Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. december 9. 10:43 Világ

Francia óriásszövetkezet dolgozik azon, hogy méltányos legyen a mindennapi élelmiszerek előállítása

Az élelmiszer-kereskedelmi láncok és a termelők között néha feszült a viszony, ebben nincs semmi meglepő. A boltok az alapvető termékek árát amennyire csak lehet, igyekeznek lenyomni, hogy hozzájuk térjenek be a mindennapi vásárlók. Ez az árnyomás azonban sokszor olyan mértékű, hogy végül már veszteséges az értékesítés a gazdáknak. Egy francia vállalkozó, Nicolas Chabanne ennek a gyakorlatnak próbál véget vetni egy új márka és üzleti modell bevezetésével.

A Guardiannak nyilatkozó üzletember tehenészekkel beszélgetve figyelt fel a problémára. A termelők ugyanis olyannyira reménytelen helyzetbe kerültek a kereskedők kíméletlen árpolitikája miatt, hogy az már az öngyilkossági statisztikákon is jól látszik. Pedig Chabanne számítása szerint egy liter tej árának mindössze 8 eurocentes, vagyis nem egészen 30 forintos emelésével már megnyílhat számukra a normális megélhetés lehetősége. Egy átlagos francia fogyasztó számára, aki évente 50 liter tejet fogyaszt, ez éves szinten négy euró többletköltség lenne, ami – főleg a nyugat-európai jövedelmek mellett – igazán elhanyagolható összeg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUgyanaz a tej van minden áruházlánc saját márkás dobozábanAz Aldi egyszerűen megvett egy magyar tejmárkát, hogy tudjon belőle túró rudit is csinálni. Elmentünk a tejüzembe, hogy megnézzük.

Chabanne 2016 novemberében piacra is vitte C’est qui le patron?! (vagyis Ki a főnök?!) néven a méltányosan, vagyis a gazdák számára is elfogadhatóan árazott tejtermékeket. A fogyasztók olyannyira jól fogadták az újdonságot, hogy a márka mögött álló, nagyjából 7500 termelőt számláló szövetkezet mostanra a méztől kezdve a steaken át egészen a csokoládéig több mint harmincféle árut készít. Ezek közül több is minden várakozást felülmúló sikereket elérve meghatározóvá vált a saját területén, alaposan megszorongatva a nyomott árú versenytársakat.

Pedig a szövetkezet nem költ hirdetésekre, sőt, a kiinduló ötlet sem kifejezetten eredeti, hiszen a fair trade termékeket is hasonló elgondolások hívták életre az elmúlt években. Igaz, a szövetkezet a termékek fejlesztésekor nagyban alapoz a fogyasztói visszajelzésekre, akik ráadásul egy hozzájuk földrajzilag közel lévő, több évtizedes probléma megoldásában vehetnek részt a vásárlásaikkal. Chabanne szerint ez a két dolog hatalmas versenyelőny, amikor a vásárlók tömegei válnak egyre tudatosabbá, és szeretnék tudni, hogy pontosan mire költenek, a fogyasztói döntéseik milyen környezeti, társadalmi és egészségügyi következményekkel járnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, akinek jó a fair trade kávé: a nagy kávéföld-birtokosoknakA kávé fair trade kereskedelme nem segít azokon, akiknek nincs földjük. Ők a nagy kávéültetvények tulajdonosainak dolgoznak, és nincsenek jó helyzetben.

C’est qui le patron?! hamarosan Franciaországon kívül is megjelenhet, a szövetkezet vezetői ugyanis a nemzetközi terjeszkedésen törik a fejüket. Az Egyesült Államokban, Belgiumban, Nagy-Britanniában és Spanyolországban már megkezdték a működésüket a helyi szervezetek, igaz, a termelés és az értékesítés még nem indult meg. A francia szövetkezet pedig az új termékek piacra dobásán túl az élelmiszeripar olyan nagy szereplőivel is tárgyal az együttműködés lehetőségéről, mint a Danone és a Nestlé, és persze a kereskedelmi láncokkal is igyekszik egyre több, a termékeik terjesztésével kapcsolatos megállapodást tető alá hozni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ agrárium fair trade Franciaország tejipar Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. július 25. 05:15 Világ

Kifürkészhetetlen, hogy milyen gazdaságpolitika jön, ha Trump nyer

Egyszerre védené a „dolgozó emberek", a hazai ipar és a milliárdos befektetők érdekeit, újabb vámháborút ígér, ami az exportfüggő Magyarországnak is fájhat.

Hajdu Miklós
2024. július 24. 17:39 Világ

A Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?

A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 16:23 Adat, Világ

Mennyi esélye van Kamala Harrisnek legyőzni Trumpot?

A fogadóirodák oddsai alapján 38 százalék, de az elmúlt hetekben már minden felmérés azt mutatta, hogy több, mint a regnáló elnöknek.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.