Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 17. 16:46 Vállalat

Megépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről Amerikába

Nem vesztegette az időt az Airbus, már a párizsi légi szalon elején bejelentette, hogy megépíti az egyebek mellett a Wizz Air által is használt A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát. Ezt azért övezi különösen nagy várakozás, mert ez lehet az első olyan keskeny törzsű (egyfolyosós) típus, amely leszállás nélkül teheti meg a Közép-Európa és Észak-Amerika közötti távolságot.

A vállalat közleménye szerint az A321XLR*Extra long range, utalva a különlegesen nagy hatótávolságra. nevű gép 2023-ban áll majd szolgálatba, hatótávolsága pedig 8700 kilométer lesz, 15 százalékkal több, mint az A320-as típuscsalád jelenlegi távolsági csúcstartójának, az A321LR-nek. Ez egyébként szintén újnak számít, tavaly év elején kezdték tesztelni, amihez akkor a Boeing is gratulált.

Az Airbus szerint ez – párosulva az új hajtóművek által biztosított hatékonysággal – lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy olyan hosszabb és kevésbé zsúfolt útvonalakat repüljenek, amelyeknél most még széles törzsű típusokra van szükség. Például megtehetik az utat India és Európa, Kína és Ausztrália, valamint a már említett Közép-Európa és az Egyesült Államok között. Erről készítettek egy illusztrációt is:

Forrás: Airbus

Itt ugyan Róma szerepel, de a megadott hatótávolság alapján egyértelmű, hogy a gép a nagyjából 7000 kilométeres Budapest-New York távolságra is alkalmas lesz, és más városokat is elérhet az amerikai keleti parton. Vagyis elméletileg például a Wizz Air számára is megnyithatja Észak-Amerikát vagy ázsiai célpontokat is ugyanezen a hatótávolságon belül.*Ehhez ugyanakkor országok közötti légi megállapodásra is szükség van.

Budapestről indulva jelenleg Dubaj a Wizz Air legtávolabbi – durván 4000 kilométeres repülőútra lévő – célpontja, és ez téli nyaralójáratként olyan sikeres, hogy október 27-től a jelenlegi heti kettő helyett a hét minden napján közlekedik majd. Más kérdés, hogy ez a mostani gépek hatótávolságának annyira a szélén van, hogy bizonyos telítettség fölött és időjárási viszonyok közepette a csomagok egy része egy-két esetben lemarad.

Ebből a szempontból is jól jönne, hogy az A321XLR nagyobb hatótávolságát olyan változások teszik lehetővé, mint például a módosított futóművek – amelyek nagyobb, 101 tonnás maximális felszállótömeget engednek meg -, valamint az optimalizált hátsó-középső üzemanyagtartály, amely a korábbi megoldásnál kevesebb helyet vesz el a poggyászok és az áruk elől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetetAzok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek korszerű gépeket használnak és a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre.

Ezzel együtt persze a Wizz Air üzletpolitikájától függ a döntés, hogy rendel-e majd ebből a típusváltozatból, és felveszi-e adott esetben Észak-Amerikát a célpontok közé. A cég 256 darabos A321neo*A neo az új hajtóművekkel ellátott gépek jele (new engine option), a 256 darab egy kisebb részét már leszállította az Airbus.-rendelésállományán belül jelenleg nincs nagy hatótávolságú verzió, és kérdésemre annyit írt csak a légitársaság, hogy hagyományosan nem kommentálja a hosszú távú járatokkal kapcsolatos találgatásokat.

A magyar származású Steven F. Udvar-Hazy*Udvarházy Ferenc István 1946-ban Budapesten született, családjával együtt 1956-ban hagyta el az országot. mindenesetre bizalmat szavazott az A321XLR-nek, az általa alapított és vezetett Air Lease egy százdarabos rendelés keretében 27-et kötött le. Ezt sokan egyfajta jóváhagyásnak veszik a piac részéről, mivel a repülőgéplízing-ágazatot létrehozó szakember döntéseit ma is sokan mértékadónak tartják.

Az Airbus bejelentése lépéskényszerbe hozza a Boeingot, amely jó ideje mérlegeli egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező gép kifejlesztését, ami nagyjából 15 milliárd dollárba kerülne. Egyelőre azonban a vállalatnál mindenki azon dolgozik, hogy a két szerencsétlenség után három hónapja a földre parancsolt 737 Max gépei számára minél előbb visszaszerezze a repülési engedélyt.

A Boeing leendő gépének valószínű vevői között emlegetett JetBlue és Norwegian pénteken sürgették az amerikai gyártót, hogy kezdjen bele a megvalósításba. Reményeik szerint ennek olyan paraméterei lesznek – közel 9300 kilométeres hatótávolság és akár 270 férőhely –, amelyekkel a 240 főre és 8700 kilométerre képes A321XLR nem tud majd versenyezni. Dennis Muilenburg Boeing-vezér korábban azt mondta a Bloombergnek, hogy a gép 2025 körül állhat szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodatNincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Vállalat a321xlr Airbus Boeing párizsi légi szalon wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2020. július 15. 06:40 Vállalat

Képtelen felállni a padlóról a vendéglátás Budapest belvárosában

Ahol korábban a külföldiekre építettek, most annyira nincsen vendég, hogy kinyitni sincs értelme. Vidéken hétvégéken telt ház, hétköznapokon pangás van.

Váczi István
2020. július 13. 06:37 Vállalat

Nyáron is leállnak a magyar autógyárak, mi lesz a dolgozóikkal?

Nemrég indultak újra, a Suzuki ma indítja a második műszakot, de nyáron ismét minimum egyhetes szünetet tartanak. A keresetek visszaesnek, főleg a beszállítóknál.

Torontáli Zoltán
2020. július 9. 15:55 Adat, Vállalat

Megérkeztek a magyar zöldségek, ezért júniusban jóval olcsóbb lett az Aldi és a Lidl is

Nem nagy meglepetés, hogy nyáron olcsóbbak a hazai zöldségek, és ez lefelé viszi a bevásárlás költségét. Számolásunk szerint a Lidl-nél jobban érvényesült a trend, mint az Aldinál, de mindkét láncban árcsökkenés van.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 14. 06:41 Közélet

Az állami kórházellátó feleannyiért vett közel 2500 lélegeztetőgépet, mint a külügy

A kórházellátó a legnagyobb piaci szereplőktől vásárolt normális áron, a külügy jórészt ismeretlen hátterű cégektől sokkal drágábban. De a pénz nem számított.

Stubnya Bence
2020. július 12. 07:15 Élet, Közélet

Idén már kevésbé mérgező a szúnyogirtás, de még mindig messze van attól, hogy ne ártson a környezetnek

Az egzotikus betegségeket terjesztő szúnyogok megjelenése miatt egyre fontosabb lenne, hogy ne csak a kifejlett szúnyogokat, hanem már a lárvákat is irtsák. Utánajártunk, hogy miért nem így csinálják.

Torontáli Zoltán
2020. július 11. 07:30 Élet, Világ

Máris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green Dealt

Az unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.