A Continental egyetlen veszteséges hazai cégét is elérheti a cégcsoport átszervezése
A gumigyártásra fókuszálna, ezért a keddi bejelentése alapján eladná vagy bevezetné a tőzsdére a Magyarországon több üzemmel is rendelkező Contitech nevű, ipari termékeket – például futószalagokat és mezőgazdasági tömlőket – gyártó cégét a Continental cégcsoport – írta a Bloomberg.
Az eladás 2026-ra van betervezve, de a cégcsoport átszervezése már idén elkezdődik azzal, hogy a terv szerint szeptemberben megvalósul az autóipari üzletág leválasztása is.
Mit mondanak ők? A cég vezérigazgatója, Nikolai Setzer szerint a lépés segíteni fog abban, hogy a cég dinamikusabban tudjon reagálni a mostanában kiszámíthatatlabbá váló piaci változásokra, és különálló cégként a befektetők is jobban össze fogják tudni hasonlítani a versenytársakkal.
Előzmények: a Continental a kilencvenes évek végéig csak gumiabroncsok és műanyag termékek gyártásával foglalkozott, 1998-tól kezdve viszont több felvásárláson keresztül terjeszkedni kezdett, és különféle járműipari (fék-, járműelektronikai gyártás) és ipari termékek gyártása is bekerült a profiljába.
Ez a stratégia eleinte sikeres volt, de egy idő után elszálltak a költségek, és a gumigyártási üzletág nyereségessége elkezdett elmaradni a nagy versenytársakétól (Pirelli, Michelin).
A cég részvényeinek árfolyama a 2018-as csúcshoz képest tavaly nyárig a negyedére csökkent, a cégcsoport a járműipar globális lassulását is megszenvedte. Tavaly augusztusban jelentették be, hogy emiatt mérlegelik a cégcsoport átszervezését.
Felülnézet: a 2010-es években általánosságban nagyon jól ment az olyan, gyártóknak közvetlenül beszállító cégeknek, mint amilyen a Continental.
A járvány óta azonban nagy a nyomás rajtuk, és a nehéz helyzethez költségcsökkentéssel, leépítésekkel vagy a cégek átstrukturálásával – összeolvadásokkal és szétválásokkal – alkalmazkodnak.
Miért fontos ez? A Continental az egyik legnagyobb hazai foglalkoztató, és itthon is jelentősen csökkent az állománya, a 2023. decemberi 7400-ról tavaly decemberre 6950-re.
A Contitech-hez tartozik itthon a cég nyíregyházi, szegedi, makói és váci üzeme is. A makói és váci üzemeket üzemeltető cég, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. volt 2023-ban az egyetlen veszteségesen üzemelő hazai leányvállalata, és a cég már évek óta veszteséges.
A globális Contitech árbevétele 6,4 milliárd euróval esett tavaly, és a cég üzemi eredménye is csökkent. A gumigyártó üzletág eladásai is enyhén csökkentek, de a nyereségessége nőtt.
Az ország egyik legnagyobb bankjában az MNB-botrány kulcsszereplőihez köthető alapoknak is jelentős részesedése van, a tét több százmilliárd forint lehet.
Válsághelyzetekben eddig dolláreszközökbe, amerikai kincstárjegyekbe menekültek a befektetők, most azonban egészen mást látunk, ami megkérdőjelezi az eddigi viszonyítási pontokat.