Finoman szólva nem jó előjelekkel készült a Boeing a pár napja véget ért párizsi légi szalonra, amely hagyományosan az Airbusszal a megrendelőkért folyó csata terepe – a világ repülőgép-gyártását uraló két vállalat előszeretettel jelenti be ezen az eseményen a nagy üzleteket.
Idén úgy tűnt, hogy abszolút az Airbusnak áll a zászló. Míg amerikai riválisa leginkább továbbra is azzal van elfoglalva, hogy a tavalyi indonéziai és az idei etiópiai légi katasztrófa nyomán földre parancsolt 737 Max gépe repülési engedélyét visszaszerezze, addig a páneurópai cég bejelentette legnépszerűbb típusa extra hosszú hatótávolságú változatának megépítését.
Egy héttel ezelőtti cikkünk idején még nem akarta bejelenteni, de rá két napra a Wizz Air közölte, hogy Párizsban szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus képviselőivel, miszerint a vállalat élni fog a 20 Airbus A321XLR repülőgép megvásárlására vonatkozó opciójával. A repülőgépeket 2023-tól kezdődően három éven keresztül veszi majd át a légitársaság. Hozzátették, a jelenleg számos 5-6 órás útvonalat repülő magyar alapítású légitársaság az XLR révén pedig akár 7-8 órás útvonalakon is kínálhatja majd szolgáltatásait.
Szinte minden az Airbusról szólt tehát, egészen addig, míg az IAG légitársasági csoport be nem jelentette, hogy szándéknyilatkozatot írt alá 200 darab 737 Max megrendeléséről. A British Airwayst, az Iberiát, a Vuelinget és az Aer Lingust is magában foglaló csoport ezzel szimbolikus támogatást adott a Boeingnak, illetve bajban lévő típusának, amikor annak a legnagyobb szüksége volt rá.
Az IAG vezére, Willie Walsh megtette ugyanezt 2013-ban, amikor a Boeing 787 gépeit akkumulátorproblémák miatt parancsolták földre, ő pedig a korábbiak mellé még 18 Dreamlinert rendelt. Az a szituáció azonban nem volt ennyire drámai, hiszen nem előzték meg repülőgép-szerencsétlenségek.
A csúcsmenedzser egy ideje már mondogatja, hogy szeretne lazítani az Airbus A320-as típuscsaládjától való függőségen, az európai gyártót azonban így is váratlanul érte a listaáron 24 milliárd dolláros bejelentés. A Bloomberg cikke szerint ugyanis nem előzte meg a két nagy gyártó szokásos megversenyeztetése. Így aztán az Airbust mélyütésként érte az egyik legfontosabb ügyfelének bejelentése. Igaz, mivel nem biztos megrendelésről, hanem szándéknyilatkozatról van szó, még nem adta fel a reményt, hogy mégis versenybe szállhat a megrendelésért.
Azért így sem kell túlságosan keseregnie az Airbus értékesítési csapatának, mert a párizsi légi szalonon összesen listaáron
43,6 milliárd dollárnyi megrendelést gyűjtött be, míg a Boeing csak 33,9 milliárdnyit.
Szokás szerint technológiai újdonságokat is bemutattak Párizsban, például a jövőbeli európai lopakodó vadászgépének modelljét, egy teljesen elektromos meghajtású üzleti gépet vagy éppen a valaha megépített legnagyobb pilóta nélküli repülőt.
Világ
Fontos