Volkmar Dennernek, a német Bosch Csoport vezetőjének túl sok lett az európai Green Deal, amelynek kereteit szerdán mutatta be Ursula von der Leyen bizottsági elnök. Denner a Stuttgarter Zeitungnak azt mondta, a szén-dioxid semlegesség 2050-re tervezett elérése és az emissziós értékek ehhez szükséges folyamatos csökkentése rövid idő alatt kinyírja a belsőégésű motorokat. Ebbe belerokkan a német autóipar, illetve az olyan nagy beszállító cégek is, mint a Bosch, amely bevételének több mint felét az autóiparból szerzi.
Át tudjuk alakítani a működésünket, ha kell, de kettétörni nem tudjuk. Ha dogmatikus a változtatási kényszer, azt az ipar nem fogja tudni kezelni
– mondta Denner. A Bosch főnökkel ért egyet a Német Iparszövetség is, amelynek álláspontja szerint von der Leyen túl messzire ment. Azzal érvelnek, hogy a folyamatos szigorítások olyan bizonytalanná teszik a jövőt, hogy a hosszú távú befektetések visszaesnek, és nem csak technológiai, hanem gazdasági és társadalmi szempontból is a lehetőségeinek határára ér az ipar.
Denner azt hangsúlyozza, hogy az autóknál a teljes életciklusra vonatkoztatott szén-dioxid kibocsátást vegyék figyelembe, és akkor talán van még esélye a belsőégésű motoroknak is. Ám ennél sokkal érdekesebb, hogy már Denner nyilatkozatában is előkerül az az érvelés, hogy ha ilyen gyorsan szigorodnak a szabályok, akkor a nagy autógyártó régiókban az elbocsátások miatt strukturális támogatásokra lesz szükség.
Ez nagyon hasonlít Csehország, Lengyelország és Magyarország álláspontjához, a három ország ugyanis szintén azt mondja, hogy a szénerőművekre alapozott energetikai rendszerei miatt csak nagy kompenzációkkal látja kivitelezhetőnek a tervet.
A ma kezdődő uniós tárgyalásokon elvileg 100 milliárd euró lesz az asztalon arra, hogy a Green Deal által kedvezőtlenül érintett országokat és iparágakat kompenzálják. A kelet-európaiak, köztük Magyarország azt szeretné elérni, hogy konkrét számokat is tartalmazó ígéretet kapjon a jövőbeni támogatásokra. Emellett az atomenergia fejlesztéseket is be akarja tömni a csomagba, zöld technológiaként.
Andrej Babis cseh kormányfő nyíltan kijelentette, hogy Csehországnak 26,5 milliárd euróra lenne szüksége a karbonsemlegességhez, ami csillagászati összeg, és ahogy fogalmazott, “ezt az Európai Uniónak figyelembe kellene vennie a következő költségvetési időszak tervezésénél”.
A másik oldal legalább ennyire problémás. A Green Deal mellett kiálló nagy európai tagállamoktól nehéz lesz az Európai Bizottságnak összekalapozni a legalább 100 milliárd eurós átmeneti támogatási keretet. Ennek fő forrása az unió regionális támogatási alapja, illetve az Európai Befektetési Bank által szervezett és biztosított alapok/programok lennének.
Nem valószínű, hogy a ma kezdődő tárgyalások eredményt hoznak, az Európai Bizottság azonban mindenképpen szeretné keresztülvinni, hogy 2020 februárjára megállapodnának valahogyan. Az idő nem csak környezetvédelmi okokból sürgető, a szakértők ugyanis attól tartanak, hogy ha elhúzódik az egyezkedés, akkor felhígul a terv.
A Green Deal jelenlegi főbb pontjai:
Világ
Fontos