Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. december 12. 14:16 Világ

A német ipar elkezdte legalább annyira ellenezni a Green Dealt, mint Magyarország

Volkmar Dennernek, a német Bosch Csoport vezetőjének túl sok lett az európai Green Deal, amelynek kereteit szerdán mutatta be Ursula von der Leyen bizottsági elnök. Denner a Stuttgarter Zeitungnak azt mondta, a szén-dioxid semlegesség 2050-re tervezett elérése és az emissziós értékek ehhez szükséges folyamatos csökkentése rövid idő alatt kinyírja a belsőégésű motorokat. Ebbe belerokkan a német autóipar, illetve az olyan nagy beszállító cégek is, mint a Bosch, amely bevételének több mint felét az autóiparból szerzi.

Át tudjuk alakítani a működésünket, ha kell, de kettétörni nem tudjuk. Ha dogmatikus a változtatási kényszer, azt az ipar nem fogja tudni kezelni

– mondta Denner. A Bosch főnökkel ért egyet a Német Iparszövetség is, amelynek álláspontja szerint von der Leyen túl messzire ment. Azzal érvelnek, hogy a folyamatos szigorítások olyan bizonytalanná teszik a jövőt, hogy a hosszú távú befektetések visszaesnek, és nem csak technológiai, hanem gazdasági és társadalmi szempontból is a lehetőségeinek határára ér az ipar.

Denner azt hangsúlyozza, hogy az autóknál a teljes életciklusra vonatkoztatott szén-dioxid kibocsátást vegyék figyelembe, és akkor talán van még esélye a belsőégésű motoroknak is. Ám ennél sokkal érdekesebb, hogy már Denner nyilatkozatában is előkerül az az érvelés, hogy ha ilyen gyorsan szigorodnak a szabályok, akkor a nagy autógyártó régiókban az elbocsátások miatt strukturális támogatásokra lesz szükség.

Ez nagyon hasonlít Csehország, Lengyelország és Magyarország álláspontjához, a három ország ugyanis szintén azt mondja, hogy a szénerőművekre alapozott energetikai rendszerei miatt csak nagy kompenzációkkal látja kivitelezhetőnek a tervet.

A ma kezdődő uniós tárgyalásokon elvileg 100 milliárd euró lesz az asztalon arra, hogy a Green Deal által kedvezőtlenül érintett országokat és iparágakat kompenzálják. A kelet-európaiak, köztük Magyarország azt szeretné elérni, hogy konkrét számokat is tartalmazó ígéretet kapjon a jövőbeni támogatásokra. Emellett az atomenergia fejlesztéseket is be akarja tömni a csomagba, zöld technológiaként.

Andrej Babis cseh kormányfő nyíltan kijelentette, hogy Csehországnak 26,5 milliárd euróra lenne szüksége a karbonsemlegességhez, ami csillagászati összeg, és ahogy fogalmazott, “ezt az Európai Uniónak figyelembe kellene vennie a következő költségvetési időszak tervezésénél”.

A másik oldal legalább ennyire problémás. A Green Deal mellett kiálló nagy európai tagállamoktól nehéz lesz az Európai Bizottságnak összekalapozni a legalább 100 milliárd eurós átmeneti támogatási keretet. Ennek fő forrása az unió regionális támogatási alapja, illetve az Európai Befektetési Bank által szervezett és biztosított alapok/programok lennének.

Nem valószínű, hogy a ma kezdődő tárgyalások eredményt hoznak, az Európai Bizottság azonban mindenképpen szeretné keresztülvinni, hogy 2020 februárjára megállapodnának valahogyan. Az idő nem csak környezetvédelmi okokból sürgető, a szakértők ugyanis attól tartanak, hogy ha elhúzódik az egyezkedés, akkor felhígul a terv.

A Green Deal jelenlegi főbb pontjai:

  1. 2050-re az uniónak el kell érnie a nettó semlegességet a káros anyagok kibocsátásában. Ez lenne az az ernyő, amely alá az összes többi célt be kellene csatornázni. Ha sikerül megállapodni, akkor a 2050-es céldátumot egy klímatörvényben is rögzítenék. A jelenlegi tervek 2030-ra 40 százalékos csökkentést írnak elő, a 2050-es semlegességhez azonban 50-55 százalékon kellene állni 2030-ban. Ezt csak akkor fogadják el, ha a költség-haszon elemzések is alátámasztják.
  2. 2020 márciusára egy akciótervet is el kell készíteni a körforgásos gazdasági modell általános elterjesztéséről. A körforgásos gazdasággal ebben a korábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesen.
  3. Kétszeresére vagy akár háromszorosára kellene növelni a környezetvédelmi szempontok szerint felújított épületek arányát (jelenleg ez csak évi 1 százalék).
  4. A levegő, a talaj és a vízek szennyezését teljesen meg kellene szüntetni.
  5. Új stratégiát kellene kidolgozni a biológiai sokszínűség védelme érdekében. A mezőgazdasági termékeknél új jelölőrendszert kellene bevezetni az erdőirtás nélküli termények megkülönböztetésére.
  6. A közös uniós mezőgazdasági stratégián belül vissza kell szorítani a környezetre káros vegyi anyagok használatát a rovarirtókban, a műtrágyákban és az antibiotikumokban.
  7. Az autókba épített motoroknál már valamikor a 2030-as évek elejére el kellene érni a nulla kibocsátást. Ez az, amit a teljes német autóipar túl gyorsnak tart, mivel már a 2021-re előírt, kilométerenként 95 gramm szén-dioxidnak megfelelő károsanyag-kibocsátási határértéknek is elég nehéz lesz megfelelni.
  8. A Horizon tudományos támogatási alap 2021-2027 között 100 milliárd eurót kapna, amelynek 35 százalékát olyan programokra fordítanák, amelyek elősegítik a 2050-es semlegességi céldátum elérését.
  9. Az európai ipar versenyképességét karbonadó bevezetésével védenék meg, amit olyan termékekre vetnének ki, amelyek nem környezetbarát technológiával készülnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa el akarjuk kerülni a klímakatasztrófát, nem nőhet a gazdaság úgy, ahogy eddigA világ most csak a termelést zöldítené ki, de egyre többen gondolják úgy, hogy a fogyasztás visszafogása nélkül nem lehet elérni a klímacélokat. Antal Miklós ökológiai közgazdász magyarázza el, miért jó a nemnövekedés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar Bosch Európai Unió green deal kibocsátás szén-dioxid támogatás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.