogja a klímaváltozás. “Az egyetlen megoldás, ha megszabadulunk a fosszilis energiahordozóktól az energiaellátásban, az iparban és a közlekedésben” – mondta Petteri Taalas, a Meteorológiai Világszervezet főtitkár-helyettese a kutatás publikálásakor.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ Exxon klímaváltozás olajipar Shell Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2024. február 22. 12:15 Élet

A gáz után a víz drágulása fenyegeti a panelek árát felsrófoló távhős rezsicsökkentést

Bajba sodorta a távhőszolgáltatókat a vízdíjak megemelése, a problémára vagy a szabályok módosítása, vagy további állami támogatás lehet megoldás.

Hajdu Miklós
2024. február 18. 18:03 Élet, Vállalat

Az egykor legnépszerűbb autómárka lassan háttérbe szorul a magyar piacon

Elvesztette az Opel a kivételes népszerűségét a magyarországi újautó-piacon.

Debreczeni Anna
2024. február 18. 13:13 Adat, Élet

Tarolnak a társkereső alkalmazások, egyre többen hajlandóak fizetni is értük

Csaknem 5 milliárd dollárosra (1800 milliárd forint) nőtt az online társkereső alkalmazások piaca 2022-ben, amit toronymagasan vezet a Tinder.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. február 23. 15:42 Közélet

Az akkugyárak után erőmű is érkezik a Távol-Keletről

Kínai befektetők által telepített naperőművekkel oldódna meg az akkumulátorgyárak energiaellátása.

Török Zoltán
2024. február 23. 04:34 Pénz

Érdemes lenne egy adóreformmal korrigálni a jelenlegi rendszert

Az adórendszerünk 10-15 éve bevezetett átalakításainak olyan következményei vannak, amelyeket érdemes egy újabb adóreformmal korrigálni.  

Torontáli Zoltán
2024. február 22. 16:37 Közélet, Vállalat

A magyar agrárium és élelmiszeripar gyengén teljesít, és a politika is dróton rángathatja

Siralmas gazdasági képet mutat a jegybank friss élelmiszeripari mélyelemzése, ha tudunk olvasni a számsorok között.