Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. április 3. 12:50 Világ

Az előírásokat követték a márciusban lezuhant gép pilótái

Újabb megdöbbentő részletekre derült fény a napokban a Lion Air és az Ethiopian Airlines tragikus baleseteivel kapcsolatban. Ahogy már korábban megírtuk, néhány hete kiderült, hogy az október 29-én lezuhant Boeing 737 Max állásszög-érzékelője már a tragédia előtti napon is hibásan működött, amikor Bali és Jakarta között közlekedett a gép, azonban egy szabadnapos pilóta, aki véletlenül épp a pilótafülkében tartózkodott, úrrá tudott lenni a gép orrát tévesen lefelé irányító berendezésen. A legújabb információk szerint a végzetes hibát okozó szenzort éppen a Baliból történő felszállás előtt javították a másnap a Jáva-tengerbe zuhant gépen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzabadnapos pilóta mentette meg a repülőt, amely egy nappal később lezuhantAz októberben lezuhant indonéz gép már egy nappal a szerencsétlenség előtt is hajszál híján balesetet szenvedett.

A Bloomberg birtokába jutott dokumentumok szerint az indonéz légitársaság gépének állásszög-érzékelőjét egy floridai cég, az XTRA Aerospace szervizelte, miután a Boeingot vezető pilóták jelezték, hogy a sebesség- és magasságmérők rosszul működnek. A frissen javított alkatrészt végül Baliban szerelték vissza a repülőgépre, amely ezt követően forgalomba is állt, és első útján még csak majdnem, de a másodikon már ténylegesen balesetet szenvedett. Az indonéz közlekedési hatóságok már november óta vizsgálják az XTRA Aerospace felelősségét az ügyben, az eredményekről viszont azóta sem érkezett hír. Egyelőre csak annyit tudni, hogy az illetékes amerikai hivatalok is vizsgálódnak, de nem találtak arra utaló jelet, hogy a floridai cég rendszeresen hibás alkatrészeket szerelne a gépekbe.

Ahogy az autók fő alkatrészeinél, a repülők berendezéseinél is gyakori, hogy csere helyett szakszervizek javítják, felújítják őket, ha költséghatékonyabb ez a megoldás. A Bloombergnek nyilatkozó repülésbiztonsági szakértő szerint ilyen esetekben nemcsak a javításba csúszhat hiba, hanem a szállítás és a beépítés során is megsérülhetnek az alkatrészek. Ezért nagyon fontos, hogy előre meghatározott lépéseket követve egyrészt ellenőrizzék a berendezéseket a beszerelésüket végző szakemberek, másrészt pedig a javítószerviz vagy – új alkatrész esetén – a gyártó is hagyja jóvá, hogy az alkatrészt megfelelően építették be. Kérdéses, hogy jutott-e erre idő a katasztrófát szenvedett gép esetében.

Az Ethiopian Airlines Boeingjának márciusi balesetével kapcsolatban egyelőre nem merült fel a karbantartási hiba gyanúja. A Wall Street Journal értesülései szerint azonban úgy tűnik, hogy a pilóták eleinte azokat a gyártói előírásokat követve próbálták megoldani vészhelyzetet, amelyeket az októberi baleset után fogalmazott meg a Boeing és az amerikai repülési hivatal (Federal Aviation Administration, FAA). Csakhogy miután szabályszerűen lekapcsolták a hibásan működő elektronikus vezetési rendszereket, kézi vezérléssel sem tudták újra a magasba emelni a gép orrát, így végül kísérletet tettek az elektronika visszakapcsolására, amivel csak rontottak a helyzeten, mert újra aktiválódott a zuhanást okozó MCAS*Maneuvering Characteristics Augmentation System – ez a berendezés avatkozik be akkor, ha az érzékelő szerint a repülőgépet az átesés veszélye fenyegeti, méghozzá a gép orrának lefelé irányításával. is. Szakértők szerint az előírt módszer sikertelenségében számos külső tényező is szerepet játszhatott.

Eközben az amerikai szenátus közlekedési ügyekkel foglalkozó bizottsága a vizsgálataival egyre nagyobb nyomás alatt tartja az FAA-t. A nyomozások célja ugyanis annak kiderítése, hogy a repülési hivatal milyen körülmények között adott engedélyt az MCAS telepítésére, hagyta jóvá a hozzá kapcsolódó képzéseket és ellenőrzési procedúrákat. Korábban már beszámoltunk arról, hogy a bürokráciacsökkentés jegyében az FAA végül is magához a gyártóhoz szervezte ki ezeket a folyamatokat, ami finoman szólva összeférhetetlen helyzetet teremtett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

Az októberi és márciusi balesetek nem csak a légi közlekedés területén vetnek fel alapvető kérdéseket. A Financial Times cikke szerint az önvezető autók terjedésével egyre égetőbb közlekedésbiztonsági probléma lesz, hogy a járművek vezetői mennyire vannak tisztában az őket segítő elektronikus eszközök működésével és hibalehetőségeivel. Ráadásul ha ezek az eszközök hosszú hibamentes működés után váratlanul romlanak el útközben, egyáltalán nem biztos, hogy az utazás monotóniájából épp csak kizökkent sofőrök azonnal megfelelően tudnak majd reagálni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing 737 MAX Ethiopian Airlines Lion Air repülésbiztonság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.