Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 31. 14:29 Tech, Világ

Itt az első jele, hogy az önvezető járműveket is a régi piaci szereplők fogják gyártani, nem az újak

Az egész közúti közlekedés jövője szempontjából fontos lépés tett az Uber, csak nem előre, hanem hátra. Az amerikai székhelyű társaság a Techcrunch megerősített híre szerint felhagy az önvezető kamionok fejlesztésével, és azt mondja, hogy az erőforrásait ezentúl az önvezető autókra koncentrálja.

Ez ügyes kommunikáció, de annak fényében elég érdekes, hogy az önvezetés megvalósítása a kamionok esetében sokkal gyorsabban megvalósíthatónak tűnik, mint az autóknál. Vagyis az Uber azt mondja, hogy a könnyebb, gyorsabban kivitelezhető feladattal felhagy, és inkább a bonyolultabb megoldásra tesz.

Az Uber kamionos kalandja kezdettől fogva nem volt sikersztori. Úgy próbáltak beszállni a piacba, hogy két évvel ezelőtt 220 millió dollárért megvették az Otto nevű vállalkozást, amely akkor még csak Anthony Levandowski önvezető kamionos fejlesztőcége volt. Levandowski korábban a Google anyavállalatánál, az Alphabetnél dolgozott ugyanilyen projekten, és az Alphabet azzal vádolta, hogy a technológiai tudást kilopva alapította meg az Ottót.

Az Uber ellen komoly pert helyeztek kilátásba. Ezt úgy oldották meg, hogy nemes egyszerűséggel kirúgták Levandowskit, és a Google-csoportba tartozó Waymónak akkori árfolyamon 245 millió dollár értékben adtak Uber-részvényeket, hogy elálljon a pertől.

Az Uber nagy hírverést csapott, amikor Colorado államban egy kamionnyi Budweiser sört leszállított egy megrendelőnek önvezető módban. Némi problémát csak az jelentett, hogy a fuvar valószínűleg nélkülözte a szükséges engedélyek egy részét. Akkor azonban még úgy látszott, hogy az Uber gőzerővel megy előre ezen a területen, ehhez képest a teljes leállás óriási visszalépésnek számít.

A kamionoknál elvileg azért egyszerűbb az akár részleges önvezetés megvalósítása, mert a járművek egy hosszabb autópályás szakaszon viszonylag könnyen konvojba állíthatók. A konvojozás a fejlesztések egyik első lépése, ekkor két vagy több kamion olyan kis követési távolsággal megy egymás mögött, hogy a menetszél a második tagtól kezdve drasztikusan csökken, és ezzel összhangban az üzemanyag-fogyasztás is. A szenzorok állandóan pásztázzák a konvoj környékét, így hirtelen fékezés esetén sem ütköznek össze a járművek, a sofőrök pedig levehetik kezüket a kormányról.

Ilyen kísérleteket szinte mindegyik nagy teherautógyártó folytat már élőben, általában logisztikai cégekkel összeállva, a szükséges engedélyek birtokában. Ezek többnyire jól is haladnak, ami arra utal, hogy egy Uber-Otto páros piacra lépését nagyon meg tudta volna nehezíteni, hogy a hagyományos márkák is időben kínálni tudják ugyanazt a megoldást. A nagy teherautógyártóknak ugyanis megvan az az előnyük, hogy évtizedek óta működő piaci kapcsolataik és értékesítési gyakorlatuk van.

Az Uber mellett a diszruptív, azaz piacot felborító belépővel a Tesla is kacérkodik, amelynek elektromos kamionja alapból képes lehet a személyautókban már meglévő önvezető módra. Ugyanakkor ennek a kamionnak a piacra lépését sem hiszik el maradéktalanul a szakmában, a tisztán elektromos hajtás miatt ugyanis a modellel kapcsolatban rengeteg a megválaszolatlan technikai és üzleti kérdés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég hosszú évekig nem lesz önvezető kamion az utakonA Daimler szerint öt év kell még az intelligens konvojozás megjelenéséig, a teljes önvezetés pedig még ettől is messze van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖt másodperc alatt gyorsul százra a Tesla kamionja, de minek?Gyönyörű elektromos kamiont mutatott be a Tesla, de üzletileg szinte semmit sem árult el róla.

Tech Világ kamion konvoj önvezetés Otto uber Waymo Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2019. június 23. 07:48 Közélet, Tech

Zuckerberg király saját dénárt akar verni, és ennek sokan nem örülnek

A pénzügyi adatainkat összefésülik a médiafogyasztási szokásainkkal, az okoseszközök és szenzorok által biztosított adatokkal, és az egészet egybecsomagolva eladhatják bárkinek.

Torontáli Zoltán
2019. június 20. 10:52 Élet, Tech

Trükkösen büntetnék az elektromos biciklik sufnituningját

A Bosch olyan szoftvert fejleszt a motorjaihoz, amely azonnal büntet minden gyanús tuningot.

Váczi István
2019. június 19. 10:46 Tech

Elég nagy munka lesz a napelemek gazdaságos újrahasznosítása

A napenergia-termelés hazai felfutása azt is jelenti, hogy pár évtized múlva rengeteg újrahasznosításra váró napelempanel lesz az országban.

Fontos

Váczi István
2019. június 23. 16:46 Közélet

Egy lesorosozott civilszervezet ellenőrzi Mészáros Lőrinc közpénzes munkáját

Egy uniós program keretében, a kormány áldásával az általa évek óta támadott Transparency International ellenőriz egy projektet, ahol Mészáros egyik cége dolgozik.

Kasnyik Márton Hajdu Miklós
2019. június 21. 06:43 Adat

Kettészakadt a budapesti panelmezőny, már nem a Pók utca a legdrágább lakótelep

Új adatbázist építettünk, hogy eldöntsük az örök kérdést: melyik a legdrágább és melyik a legolcsóbb panel lakótelep? Az utóbbi évek eszeveszett áremelkedése nem ugyanúgy érintette a paneleket.

Jandó Zoltán
2019. június 20. 06:50 Közélet

Kiszámoltuk, hány milliárdot vitt haza Heinrich Pecina a NER-média körüli ügyletekből

A médiában több üzletet is kötött Mészáros Lőrinccel a Népszabadságot bezáró Heinrich Pecina, aki számításaink szerint igencsak vaskos haszonnal szállt ki ezekből a bizniszekből.