Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. október 9. 09:41 Világ

Nem csak a magyar autósoknak fájna a 100 dollár feletti olajár

Ha az olaj hordónkénti ára eléri a 100 dollárt, az 0,2 százalékponttal vetné vissza a világgazdaság növekedését jövőre a Bank of America Merrill Lynch elemzése szerint. A kőolaj világpiaci ára jó ideje emelkedik, egyebek mellett az Irán ellen ismét életbe lépő amerikai szankciók, a venezuelai kitermelés zuhanása és a növekvő kereslet miatt.

A bank elemzői szerint a drágább olaj különösen az euróövezet, Nagy-Britannia, Japán, Kína és India gazdasági növekedését fogná vissza, míg a növekvő helyi kitermelésnek köszönhetően az Egyesült Államokban, Ausztráliában és Brazíliában sokkal mérsékeltebb lenne ez a hatás. Magyarországról külön nem szól a jelentés, de nem nehéz kitalálni, hogy az első csoportba tartozunk, hiszen nincs jelentős saját olajforrásunk, továbbá rendkívül erős a magyar és az eurózóna gazdaságának kapcsolata.

A hazai autósok már eddig is szenvedő alanyai voltak az olajdrágulásnak, utoljára nagyjából négy évvel ezelőtt kellett olyan sokat fizetni egy liter benzinért vagy gázolajért, mint jelenleg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy a dráguló benzin sem menti meg Magyarország első helyét egy fontos mutatóbanEgyelőre Magyarországon használják a legtöbben a közösségi közlekedést Európában, de az autózás térnyerését talán csak egy válság tudná feltartóztatni.

A terhek nagy gazdaságok közötti eloszlása elsősorban a dollár erejétől függ. Mivel az olajjal az amerikai devizában kereskednek, az erősebb dollár tovább növeli az importőrök terheit, az exportálók pedig többet nyernek. A Brent olajfajta idén 25 százalékkal drágult – jelenleg 85 dollár körül áll –, a dollár pedig 3 százalékot erősödött az Egyesült Államok legfontosabb kereskedelmi partnereinek devizáiból képzett „kosárral” szemben a Bloomberg cikke szerint.

A Bank of America Merrill Lynch elemzői szerint elkerülhetetlenek a magasabb olajárak, és a 100 dolláros szint is könnyen elérhető közelségben van. Ez azért csípne le 0,2 százalékpontot a világ gazdasági növekedéséből jövőre, mert az olajimportőr országok összességében jóval nagyobb gazdasági súlyt képviselnek, mint az exportőrök.

Borúlátóbb IMF

A Nemzetközi Valutaalap egyébként épp most csökkentette 0,2 százalékponttal a világgazdaság idei és jövő évi várható növekedését a legutóbbi, fél évvel ezelőtti előrejelzéséhez képest. A jelenlegi becslés 2018-ra és 2019-re is 3,7 százalék.

Az IMF ugyanakkor nem a magasabb olajárak miatt lépett, hanem olyan okok miatt, mint a kereskedelmi konfliktusok, a globálisan szigorúbb jegybanki politikák (a magasabb kamatok visszafogják a növekedést), valamint a növekvő adósságállományok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Bank of America Merrill Lynch benzinár gazdasági növekedés imf olajár Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.