Egy 110 millió dollárba (több mint 30 milliárd forint) kerülő, 32 emelet magas irodaház építésével bízta meg az ugandai állami nyugdíjalap a China Railway Groupot (CRG). A kampalai beruházás jövő hónapban kezdődik, és a tervek szerint két-három évig tart majd – írja a Bloomberg.
Magyar szempontból persze nem annyira a kampalai ingatlanpiac vagy az ugandai nyugdíjalap befektetési politikája érdekes, hanem a CRG. A vállalat 2015 novemberében bejelentette, hogy két év alatt az általa vezetett konzorcium építi meg*Egészen pontosan a meglévő vágány korszerűsítéséről és a második vágány építéséről van szó. a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszát 10 milliárd jüanért, akkori árfolyamon mintegy 460 milliárd forintért. A Reuters erről szóló, a cég bejelentése alapján megírt híre továbbra is elérhető, méghozzá javítás vagy módosítás nélkül, a vállalat oldalán viszont ma már nincs nyoma.
Nem is csoda, hiszen ezzel a bejelentéssel jócskán előreszaladtak. 2015 novemberében zajlott éppen a Kína és a közép-kelet-európai országok soros csúcstalálkozója, amelyen a kínai, magyar és szerb illetékesek pénzügyi és építési megállapodásokat írtak alá a projekttel kapcsolatban. Akkoriban valószínűleg még az volt a magyar terv, hogy a 85 százalékban kínai hitelből finanszírozott beruházást éppúgy közbeszerzés nélkül, államközi szerződés keretében adják oda a külföldi vállalatnak, mint a paksi beruházást az orosz Roszatomnak. Az atomerőmű-építéssel szemben itt azonban nem sikerült meggyőzni az Európai Bizottságot, hogy hunyjon szemet az uniós szabályok megkerülése felett, így végül muszáj volt közbeszerzést kiírni.
A folyamat jelenleg ott tart, hogy a napokban kiválasztották a projekt független mérnökét és műszaki ellenőrét.
A tervezésre és megépítésre kiírt, akár 578 milliárd forintos*Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszélt 577,5 milliárdos maximális kivitelezési árról. Hitelköltségekkel is számolva akár 750 milliárd forintba is kerülhet az országnak a beruházás. tender a tárgyalásos szakaszában van. Annyit tudni, hogy két ajánlat érkezett: a CRE és a Strabag-CCCC 2018 nevű konzorciumé. Ha nem trükköznek a nevekkel, akkor az előbbi a China Railway Engineering lehet (amely a CRG része). Az utóbbiból az orosz tulajdonosi háttérrel megtámogatott német-osztrák Strabagot talán nem kell különösebben bemutatni, a hazai építőipari közbeszerzések egyik stabil befutója. A CCCC pedig Kína legnagyobb infrastruktúrafejlesztőjének, a China Communications Construction Co.-nak a szokásos rövidítése.
A China Railway Group saját oldalán azt írja, hogy több mint 90 országban van jelen, alkalmazottjainak száma 300 ezer, 2016-ban a hetedik legnagyobb kínai vállalat volt. Mintegy 90 ezer kilométer vasutat épített, amelyből több mint 10 ezer nagysebességű volt. Emellett az ingatlanfejlesztésben is érdekelt, ennek része lesz az ugandai irodaház-beruházás is.
Világ
Fontos