Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 13. 11:36 Adat

Tavaly még több szén-dioxidot ontottunk a levegőbe, és messze még a tetőzés

Élénkülő gazdasági aktivitás, növekvő energiaigény és mérséklődő előrelépések az energiafelhasználás hatékonyságában – a leginkább ezek ezek azok az okok, amelyek miatt 2018-ban 1,9 százalékkal nőtt a Föld légkörébe eresztett szén-dioxid mennyisége a megelőző évi adathoz képest.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) elemzését a Bloomberg idézi, és kiderül belőle, hogy az üvegházhatású gázkibocsátás növekedését nagyon gyorsan meg kellene fékezni, hogy tartható legyen a párizsi klímaegyezményben foglalt két Celsius-fokos felmelegedés az ipari forradalom idejében mért átlaghőmérséklethez képest. Ehhez képest az IEA előrejelzése szerint 2040 előtt csak radikális kormányzati lépésekkel fordítható csökkenésbe a légszennyezés növekvő trendje. A szén-dioxid semlegesség, vagyis amikor szén-dioxid kibocsátott és a légkörből megkötött mennyiségeinek egyenlege nullát ad ki, 2070 előtt pedig nem valószínű, hogy eljön.

 


Bár a nap- és a szélenergia felhasználása egyre gyakoribbá válik és a nyugati országok mindinkább igyekeznek felhagyni a szénerőművek működtetésével, a fejlődő világ országai még mindig a legszennyezőbb üzemanyagokra építik az energiaiparukat. Ennek következtében a szén globális kereslete 2018-ban is növekedett, aminek háromnegyede az ázsiai-csendes-óceáni térséghez köthető. Az ügynökség szerint pedig még akár évtizedekig is folyamatosan nőhet a szén iránti igény, hacsak nem történik valamilyen változás a nemzetközi energiapolitikában.

 

Az IEA a szén-dioxid légkörből való kivonásával kapcsolatos technológia fejlesztését is sürgeti. A szervezet becslései szerint 2030-ra évente közel egymilliárd tonna üvegházhatású gáz megkötésére lesz lehetőség, míg az a szám 2050-ben évi 2,8 milliárd tonna lehet. A szén-dioxid megkötése persze nem csak technikai, hanem politikai kérdés is: egyelőre leginkább csak az európai kormányok kötelezték el magukat szén-dioxid nettó kibocsátásának nullára szorítása mellett, ami kevés ahhoz, hogy érdemi változás következzen be.

Adat energetika klímaváltozás szén-dioxid szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2019. december 5. 17:27 Adat

Idén végre megtörhet a használt kocsik uralma

Hosszú évek óta először helyezhetnek forgalomba kevesebb használt importkocsit, mint új autót. A trend eddigi nyertesének a Suzuki tűnik.

Hajdu Miklós
2019. december 4. 10:19 Adat

Nem áll rosszul Budapest, de Prága és Bécs sokkal népszerűbb a turisták körében

A magyar főváros stabilan tartja magát a világ száz legfontosabb turisztikai célpontját jelentő város között.

Jandó Zoltán
2019. december 2. 18:06 Adat, Vállalat

80 helyett 128 milliárd lett, maradhat? Maradhat, mondja a kormány

Közel 130 milliárdnyi adóforintot utaltak az államkassza helyett sportszervezeteknek a nyereséges cégek. Ez a másfélszerese a tervezettnek. Hat év alatt 165 milliárdot tévedett a kormány.

Fontos

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.

Jandó Zoltán
2019. december 5. 06:48 Közélet

Méretes aknát hagynak Orbánék a következő kormányra a sporttámogatásban

Számításaink szerint 80-100 milliárd forintnyi olyan tao-támogatás lehet, amit már kifizettek, de amiért még nem vettek igénybe adókedvezményt a támogató cégek.