Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 31. 14:29 Tech, Világ

Itt az első jele, hogy az önvezető járműveket is a régi piaci szereplők fogják gyártani, nem az újak

Az egész közúti közlekedés jövője szempontjából fontos lépés tett az Uber, csak nem előre, hanem hátra. Az amerikai székhelyű társaság a Techcrunch megerősített híre szerint felhagy az önvezető kamionok fejlesztésével, és azt mondja, hogy az erőforrásait ezentúl az önvezető autókra koncentrálja.

Ez ügyes kommunikáció, de annak fényében elég érdekes, hogy az önvezetés megvalósítása a kamionok esetében sokkal gyorsabban megvalósíthatónak tűnik, mint az autóknál. Vagyis az Uber azt mondja, hogy a könnyebb, gyorsabban kivitelezhető feladattal felhagy, és inkább a bonyolultabb megoldásra tesz.

Az Uber kamionos kalandja kezdettől fogva nem volt sikersztori. Úgy próbáltak beszállni a piacba, hogy két évvel ezelőtt 220 millió dollárért megvették az Otto nevű vállalkozást, amely akkor még csak Anthony Levandowski önvezető kamionos fejlesztőcége volt. Levandowski korábban a Google anyavállalatánál, az Alphabetnél dolgozott ugyanilyen projekten, és az Alphabet azzal vádolta, hogy a technológiai tudást kilopva alapította meg az Ottót.

Az Uber ellen komoly pert helyeztek kilátásba. Ezt úgy oldották meg, hogy nemes egyszerűséggel kirúgták Levandowskit, és a Google-csoportba tartozó Waymónak akkori árfolyamon 245 millió dollár értékben adtak Uber-részvényeket, hogy elálljon a pertől.

Az Uber nagy hírverést csapott, amikor Colorado államban egy kamionnyi Budweiser sört leszállított egy megrendelőnek önvezető módban. Némi problémát csak az jelentett, hogy a fuvar valószínűleg nélkülözte a szükséges engedélyek egy részét. Akkor azonban még úgy látszott, hogy az Uber gőzerővel megy előre ezen a területen, ehhez képest a teljes leállás óriási visszalépésnek számít.

A kamionoknál elvileg azért egyszerűbb az akár részleges önvezetés megvalósítása, mert a járművek egy hosszabb autópályás szakaszon viszonylag könnyen konvojba állíthatók. A konvojozás a fejlesztések egyik első lépése, ekkor két vagy több kamion olyan kis követési távolsággal megy egymás mögött, hogy a menetszél a második tagtól kezdve drasztikusan csökken, és ezzel összhangban az üzemanyag-fogyasztás is. A szenzorok állandóan pásztázzák a konvoj környékét, így hirtelen fékezés esetén sem ütköznek össze a járművek, a sofőrök pedig levehetik kezüket a kormányról.

Ilyen kísérleteket szinte mindegyik nagy teherautógyártó folytat már élőben, általában logisztikai cégekkel összeállva, a szükséges engedélyek birtokában. Ezek többnyire jól is haladnak, ami arra utal, hogy egy Uber-Otto páros piacra lépését nagyon meg tudta volna nehezíteni, hogy a hagyományos márkák is időben kínálni tudják ugyanazt a megoldást. A nagy teherautógyártóknak ugyanis megvan az az előnyük, hogy évtizedek óta működő piaci kapcsolataik és értékesítési gyakorlatuk van.

Az Uber mellett a diszruptív, azaz piacot felborító belépővel a Tesla is kacérkodik, amelynek elektromos kamionja alapból képes lehet a személyautókban már meglévő önvezető módra. Ugyanakkor ennek a kamionnak a piacra lépését sem hiszik el maradéktalanul a szakmában, a tisztán elektromos hajtás miatt ugyanis a modellel kapcsolatban rengeteg a megválaszolatlan technikai és üzleti kérdés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég hosszú évekig nem lesz önvezető kamion az utakonA Daimler szerint öt év kell még az intelligens konvojozás megjelenéséig, a teljes önvezetés pedig még ettől is messze van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖt másodperc alatt gyorsul százra a Tesla kamionja, de minek?Gyönyörű elektromos kamiont mutatott be a Tesla, de üzletileg szinte semmit sem árult el róla.

Tech Világ kamion konvoj önvezetés Otto uber Waymo Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2021. július 30. 13:08 Tech

Egy régi bevált trükk, ami megnehezíti a mobil lehallgatását

Teljes védelmet nem jelent, de a hackerek dolgát legalább megnehezíti, ha gyakran indítjuk újra a telefonunkat.

Hajdu Miklós
2021. július 28. 11:28 Tech

Nem jó a szakmunkásképzés, már a robotok betanítására kellene oktatni a fiatalokat

Hiába a szaktudás, ha néhány éven belül a gyári munkákat már nem kell elvégezni, csak meg kell mutatni a robotoknak, hogy hogyan csinálják.

Mészáros R. Tamás
2021. július 25. 07:05 Tech, Világ

Annyi adatot gyűjöttek, hogy a Kínai Kommunista Párt is megijedt tőle

A világ legnagyobb közlekedési adatbázisával rendelkező cége Amerikában ment tőzsdére, a kínai hatóságok szerint ezt nem kellett volna.

Fontos

Torontáli Zoltán
2021. július 29. 16:15 Élet

Száz év és egy nap kellett ahhoz, hogy a világ egyik legfontosabb gyógyszerének piacán árverseny induljon

Melyik inzulint kéri, a drágábbat vagy az olcsóbbat? - ezt a kérdést eddig nem tehette fel a patikus, de most már nem kizárt, hogy egyszer ilyen is lesz.

Hajdu Miklós Kasnyik Márton
2021. július 29. 05:19 Közélet

A melegellenes retorikával akár új szavazókat is próbálhat szerezni magának a Fidesz

A magyar szavazók 15 százaléka nem fideszes, de ellenzi a melegek jogegyenlőségét. Ők és a hezitáló fideszesek lehetnek az LMBTQ-ellenes fordulat precíziós célpontjai.

Avatar
2021. július 28. 16:11 Világ

Most már az EU is azt mondja, hogy a klímaválságra nincs csodaszer, alkalmazkodnunk kell

Az unió nemrég elfogadott adaptációs stratégiája ambiciózus, de kérdés, hogy elég ambiciózus-e? A Green Policy Center elemzése erre keresi a választ.