Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. június 13. 15:41 Vállalat, Tech

Még hosszú évekig nem lesz önvezető kamion az utakon

A világ legnagyobb kamiongyártója, a Daimler vezetője szerint a Szilícium-völgy technológiai cégeinek vissza kellene fogniuk magukat, amikor az önvezető teherautókról beszélnek. Martin Daum vezérigazgató a Financial Times beszámolója szerint azt mondta, még legalább öt évre van szükség ahhoz, hogy az intelligens konvojozás (platooning) lehetőségét elkezdjék kínálni a vevőiknek.

Konvojozás alatt manapság azt értik, amikor egy kamion egészen közel megy egy másikhoz, olyan közel, ami egy ember vezette jármű számára tilos, mert nincs meg a megfelelő féktávolság. A két jármű fékrendszereit azonban mobil technológiával úgy összehangolják, hogy a hátul haladó kamionban ülő sofőrnek nem kell semmit tennie, mégsem ütköznek össze soha. Ezt a megoldást már szinte minden vezető gyártó teszteli, előnye pedig az lesz, hogy a hátul haladó kamion fogyasztása jelentősen csökkenni fog.

Becslések szerint egy autópályás sebességgel haladó kamion ma az elégetett gázolajból származó motorerő közel felét a menetszél leküzdésére használja el. Márpedig egy másik kamion háta mögött haladva alig van menetszél.

A konvojozás tipikusan a hosszabb távú, autópályás haladáskor lehet előnyös, ám egyelőre még az sem világos, hogy csak két kamionnal éri majd meg bevezetni (ez a párosítás), vagy esetleg többel is. Másrészt a sofőrök a hátul haladó járművekből sem hiányozhatnak, már csak azért sem, mert az összekapcsolódás előtt és után nekik kell vezetniük.

Daum azt mondja, hogy a teljesen önvezető módban közlekedő kamionok megjelenéséhez még a konvojozásnál is jóval több időre lesz szükség. A német vezérigazgató kijelentése azért érdekes, mert a piacot technológiai oldalról közelítő kihívók – például a Waymo vagy az Uber, de gyakorlatilag ide sorolható a Tesla is – jóval korábbi elterjedésben bíznak.

A Tesla azt mondja, hogy az elektromos nyerges vontatóját jövőre elkezdi gyártani, és a félig önvezető képesség alapfelszereltség lesz benne. Ez gyakorlatilag ugyanaz a szoftver, ami most a Tesla személyautóiban van, és arra szolgál, hogy segítse a vezetőt a sávtartásban, illetve a (vész)fékezésben.

Daum azonban arra figyelmeztet, hogy ha megengedjük a technológiának azt a kis hibahatárt, hogy 1 millió mérföldenként (azaz 1,6 millió kilométerenként) egy balesetbe keveredjen, akkor naponta 100 ilyen, technológiai okok miatt bekövetkező baleset lesz az Egyesült Államok útjain

Ezt pedig nem élnénk túl

– mondta Daum.

A cég korábban már elmagyarázta, hogy azért nem siet az önvezetéssel, amíg a várható balesetek aránya túl magas, mert a közvélemény sokkal kritikusabb a gépi hibákkal szemben, mint amikor egy sofőr ront.

Az emberi mulasztást hajlandóbbak vagyunk elfogadni mint azt, amikor a jármű hibájából történik halálos kimenetű baleset, még akkor is, ha a technológia használata bizonyíthatóan csökkenti a súlyos esetek számát.

Ez egy olyan kommunikációs csapda, amit tényleg csak a szinte soha nem hibázó rendszerekkel lehet kikerülni.

A Daimler vezére szerint a technológiai cégek azt felejtik el, hogy a tesztelés és a kereskedelmi használathoz szükséges biztonsági feltételek megteremtése között milyen szakadék tátong. Mivel a Waymo vagy az Uber sosem gyártott még kamiont, a fejlesztésnek ezt az elemét kevésbé tudja jól megbecsülni.

Ezért nem meglepő, hogy az óvatosabb német megközelítés most még elsősorban nem is arra koncentrál, hogy a sofőrt teljes mértékben ki tudja iktatni a rendszerből, hanem arra, hogy minél több segítséget adjon neki.

Tech Vállalat baleset Daimler kamion önvezetés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 15:01 Tech

Egyetlen, állami beruházás miatt került fel Magyarország is az önvezető autók nemzetközi ranglistájára

Itthon még vehetnek részt a közúti forgalomban a vezető nélküli autók, de épül a Palkovics-féle hatalmas tesztpálya Zalában, és ez elég volt arra, hogy rákerüljünk a listára.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

Az utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

2019. február 10. 15:10 Tech

Dühbe gurul a város?

Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.