Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 17. 16:46 Vállalat

Megépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről Amerikába

Nem vesztegette az időt az Airbus, már a párizsi légi szalon elején bejelentette, hogy megépíti az egyebek mellett a Wizz Air által is használt A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát. Ezt azért övezi különösen nagy várakozás, mert ez lehet az első olyan keskeny törzsű (egyfolyosós) típus, amely leszállás nélkül teheti meg a Közép-Európa és Észak-Amerika közötti távolságot.

A vállalat közleménye szerint az A321XLR*Extra long range, utalva a különlegesen nagy hatótávolságra. nevű gép 2023-ban áll majd szolgálatba, hatótávolsága pedig 8700 kilométer lesz, 15 százalékkal több, mint az A320-as típuscsalád jelenlegi távolsági csúcstartójának, az A321LR-nek. Ez egyébként szintén újnak számít, tavaly év elején kezdték tesztelni, amihez akkor a Boeing is gratulált.

Az Airbus szerint ez – párosulva az új hajtóművek által biztosított hatékonysággal – lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy olyan hosszabb és kevésbé zsúfolt útvonalakat repüljenek, amelyeknél most még széles törzsű típusokra van szükség. Például megtehetik az utat India és Európa, Kína és Ausztrália, valamint a már említett Közép-Európa és az Egyesült Államok között. Erről készítettek egy illusztrációt is:

Forrás: Airbus

Itt ugyan Róma szerepel, de a megadott hatótávolság alapján egyértelmű, hogy a gép a nagyjából 7000 kilométeres Budapest-New York távolságra is alkalmas lesz, és más városokat is elérhet az amerikai keleti parton. Vagyis elméletileg például a Wizz Air számára is megnyithatja Észak-Amerikát vagy ázsiai célpontokat is ugyanezen a hatótávolságon belül.*Ehhez ugyanakkor országok közötti légi megállapodásra is szükség van.

Budapestről indulva jelenleg Dubaj a Wizz Air legtávolabbi – durván 4000 kilométeres repülőútra lévő – célpontja, és ez téli nyaralójáratként olyan sikeres, hogy október 27-től a jelenlegi heti kettő helyett a hét minden napján közlekedik majd. Más kérdés, hogy ez a mostani gépek hatótávolságának annyira a szélén van, hogy bizonyos telítettség fölött és időjárási viszonyok közepette a csomagok egy része egy-két esetben lemarad.

Ebből a szempontból is jól jönne, hogy az A321XLR nagyobb hatótávolságát olyan változások teszik lehetővé, mint például a módosított futóművek – amelyek nagyobb, 101 tonnás maximális felszállótömeget engednek meg -, valamint az optimalizált hátsó-középső üzemanyagtartály, amely a korábbi megoldásnál kevesebb helyet vesz el a poggyászok és az áruk elől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetetAzok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek korszerű gépeket használnak és a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre.

Ezzel együtt persze a Wizz Air üzletpolitikájától függ a döntés, hogy rendel-e majd ebből a típusváltozatból, és felveszi-e adott esetben Észak-Amerikát a célpontok közé. A cég 256 darabos A321neo*A neo az új hajtóművekkel ellátott gépek jele (new engine option), a 256 darab egy kisebb részét már leszállította az Airbus.-rendelésállományán belül jelenleg nincs nagy hatótávolságú verzió, és kérdésemre annyit írt csak a légitársaság, hogy hagyományosan nem kommentálja a hosszú távú járatokkal kapcsolatos találgatásokat.

A magyar származású Steven F. Udvar-Hazy*Udvarházy Ferenc István 1946-ban Budapesten született, családjával együtt 1956-ban hagyta el az országot. mindenesetre bizalmat szavazott az A321XLR-nek, az általa alapított és vezetett Air Lease egy százdarabos rendelés keretében 27-et kötött le. Ezt sokan egyfajta jóváhagyásnak veszik a piac részéről, mivel a repülőgéplízing-ágazatot létrehozó szakember döntéseit ma is sokan mértékadónak tartják.

Az Airbus bejelentése lépéskényszerbe hozza a Boeingot, amely jó ideje mérlegeli egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező gép kifejlesztését, ami nagyjából 15 milliárd dollárba kerülne. Egyelőre azonban a vállalatnál mindenki azon dolgozik, hogy a két szerencsétlenség után három hónapja a földre parancsolt 737 Max gépei számára minél előbb visszaszerezze a repülési engedélyt.

A Boeing leendő gépének valószínű vevői között emlegetett JetBlue és Norwegian pénteken sürgették az amerikai gyártót, hogy kezdjen bele a megvalósításba. Reményeik szerint ennek olyan paraméterei lesznek – közel 9300 kilométeres hatótávolság és akár 270 férőhely –, amelyekkel a 240 főre és 8700 kilométerre képes A321XLR nem tud majd versenyezni. Dennis Muilenburg Boeing-vezér korábban azt mondta a Bloombergnek, hogy a gép 2025 körül állhat szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodatNincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Vállalat a321xlr Airbus Boeing párizsi légi szalon wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2020. április 6. 16:06 Vállalat

Nem ritka a futárnak felcsapó menedzser a túlélésért küzdő vendéglátóiparban

Drasztikus megszorításokra kényszerülnek az éttermek, az egész iparág szenved. Napok alatt kellett újratervezni a gyakran évek óta bejáratott rutint.

Jandó Zoltán
2020. április 6. 06:31 Vállalat

Kormányközeli cégek lehetnek a nyertesei a koronavírust követő felvásárlásoknak

Konszolidációs hullámot indíthat el a mostani válság, ezen pedig azok nyerhetnek, akiknek van pénzük. Minél később jön az állami mentőcsomag, annál kiszolgáltatottabbak a cégek.

Torontáli Zoltán
2020. április 5. 11:45 Vállalat, Világ

Amerikában 50-60 ezer lélegeztetőgép is lehetne, de csak 17 ezer van, mert a piac közbeszólt

Már 14 évvel ezelőtt elkezdtek készülni a világjárványra, és a terv jó volt. Aztán semmi nem lett belőle, mert a szabad piac törvényszerűségei érvényesültek.

Fontos

Váczi István
2020. április 9. 06:53 Adat

Búcsút mondhatunk az épp induló baby boomnak, ha elszúrjuk a válságkezelést

A rendszerváltás és a 2008-as válság után is durván visszaesett a gyermekvállalási kedv, ami figyelmeztető jel a mostani helyzetben.

Fabók Bálint
2020. április 8. 14:14 Közélet

Alighogy bevezették, máris megroppan a kormány új egyetemi modellje

A Corvinus finanszírozását a Molra alapozták, amely azonban idén valószínűleg nem fizet osztalékot. Tavaly 13,5 milliárd ment az egyetemnek, idén ez 1,2 milliárd lehet.

Torontáli Zoltán
2020. április 8. 06:51 Élet

Több százezer veszélyeztetett embert járatunk a járványban feleslegesen az orvosi rendelőkbe

A cukorbetegek nem kaphatják meg elektronikusan minden receptjüket, pedig a technológia ki van építve hozzá. Pár papírdarab miatt túráztatunk rengeteg veszélyeztetett, idős embert.